به گزارش ایرنا، مصطفی قنبری روز یکشنبه در همایش راهکارهای احیا دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر با تاکید بر اینکه توسعه در تمام ابعاد در کشور در حال تحقق بوده و نمی توان جلوی توسعه را گرفت افزود: توسعه باید بر مبنای مطالعات و کار کارشناسی انجام و هدایت شود تا آثار مثبت آن زیاد و آثار منفی آن کم شود.
وی ادامه داد: آنچه که امروز ما در بخش کشاورزی شاهد آن هستیم توسعه بدون مطالعه همه جانبه است و مدیریت صحیح اعمال نشده و منابع به طور بی رویه ای مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: اجازه حفر چاه، احداث استخرهای پلیمری و هرگونه توسعه باید با میزان ظرفیت آب مطابقت داشته باشد تا کشاورزان و بهره برداران و تولیدکنندگان و در نهایت شهرستان دچار خسارت نشود و امروز صرفه جویی در مصرف آب بزرگترین نهضت کشور است.
دبیر خانه کشاورز استان افزود: باید در این حرکت ملی میزان مصرف آب، میزان صرفه جویی و افزایش بهره وری مشخص شود و نیاز است کشاورزان با روش های نوین آبیاری از سوی کارشناسان حوزه آب و کشاورزی آشنا شوند.
قنبری بر کار کارشناسی شده در طرح ها و برنامه های در دست اجرا تاکید کرد و گفت: متاسفانه در گذشته طرح های توسعه کشاورزی کارشناسی نشده و بدون توجه به تامین آب و مسائل دیگر، به طور بی رویه به توسعه باغات اقدام شده و این نیاز به آب را 2 برابر کرده است.
معاون فرماندار عجب شیر نیز با اشاره به اینکه سرمایه هر ملتی نیروی انسانی آن ملت است، تصریح کرد: در زمینه اجرا و احیای دریاچه ارومیه نقش مهم بر عهده مردم است چراکه زندگی مردم منطقه به احیا این دریاچه گره خورده است.
رضا رحمت اللهی گفت: باید توجه داشت که در هر شرایطی منافع مردم در نظر گرفته شود تا اختلالی در زندگی هیچ یک از مردم پیش نیاید.
وی افزود: امید است مسئولان دستگاه‌های اجرایی در شرایط بحرانی قدرت انتقادپذیری و وسعت نظر داشته و اتحاد و همدلی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.
وی همچنین به برداشت بدون مجوز نمک از سطح خشک شده دریاچه اشاره کرد و گفت: این کار موجب افزایش ریزگرد های نمکی شده و باید هرچه زودتر جلوی برداشت نمک گرفته شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر نیز با اشاره به ظرفیت منابع آبی شهرستان گفت: منابع آب کشاورزی عجب شیر 29میلیون متر مکعب است درحالی که نیاز آبی شهرستان 34 میلیون متر مکعب بوده و این کسری از آبهای زیرزمینی تامین می شود.
فرامرز افشانی با اشاره به اثرات خشک شدن دریاچه بر کشاورزی منطقه افزود: متاسفانه زمین های کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه به دلیل بادهای نمکی و شوری آب های زیر زمینی در حال نابودی است.
وی با تاکید بر همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی در کاهش اثرات خشک شدن دریاچه، خواستار تامین و تخصیص به موقع اعتبارات برای اجرای برنامه های پیشگیری و احیای دریاچه شد.
شهرستان عجب شیر حدود 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان حدود پنج هزار هکتار به باغات اختصاص دارد.
این شهرستان با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار:شهرام ناعم وند**انتشار:عیسی عطاپور**انتشار: عزیزی راد
3077/7485/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.