عضو پنجمین دوره شورای شهر بناب گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی، با سیاسی شدن شوراها به حاشیه رانده شده اند .


محسن رحیمیان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی،با اشاره به دلایل عدم موفقیت شورا ها در ایران اظهار کرد: اعضای شورا، منتخب مردم هستند، و انتخاب آگاهانه مردم می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت شورا ایفا کند، متاسفانه گاهی بعضی از مردم با انتخاب نامناسب، فردی را روانه شورا می‌کنند که هیچ گونه آگاهی از مسائل شهری، آسیب شناسی، روان شناسی،  کالبد شناسی و مدیریت شهری ندارد؛ بنابراین این امر نتیجه ای جز افزایش فساد در شورای شهر و شهرداری‌ها نخواهد داشت .
 
وی تاکید کرد: متاسفانه شورا ها آن جایگاه پیش بینی شده در قانون را به دست نیاورده اند و در حال طی کردن مسیر اشتباهی هستند .
 
وی  با بیان اینکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دوران گذشته نسبت به کاهش وظایف شورای شهر کم لطفی داشته اند، ادامه داد: متاسفانه این موضوع در کشور فرهنگ سازی شده، به طوری که اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مجلس به یکدیگر به عنوان رقیب نگاه می‌کنند که این امر مشکلاتی برای جامعه ایجاد می‌کند.

.
رحیمیان با اشاره به عمده وظایف شورای شهر اضافه کرد: بعد از انتخاب شهردار، وظیفه بررسی کمبودها،  نارسایی‌های رفاهی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اجرایی در حوزه انتخابیه، بر عهده شوراهاست، بنابراین کوچکترین اشتباهات شوراها، مخاطرات گسترده ای برای آینده جامعه در پی خواهد داشت.
 
وی با تاکید بر اینکه شوراهای شهر به شوراهای شهرداری تبدیل شده اند، گفت: امروزه شورا های شهر از وظایف و نحوه مدیریت شهری غافل شده اند و نیاز است شورا ها به جایگاه و شأن پیش بینی شده در قانون برگردند.
 
منتخب پنجمین دوره شورای شهر بناب تصریح کرد: بی توجهی به شهرهای کوچک باعث مهاجرت به شهرهای بزرگ خواهد شد، که خود این امر، زمینه ساز مشکلاتی از قبیل حاشیه نشینی برای کلانشهر هاست .
 
  وی که در دوران اصلاحات مدیرکل امورشهری و روستایی استانداری آذربایجانغربی بود،  با گلایه از اینکه کار بسیاری از مسئولان روتین و تکراری شده و کمتر به مسائل مرتبط با امور شهری توجه می‌کنند، ادامه داد: بهتر است به جای برج سازی سراغ این برویم که امروز در دنیا چه خبر است؟ و ما در چه زمینه‌هایی عقب هستیم؟ عموم سرمایه گذاران یا شهرداران بدون کار کارشناسی و بدون بررسی های لازم اقدام کرده و فقط می خواهند یک چیزی را در سطح شهر بنا کنند و بروند، و حاضر نیستند درباره چرایی و چگونگی آثار این بنا بشنوند. اغلب این افراد متاسفانه به ابعاد مختلف اقدام خود فکر نمی‌کنند و نمی دانند چه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اند.
 
وی افزود: این یک پرسش جدی است که آیا مجموعه فعالیت‌هایی که ما انجام می دهیم تبدیل به سرمایه اجتماعی و رفع نارسایی های جامعه می شود یا نه؟ آن موقع می‌توانیم بگوئیم سبک زندگی کارآمدی داریم که نتیجه داده و توانسته این متغیرها را به صورت کمی و کیفی افزایش دهد .
 
رحیمیان با اشاره به فراموشی فرهنگ عذر خواهی مدیران از مردم، خاطرنشان کرد: هر کدام از اعضای شورا و شهرداران، باید بتوانند بر اساس وجدان خود در خصوص عملکردشان پاسخگوی مردم باشند و در صورت بروز اشتباه، به جای توجیه و پاک کردن صورت مسئله، از مردم عذر خواهی کنند .
 
  شهردار پیشین شهرهای بناب و میانه متذکر شد: زمانی سبک زندگی ما تغییر می‌کند که هر فرد در خصوص سمت و جایگاه خود تصمیم گیری کند و در راستای چرایی بروز مشکلات و تبعات تصمیمات خود پاسخگو باشند و نه سایر مسایل که به وظایف او ربطی ندارد.
 
وی با بیان اینکه در کشور ما نحوه قانون گرایی غلط است، ادامه داد: همه مردم در مقابل قانون برابر هستند و کسی بر کسی برتری ندارد و تمامی آحاد جامعه موظف هستند طبق قانون عمل کنند؛ همانطور که در علم بازاریابی مهمترین استراتژی افزایش سود، مشتری مداری است، دولت هم باید به مردم به عنوان مشتری نگاه کند و بعد از هر دوره، عملکرد خود را از طریق مراکز علمی مورد بررسی قرار داده و نتیجه رضایت و عدم رضایت از عملکرد دولت را به نمایش بگذارد.
 
  رحیمیان با انتقاد از برنامه های فرهنگی و ضعف های موجود در این رابطه بیان کرد: امروز همه می‌دانند که برخی افراد اصولاً اهل کار فرهنگی نیستند و فقط ادعا دارند! اقدامات نرم افزاری و فعالیت‌های فرهنگی نیازمند زیرساخت‌هایی مانند بستر مناسب، برای کار فرهنگی است،  بنابراین در شهری که یک مکان فرهنگی مناسبی نباشد، کجا قرار است کار فرهنگی انجام دهیم؟!.
 
رئیس سنی شورای شهر بناب با بیان اینکه نقش شهرداری ها در مدیریت شهری کمرنگ شده است، متذکر شد: نکته قابل تامل این است که چرا بستر تخلفات در شهرداری و شورای شهر فراهم است در حالی که شاهد مشکلات مشابه در ارگان‌هایی مانند استانداری و دادگستری نیستیم؟. جوابش اینست که نظارت بطور دقیق انجام نمی‌شود، سایر دستگاه ها فکر می‌کنند شهرداری ها قانون ندارند و برخی از آنها درخواست های خلاف قانون خود را از طریق شهرداری ها اعمال می کنند. مانند جذب نیروی انسانی در شهرداری ها برخلاف چارت سازمانی!.
 
وی با بیان اینکه قانون باید ملاک کار شوراهای شهر و روستاها باشد، تصریح کرد: فساد در شوراهای شهر مانند بیماری واگیردار شده است و  برای مقابله با این موضوع ضروری است تا اعضای شورای شهر با مشارکت یکدیگر تمامی مشکلات مالی و حقوقی، مدیریت شهری، زیست محیطی و فرهنگی موجود در شهر را با استفاده از نظرات مشاورین زیربط به صورت کارشناسی بررسی کرده و در راستای مرتفع کردن این مشکلات چاره اندیشی کنند .
 
وی بیان کرد: شهر فروشی کردیم اما کسی به دنبال توقف شهر فروشی نیست؛ بافت تمامی شهر ها یکسان شده است، در تبریز 2018 گردشگر به دنبال جاذبه های تاریخی و بافت های متعدد شهر است؛ با این وضعیت حاکم در سطح شهر نمی‌توانیم در جذب گردشگران موفق عمل کنیم . گردشگران به دنبال جاذبه های خاصی هستند. زمانی که سال 2018 تبریز را شهر گردشگری اعلام کردیم باید بررسی کنیم که آیا زیرساخت های لازم برای گردشگران فراهم یافته است یا خیر. فقط با شعار دادن نمی توان خیلی از کارها را انجام داد.
 
منتخب شورای شهر بناب با اشاره به اینکه بناب شهر دوچرخه است، گفت: فرهنگ دوچرخه سواری در این شهرستان به پدرانمان بر می گردد ولی متاسفانه امروزه این فرهنگ رو به فراموشی گذاشته است .
 
وی با اشاره به فراموشی اقدامات فرهنگی و اجتماعی شوراها افزود: امروزه شوراهای شهر علاوه بر حضور در عرصه‌های مدیریت شهری، باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند، برای نمونه در وظایف شوراها تصریح شده که شوراها حتی باید به وضعیت اجتماعی و فرهخنگی شهر از جمله مطب‌های پزشکان، مسایل بهداشتی مردم یا موضوع طلاق و سایر مسایل نیز توجه کرده و برای رفع مشکلات برنامه ریزی کنند .
 
  رحیمان خاطرنشان کرد: امید است روزی برسد که خود اعضای شورا ضمن رعایت قانون و جلوگیری از تخلفات به موضوع نظارت اهتمام ویژه ای داشته باشند و بتوانند به بهترین شکل ممکن وظایف خود در قانون را انجام دهند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.