انسان‌هایی سرگردان که به دنبال یافتن هویتشان حتی حاضرند نفس هم نکشند، آدم هایی از جنس ما در همین نزدیکی که زیر چرخ سرنوشت له می‌شوند، کافی است که چشمانمان را بگشاییم و صدای ناله و ضجه هایشان را بشنویم. افرادی که روحشان با جسمشان فاصله دارد، افرادی که " ترنسکشوال" نام دارند.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان ‌شرقی، در این گزارش می‌خواهیم از درد و رنج انسان‌هایی بگوییم که جامعه هنوز برای پذیرش آنها آماده نشده است، از زندگی مینا، فرخ و مریم برایتان می‌گوییم.
 
 از همان ابتدای روزهای مدرسه زمانی که با مینا همکلاس شدم می‌گفت سینا صدایم کن و روی نام مینا که در شناسنامه اش ثبت شده بود خط کشید و با خودکار آبی سینا نوشته بود .
 
  چندی سالی از او بی خبر بودم تا اینکه وقتی سراغش را از مادرش گرفتم گفت، "دچار افسردگی شدیدی شده است و می‌گوید پسر است نه دختر!، دخترم نمیدانم چرا دچار این مشکلات روانی شده و خودش را کنج گوشه‌ای حبس کرده است، زندگی همه اعضای خانواده ما تحت الشعاع رفتارهای غیر عادی او قرار گرفته، هر کاری هم می‌کنیم نمی‌توانیم او را پیش روانشناس یا دکتر ببریم."
 
برای  کمک به دوست قدیمی و هم بازی دوران مدرسه ام، سری به اورژانس اجتماعی می‌زنم. وقتی از حالات روحی و رفتاری او به مشاور توضیح می‌دهم می‌گوید: به احتمال قوی او دچار اختلال هویت جنسی یا همان ترنسکشوال شده است .
 
  حس کنجاوی ام باعث می شود که با افراد ترنس دیگری در این مرکز آشنا شوم و گفت و گویی با آنها داشته باشم.
 
 
    فرخ پسری 33 ساله و دارای لیسانس حقوق است، گوشه ای از اورژانس اجتماعی به انتظار روانشناس روی صندلی نشسته است. در نگاه اول نمی‌توان فهمید که او فردی ترنس است و درون جسم مردانه اش روحی دخترانه وجود دارد، چون نوع پوشش و ظاهرش کاملا نشانگر مردی جوان و برومند است. تا اینکه با معرفی مددکار اورژانس اجتماعی پی می برم وی ترنس است و تمایل به تغییر جنسیت دارد.
 
 او  از 5 سالگی به متفاوت بودن خود از هم جنس هایش پی برده بود و به گفته ی خودش بدترین روزهای عمر خود را در این مدت سپری کرده و دومرتبه  اقدام به خودکشی کرده که در آنها ناموفق بوده است .
همواره احساس گناه کرده و دچار افسردگی شدم
 
  فرخ در گفت‌وگو با ایسنا از دوران کودکی اش می‌گوید: از کودکی همواره احساس می‌کردم  با بقیه ی هم سن و سالانم و هم جنس هایم تفاوت دارم، به همین دلیل دچار ترس می شدم تا اینکه با جسم و احساس متفاوت به مقطع راهنمایی رسیدم، در این دوران ترسی بر من حاکم شد و همواره احساس گناه کرده و دچار افسردگی شدم چون تصور می کردم با ایجاد احساسات متفاوت دچار انحراف شده ام، چرا که به دوستان مدرسه ام که جنس موافق من بودند حس علاقه پیدا کرده بودم. وقتی پا به عرصه ی دبیرستان و دوران بلوغ و نوجوانی گذاشتم دیگر زندگی با چنین وضعیتی برایم غیر قابل تحمل شد و دو مرتبه اقدام به خودکشی کردم که ناموفق بود .
 
  وی با بیان اینکه خانواده ام در خصوص ترنس بودنم اطلاعی نداشتند، اظهار می‌کند: با کسی نمی‌توانستم این  افکار ناشناخته را در میان بگذارم، تمامی حس‌هایی که داشتم از لحاظ روحی آزارم می‌داد و با توجه به اینکه دین ما اسلام است، تصور می کردم این احساس نوعی گناه بزرگ و شیطانی محسوب می‌شوند. به همین دلیل خودم را روز به روز به خدا نزدیک تر کرده و هر روز قرآن می‌خواندم، تنهایی به کوه و پارک‌ها پناه برده و دیوانه وار می‌گریستم .
 
وی ادامه می دهد: در سن 18 سالگی روی درس و کارم تمرکز کردم و تا دوران دانشگاه این احساسات و تعارض ادامه داشت که به سختی این دوران را گذرانده و از دانشگاه  فارغ التحصیل شدم .
 
وی با بیان اینکه در خانوده ای مذهبی به دنیا آمده و بزرگ شده ام، اظهار می‌کند: پدرم جانباز جنگ تحمیلی و مادرم قاری قرآن است و  14 سال قبل به دلیل نبود آگاهی کافی از ترنس در جامعه، همواره مردم تصور می‌کردند افراد ترنس و هم جنس گرا یکسان هستند! به همین دلیل نمی توانستم مشکل خود را آزادانه با خانواده ام در میان بگذارم .
 
وی در ادامه ی سخنان خود می‌گوید: در سن 17یا 18سالگی وقتی دوستانم از علاقه و احساس خود نسبت به جنس مخالف  سخن می‌گفتند من نمی توانستم بگویم که من مانند شما به جنس مخالف احساس و علاقه ای ندارم و اکثر اوقات جمع پسرانه دوستانم برایم کسل کننده می‌شد .
 
  وی با بیان اینکه زندگی با روح و جسم متفاوت سخت بود اما با این حال مجبور شدم کسی باشم که خود واقعی ام نبود، اظهار می کند: پس از دوبار اقدام به خودکشی ناموفق از خودکشی پشیمان شده و تصمیم گرفتم با این وضعیت به زندگی ادامه دهم. هیچ موقع نخواستم به عنوان فردی انگشت نما در جامعه حضور داشته باشم به همین دلیل در نوع پوشش و حتی تن صدا و لحن حرف زدنم مانند یک مرد بودم. نیازی نبود در جامعه  یک پلا کارت با خود برداشته و بگویم من یک ترنس هستم و با پوشش زنانه جلب توجه کنم .
 
  فرخ در حالی که اشک از چشمانش جاری می‌شود، ادامه می دهد: حدود 4 ماه پیش مجددا دچار افسردگی شدیدی شدم، دیگر زندگی برایم مفهومی نداشت، تصمیم گرفتم موضوع را با والدینم در میان بگذارم. آشکار کردن این حقیقت تلخ سخت بود، مادرم با اینکه تحصیلات کم تری دارد ولی برخورد و رفتارش نسبت به این موضوع تحسین برانگیز بود. پدر و مادرم گفتند" تا کنون از تو خطایی سر نزده و شخصیت تو در جامعه و خانواده خوب بوده است به همین دلیل همواره در تمامی مراحل حمایتت می کنیم". پس از شناخت دقیق و کسب آگاهی در مورد ترنسکشوال توسط خانواده ام به طور کامل پذیرفته شدم . من خیلی خوشبختم که خانواده ام از من حمایت می کنند .
نوعی ترنس هراسی در جامعه ما ایجاد شده است
 
وی با بیان اینکه عمده ترین مشکل برای افراد نبود آگاهی در جامعه نسبت به موضوع ترنس است، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در حال حاضر در جامعه موضوع ترنس اطلاع رسانی نشده است  و در جامعه ی ما فرهنگ برخورد صحیح با افراد ترنس وجود ندارد، به همین دلیل نوعی ترنس هراسی ایجاد شده است. برخی از افراد ترنس به دلیل اینکه نمی توانند اختلال خود را بیان کنند دچار افسردگی شده و در نتیجه اقدام به خودکشی می کنند. امیدوارم این موضوع در رسانه های کشور مطرح شود، چرا که برخی از این افراد به کشورهای بیگانه پناه برده و دچار سرنوشت تلخی می‌شوند، وقتی این افراد در کشور خود پذیرفته نمی‌شوند نباید انتظار رفت که در کشورهای بیگانه در شرایط خوبی پذیرفته شوند .
 
از اینکه خانواده ام تحت فشار حرف و حدیث مردم قرار بگیرند بسیار رنج می برم
 
وی ادامه می دهد: از مردم خواهش می کنم اگر درک درستی از افراد ترنس ندارید پس آنها و خانواده هایشان را نیز قضاوت نکنید. بعد از عمل جراحی اگر اطرافیانم مرا نپذیرند مشکلی ندارم ولی از اینکه خانواده ام تحت فشار حرف و حدیث مردم قرار بگیرند بسیار رنج می برم .
 
 
 
پای صحبت های مریم می نشینم او هم همانند فرخ دوست دارد تغییر جنسیت بدهد .
 
  خود را حمید معرفی می‌کند در حالی که روی شناسنامه اش نام مریم ثبت شده است، می گوید: 21ساله دانشجوی حسابداری هستم و از 15 سالگی با مراجعه به روانپزشک به ترنس بودن خود پی برده ام . در سال اول دبیرستان به مشاوره مدرسه مراجعه کرده  و مشکلم را با وی در میان گذاشتم و بعد به روانپزشک مراجعه کردم و برای اولین بار واژه ی ترنسکشوال را از زبان دکتر شنیدم. پس از آن به دکترهای متعددی برای روان درمانی مراجعه کردم. خانواده ام توسط  دکتر باخبر شدند و پس از اطلاع مرا به عنوان ترنس نمی پذیرفتند ولی به گذر زمان و مشاوره و سخنان روانپزشکان مرا به عنوان ترنس پذیرفتند .
 
وی با بیان اینکه پس از تایید کمیسیون پزشکی به عمل جراحی اقدام می کنم، اظهار می‌کند: حدود یکسال پروسه ی عمل جراحی طول می‌کشد. بعد از عمل حراجی مرحله ی بعدی مشکلات آغاز می‌شود. عمده مشکل  من برخورد جامعه و اطرافیانی است که مرا را به عنوان مریم می شناختند ولی اکنون با فردی به نام حمید می خواهند مواجه شوند .علی رغم سختی این شرایط هویت اصلی ام را به دست می آورم، دیگر نمی خواهم مردم مرا به اسم مریم صدا بزنند .
 
                           مردن برایم در وضعیت بعد از عمل بهتر است تا در وضعیت کنونی                       
  وی با بیان اینکه به گفته ی پزشکان عمل جراحی دارای ریسک زیادی است، می‌گوید: زندگی ما چه در حال کنونی یا بعد از عمل جراحی سخت است ولی مردن برایم در وضعیت بعد از عمل بهتر است تا در وضعیت کنونی. به نظرم حمایت خانواده بسیار مهم است اگر خانواده نباشد نمی‌توانیم چیزی انجام دهیم، حتی در لحظه ی عمل می خواهم مادر و خانواده ام بالای سرم باشند. افراد ترنس نباید نا امید شوند، چرا که ما خدایی داریم که هیچ وقت ما را فراموش نمی کند .
 
                               امام خمینی (ه)، اولین مجتهدی که به عمل جراحی افراد تی اس فتوا داد
 
  بر اساس این گزارش؛ سال 58، حضرت امام(ره) اولین مجتهدی بود که به تغییر جنسیت تی اس ها فتوا صادر کرد این فتوا، یکی از فتواهای مدرنی بود که هیچ یک از مجتهدها آن را صادر نکرده بود. در دنیای کنونی، ایران جزو کشورهای پیشرو در عمل جراحی افراد تی اس است که خدمات شایانی به این افراد در کشور ارایه می شود و سازمان  بهزیستی نیز از این افراد حمایت می کند .
 
بهزیستی هزینه عمل ترنس‌ها را پرداخت می‌کند
 
مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه  تی اس یا ترنسکشوال نوعی اختلال روانی و روانشناختی است، اظهار می‌کند: در ترنسکشوال فرد از لحاظ روحی جسم خود را قبول ندارد و نوعی تعارض بین جسم و روحش وجود دارد. سازمان بهزیستی به افراد ترنس خدمات تخصصی از قبیل مددکاری اجتماعی، روانشناسی، بهداشت و درمانی،حقوقی، آموزشی به این افراد ارائه می دهد. علاوه بر این کمک مالی برای هزینه ی عمل جراحی تا سقف 18 میلیون نیز به این افراد پرداخت می شود .
 
محسن ارشد زاده در خصوص همکاری و حمایت خانواده ی افراد ترنس تشریح می‌کند: اقدامات بهزیستی ابتدا از مددکاری مشاوره و روانشناسی افراد و خانواده ی فرد آغاز می شود و پس از طی مراحل متعدد روانپزشکی و تایید کمیسیون پزشکی، فرد می‌تواند از طریق عمل جراحی تغییر جنسیت دهد. ولی در خصوص خانواده ای که با بهزیستی همکاری نمی‌کند یا فرزند ترنس خود را ترد می‌کند، بهزیستی نمی تواند اقدامی انجام دهد .
 
وی با بیان اینکه سال گذشته 23 نفر از افراد ترنس مورد حمایت بهزیستی استان قرار گرفته اند، بیان می‌کند: در سه ماهه نخست سال جاری چهار نفر ترنس در سازمان بهزیستی برای درمان پذیرش شده اند و اعتبار تخصیص یافته ی امسال برای درمان این افراد ترنس 725 میلیون ریال است .
 
آشکار شدن ویژگی‌های افراد ترنس در دوران نوجوانی به اوج می رسد
روانشناس مرکز مداخله ای اورژانس اجتماعی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری ترنسکشوال یعنی اختلال هویت جنسی، اظهار می‌کند: در هویت جنسی افراد ترنس، نوعی تعارض وجود دارد، یعنی جسم فیزیکی فرد با روان و روح او متفاوت است. به طوری که فرد دارای ظاهری دخترانه است ولی رفتار و ویژگی های اخلاقی وی پسرانه است یا بالعکس .
 
 
 
هانیه فکوری ادامه می دهد: در حال حاضر علل این بیماری کشف نشده است ولی بر اساس آخرین تحقیقات از دوران جنینی فرد دارای خصوصیات جنس مخالف است و زمانی که فرد به 3یا 4سالگی می رسد این خصوصیات آشکار می شود. به عنوان مثال چنان چه کودکی دارای روح دخترانه ولی ظاهری پسرانه است هیچ علاقه ای به پوشیدن لباس های دخترانه ندارد و به پوشش و خلق و خوی پسرانه تمایل دارد یا بالعکس .
 
وی با بیان اینکه آشکار شدن ویژگی‌های افراد ترنس در دوران نوجوانی به اوج می رسد، بیان می‌کند: با توجه به اینکه فرد ترنس در دوران بلوغ به تفاوت خود از هم جنس و هم سالان خود پی می برد، مشکلات این افراد و خانواده ها از این دوران آغاز می شود. اکثر کودکان حتی در این دوران از ادامه ی تحصیل منصرف می شوند، چرا که فشار روحی فراوانی وجود دارد .
 
در بین هر 100نفر حدود 2نفر دچار اختلال ترنسکشوال می شوند
  وی با اشاره به اینکه میزان آگاهی مردم نسبت به افراد ترنسکشوال بسیار پایین است، اظهار می کند: با توجه به اینکه ترنسکشوال جزو اختلال هایی است که در جامعه به طور محدود مشاهده می شود و در بین هر 100نفر حدود 2نفر دچار این اختلال می شوند به همین دلیل میزان آگاهی مردم در خصوص ترنسکشوال پایین است  و حتی برخی از مردم افراد ترنس را با  افراد همجنس گرا اشتباهی می گیرند که این تصور نادرست مشکلات افراد ترنس را چند برابر می کند .
 
  وی ادامه می‌دهد: به دلیل نبود آگاهی و شناخت صحیح از افراد ترنس برخی خانواده ها در رفتار و برخورد با این افراد دچار مشکل می شوند. خانواده هایی که به اورژانس اجتماعی مراجعه می کنند ابتدا توسط روانپزشک آموزش می‌بینند، چرا که آموزش و کسب آگاهی برای خانواده ها  موثر است .
 
                      برخی خانواده ها راضی به خودکشی فرزند ترنسشان هستند                  
 
  روانشناس مرکز مداخله ای اورژانس اجتماعی با بیان اینکه برخی خانواده ها راضی به خودکشی فرزند ترنسشان هستند، اظهار می‌کند: برخی خانواده ها بر اساس فرهنگ حاکم محیط و اطرافیانشان نمی توانند بپذیرند که فرزندشان یک ترنس است  و تصور اینکه فرزند پسرشان می خواهد به جنس دختر تبدیل شود برای آنها زجر آور است و حتی حاضرند برای فرار از این حقیقت فرزندشان خودکشی کند چرا که ترنس بودن فرزند را ننگی بزرگ بر خود می پندارند .
 
 
وی با تاکید بر اینکه خانواده باید از فرزند ترنس حمایت کند، یادآور می شود: زمانی که فرد ترنس مورد حمایت معنوی خانواده قرار نمی‌گیرد فرد افسرده شده و توسط برخی افراد سودجو مورد آزار جنسی و سوء استفاده قرار می گیرد، در نتیجه جزوی از  آسیب های اجتماعی جامعه محسوب می شوند. اگر خانواده فرد ترنس را مورد حمایت قرار دهد بی شک قبل و بعد از عمل تغییر جنسیت مشکلات قابل حل است و حتی فرد به موفقیت های بسیاری دست می یابد .
 
 
فکوری با اشاره به اینکه عمل جراحی تغییر جنسیت عملی حساس محسوب می‌شود، خاطرنشان می‌کند: مجوز عمل جراحی برای افراد ترنس پس از 18 سالگی صادر می‌شود  و بعد از انجام آزمایشات و جلسات روان درمانی متعدد، فرد به یقین کامل می رسد که از لحاظ روحی و روانی نیز آماده ی تغییر جنسیت است. عمل جراحی افراد ترنس جزو  عمل های سختی است که در آن حساس ترین اعضای بدن تغییر می یابد و بعد از عمل، فرد ترنس از قدرت باروری محروم می شود و اصولا فرد بعد از عمل دچار نوعی شوک می شود که اگر مورد حمایت خانوده قرار گیرد با مشکل کم تری مواجه می شود .
 
  وی در بخش دیگر سخنان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی مهارت ها و تکنیک های خاصی در جلسات متعدد به خانواده ی افراد ترنس آموزش می‌دهد، اظهار می‌کند: اورژانس اجتماعی از ابتدای مراحل درمان افراد ترنس در زمینه ی شغلی و تحصیلی برنامه ریزی هدف گذار، بلند مدت و کوتاه مدت برای فرد انجام می‌دهد. و جلسات مشاوره ای متعددی برای خانواده‌ها برگزار می شود تا افراد ترنس از حمایت خانواده برخوردار شوند، حتی در برخی موارد فرد ترنس پسر که به جنس دختر تغییر جنسیت داده است با حمایت و پذیرش  خانواده ازدواج کرده و در روابط اجتماعی اش موفق می شود .
 
  روند تغییر جنسیت افراد ترنس
 
  یکی دیگر از مددکاران بهزیستی و اورژانس اجتماعی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سازمان بهزیستی برای افراد ترنس از پذیرش تا مرحله عمل جراحی خدمات ارائه می‌دهد، اظهار می‌کند: ابتدا فرد ترنس برای تشکیل پرونده به اورژانس اجتماعی مراجعه می کند و پس از چند جلسه مراجعه به روانشناس وی را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم تا مدارک وی به پزشک قانونی ارسال شده و از آنجا به کمیسیون پزشک قانونی معرفی شود تا بررسی های لازم برای اینکه این فرد دارای اختلال هویت جنسی است یا نه، انجام شود .
 
پروانه تورانچی ادامه می‌دهد: حدود شش ماه یا دوسال طول می کشد تا مشخص شود که آیا این فرد دچار اختلال هویت جنسی است یا نه. بعد از طی مراحل روان درمانی نتیجه ی آن به کمیسیون پزشکی قانونی ارجاع داده می شود و در نهایت نتیجه ی این کمیسیون به اورژانس اجتماعی ارسال می شود و بعد از طی مراحلی توسط حکمی از دستگاه قضایی فرد می تواند برای تغییر جنسیت به عمل جراحی اقدام کند .
 
بر اساس این گزارش، ترنسکشوال ها هم آفریده خداوند متعال هستند و حق حیات دارند، بیایید با آشناسازی افراد جامعه با آنها، در جهت رفع مشکلات این افراد گام برداریم و بیایید همگی با آنها مهربان باشیم.

گزارش از: لیلا جلیلی- خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.