به گزارش این روزنامه، در عصر حاضر که جهان به دهکده ارتباطی تبدیل شده، کتاب جای خود را به رسانه‌ها و فضای مجازی سپرده است. این روزها دوستی‌ها با یار مهربان کم رنگ تر شده و دیگر کمتر کسی وقت می‌کند لای کتابی را باز کند و با خواندن آن، به دانش خود بیافزاید. فصل تابستان و قرارگیری در اوقات فراغت می‌تواند زمینه ای برای استقبال بیشتر جوانان و نوجوانان از کتاب باشد. در این میان کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های تبریز چشم انتظار خریداران کتاب هستند، اما گویی در تابستان هم خبری از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان برای کتاب و کتابخوانی نیست.

• رسانه‌های مجازی بین مردم و کتاب فاصله انداخته‌اند
یکی از نویسندگان استان می گوید: استفاده بیش از حد جوانان از فضای مجازی چون تلگرام و اینستاگرام و استفاده نادرست از این رسانه‌ها باعث بروز نا هنجاری در جامعه شده، از طرفی همین رسانه‌ها بین مردم و کتاب فاصله انداخته است.
«اعظم فرخ زاد» درباره رغبت نداشتن مردم استان به کتابخوانی خاطرنشان می کند: متاسفانه برخی از مردم به جای این‌ که کتاب مکتوب را خریداری کنند، اقدام به دانلود کتاب از سایت‌ها می‌کنند. لذتی که در دست گرفتن کتاب و خواندن آن است، نمی‌تواند با خواندن کتاب از سایت‌ها بدست بیاید. وی ادامه می دهد: یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی مردم به کتابخوانی، قیمت بالای کتاب هاست، چرا که برخی از مردم توان مالی برای خرید کتاب را ندارند. فرخ زاد بیان می کند: برخی از نویسندگان کتاب‌هایی با سطح خیلی پاِیین می‌نویسند.این کتاب‌ها ارزش چاپ شدن را ندارند و هیچ مفهوم و پیامی را به مردم نمی‌رسانند. در نتیجه مردم جذب این کتاب‌ها نمی‌شوند.این عوامل باعث می‌شود که مردم دیگر از کتاب خوانی دست بکشند. بانوی رمان‌نویس آذربایجانی تاکید می کند: نویسندگان باید آگاه به امور جامعه و فرهنگ خود باشند و کتاب‌های خود را با موضوع فرهنگ و مسائل استان و دیار خود بنویسند.
وی می گوید: بیشتر مردم طرفدار کتاب‌هایی هستند که درباره بیوگرافی افراد مشهور و نامی نوشته شده باشد و نویسنده چکیده زندگی فردی را با استفاده از خلاقیت و تخیلاتش در قالب یک کتاب در آورده ‌باشد. چنین کتاب‌هایی مخاطب زیادی دارند. اگر کتابی درباره مشاهیر آذربایجان نوشته شود، مردم رغبت بیشتری به کتابخوانی خواهند داشت. چنانچه کتاب‌هایی درباره شعرای مشهوری چون شهریار بسیار جذاب و خواندنی تر است.

• کتاب یک ثروت واقعی است
علی منصوری یکی از فروشندگان کتاب می گوید: امروزه مردم درگیر مسائل شخصی و اقتصادی هستند و اغلب کتابخوانی و مطالعه را در اولویت آخر قرار می‌دهند. وی ادامه می دهد: کتاب ارزان تر از تنقلات ساده است. مردم به افزایش قیمت کتاب اعتراض دارند ، در ‌حالی که پول خود را هزینه هر چیزی می‌کنند جز کتاب و زمان مطالعه روزانه و سالانه آذری‌ها کم است. باید با نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه، کتابخوانی را در استان رواج دهیم.
وی خاطرنشان می کند: طبق تحقیقات، در دوران بارداری یک مادر، کتابخوانی برای جنین مفید است. چرا که بعد از تولد نوزاد، علاقه به کتاب در او افزایش می‌یابد. منصوری ادامه می دهد: متاسفانه تنها به فکر کنکور و قبولی در دانشگاه‌ها هستیم در صورتی که اگر فرزندانمان از کودکی به مطالعه روی بیاورند، بیشتر در دانشگاه‌ها موفق تر خواهند بود.

• بازار گرم برای کتاب‌های محدود
یکی از فروشندگان کتاب در تبریز می گوید: بازار کتاب در تبریز و آذربایجان‌شرقی روال خاص خود را دارد و همواره کتاب‌های درسی و کمک درسی در ماه شهریور و مهر با فروش بیشتری مواجه هستند. مرتضی سلامی ادامه می دهد: برخی کتب ادبی ترکی و نیز کتاب‌های رمان نیز در تابستان فروش دارند، اما در حالت کلی بازار کتاب به جز چند اثر محدود چندان گرم نیست.
وی استقبال دختران از کتاب را بیشتر از پسران جوان و نوجوان اعلام و می گوید: دختران نوجوان رمان‌های بیشتری خرید می‌کنند، ولی پسران تبریزی ترجیح می‌دهند فقط کتاب‌های درسی و کمک درسی را مطالعه کنند.
یکی از شهروندان تبریزی هم که در سالن کتابخانه مصلای تبریز مشغول مطالعه کتاب است، اظهار می کند: قبلا که فضای مجازی و تلگرام و اینستاگرام نبود، مردم بیشتر کتاب می‌خواندند. دانش‌آموزان به‌ جز کتاب‌های درسی، گه‌گاهی رمان هم می‌خواندند و حتی در مدرسه در باره این کتاب‌ها صحبت می‌کردند. اما اکنون دیگر خبری از کتاب نیست. در واقع مردم نگاهشان را از گوشی خود بر نمی‌دارند که کتابی بخوانند.
رضوان حسنی با انتقاد از قیمت بالای کتاب می گوید: البته قیمت بالای کتاب‌ها بی تاثیر در کاهش کتابخوانی نیست. با این حال برخی کتاب‌ها هستند که ارزش خواندن را دارند و باید به هر قیمتی هم شده آنها را خریداری کرد.

• مردم آذربایجان از کتاب خوب استقبال می‌کنند
یکی از شاعران جوان تبریزی می گوید: بر خلاف بسیاری که معتقدند مردم از کتاب استقبال نمی‌کنند من معتقدم مردم کتاب خوب را می‌شناسند و از آن استقبال هم می‌کنند.
مجید غلامی بیان می کند: در حال حاضر نیز کتاب‌های خوب نایاب هستند و مردم استان در زمینه تهیه برخی کتب فاخر با مشکل نیز روبه رو هستند. این امر نشان دهنده ظرفیت خالی برای کتب خوب در استان است. در حال حاضر آثاری از نویسنده‌های برتر کشور و استان برای چندمین بار چاپ می‌شوند، ولی برخی کتاب‌ها حتی موفق به فروش کامل در چاپ اول نیز نمی‌شوند.
دریافت کننده: نعمت مرادپور ** انتشار:رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.