مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان علاقه‌مند راه‌اندازی بازار فروش آثار هنری بوده و اکنون بسیار خرسندیم که بخش غیردولتی در این حوزه ورود کرده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور در جلسه‌ی هماهنگی نخستین آرت اکسپوی تبریز اظهار کرد: از جمله‌ی معضل ما این است که هنرمندان ما آثار خوبی را خلق می‌کنند، اما بازار فروش مناسبی برای عرضه‌ی آثار خود پیدا نمی‌کنند، از این‌رو ما باید به سمتی برویم که هنرمندان با درک اقتصاد هنر، حداقل بتوانند معیشت خود را تامین کنند و همچنین بهانه‌ای باشد که آثار به محافل عمومی کشانده شوند.
وی با تاکید بر عدم وجود حلقه‌ی ارتباط بین هنرمند و علاقه‌مندان خرید آثار هنری خاطرنشان کرد: آرت اکسپوی تبریز یا نمایشگاه فروش آثار هنری این قابلیت را دارد که بین هنرمندان و آثار هنری با خریداران و علاقه‌مندان به آثار هنری، ارتباط ایجاد کند. ده است.
محمدپور با تاکید بر این‌که نمایشگاه فروش آثار هنری تبریز نباید کلیشه‌ای و تقلیدی از روند غرب باشد، افزود: باید از روش‌های سنتی برای عرصه آثار هنری استفاده کنیم تا حرمت اثر و هنرمند حفظ شود، لزومی ندارد که نمایشگاه فروش آثار هنری تبریز در قالب اکسپوهای بین‌المللی باشد؛ چرا که می‌توانیم این نمایشگاه را با ارزش‌های خود منطبق کنیم و الگویی نو در این راستا ارائه دهیم.
وی با بیان این‌که برگزاری آرت اکسپو، کمک بزرگی به اقتصاد فرهنگ و هنر می‌کند، تاکید کرد: با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم تکلیف فرهنگ و هنر را در اقتصاد شفاف کنیم، ضروری است در این نمایشگاه در کنار فروش آثار هنری، متدسازی و ارائه‌ی الگو را نیز مدنظر قرار دهیم.
وی با تاکید بر این‌که اکسپو باید به گونه‌ای برگزار شود که افراد کم‌برخوردار نیز بتوانند از آثار خریداری و استفاده کنند، متذکر شد: اگر بنا باشد اکسپویی در تبریز راه‌اندازی شود نباید به گونه‌ای باشد که افراد کم برخوردار نتوانند ورود کنند، چرا که در این صورت توفیق زیادی حاصل نخواهد شد؛ این نمایشگاه باید همواره جیب و ذائقه‌ی مخاطب را در نظر گرفته و تمام اقشار را جامعه‌ی هدف خویش قرار دهد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر قیمت‌گذاری منصفانه و معقولانه بر روی آثار، اضافه کرد: در جوامع شرقی، هنرمند اثر خود را عصاره‌ی وجود خود می‌داند، از این‌رو در نمایشگاه فروش آثار نقاشی نمی‌توانیم ارتباط عاطفی بین هنرمند و اثر را نادیده بگیریم، هنرمند اگر احساس کند که خریدار از اثر او به خوبی مراقبت می‌کند در نتیجه با خیال راحتی محصول خود را به فروش خواهد رساند.
وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم نمایشگاه فروش آثار نقاشی تبریز تجربه‌ای متفاوت باشد و جریان بازاریابی، کار اقتصادی و مبادله‌ی تجاری را بین مخاطب علاقه‌مند و هنرمند با تمام عناصر موجود، در این نمایشگاه ایجاد کنیم و به هیچ وجه نگذاریم جریان واسطه‌گری در این قضیه ورود کرده و رونق یابد.
وی با تاکید بر این‌که هنرمندان پایه‌ی مهم این قضیه هستند، تشریح کرد: باید شرایط فراهم باشد که هنرمندان با علاقه و انگیزه وارد عمل شده و آثار خود را عرضه کنند و همچنین هنرمندان منتفع این نمایشگاه باشند.
علی محرمی، معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه، با تاکید بر این‌که در نمایشگاه باید هر اثر دارای شناسنامه باشد، افزود: این شناسنامه به خریدار قوت قلب می‌دهد و از عموم هنرمندان هنرهای تجسمی خواست تا با مراجعه به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – معاونت هنری نسبت به ثبت آثار خود اقدام کنند.
مجید فتحی، مدیر برنامه اولین نمایشگاه فروش آثار نقاشی "آرت اکسپوی تبریز" نیز در این جلسه، با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و با تاکید بر این‌که در سراسر دنیا معمولا برای برگزاری اکسپو، فراخوان عمومی نمی‌دهند، بیان کرد: در اکسپوها افراد شاخص و برندها را دعوت می‌کنند که قیمت و امضاهای آثارشان نیز مشخص است.
وی با اعلام اینکه اولین آرت اکسپوی تبریز در محل هتل کایا لاله پارک در نیمه دوم شهریور برپا می‌شود، گفت: از زحمات و همکاری‌های مدیریت این هتل و به ویژه آقای شهرام محقق که فردی علاقمند به هنر هستند قدردانی می‌کنیم؛ استقبال هنرمندان نیز تاکنون برای شرکت در این آرت اکسپو بسیار خوب بوده و قریب به 40 نفر از هنرمندان در این راستا ثبت نام کرده و آثار خود را ارسال کرده‌اند تا در معرض فروش قرار گیرد.
وی ادامه داد: این نمایشگاه محل عرضه‌ و فروش آثار نقاشی هنرمندان تبریزی بوده و اساتید شاخص نقاشی تبریز چون استاد پشت‌پناه، استاد مقبلی، استاد نوریان، استاد نامدار، استاد عمامه‌پیچ و... آثار خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد؛ تاکنون این اتفاق در شهر ما بدین شکل روی نداده است.
محمد محمودی، مدیرعامل موسسه شمس تبریزی نیز در این جلسه با تاکید بر این‌که در گام اول، نمایشگاه صرفاً محل عرضه‌ی آثار نقاشی خواهد بود، بیان کرد: در گام‌های بعدی، آثاری هنری دیگری چون عکس، حجم، خوشنویسی، صنایع دستی و... نیز در قالب این رویداد عرضه خواهد شد.
وی با بیان این‌که در کنار برگزاری این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی تخصصی نیز برگزار می‌شود، افزود: هدف ما این است که هنر را در تبریز تجاری‌سازی کنیم.
محمودی با اشاره به تجربه‌ی موفق تهران در برگزاری حراجی، بیان کرد: هنرمندانی که با بیزینس آثار سر و کار دارند، قیمت‌های معقول‌تری را نسبت به هنرمندانی که آشنایی ندارند، ارائه می‌دهند، از این‌رو بحث کارشناسی و قیمت‌گذاری آثار نقاشی در این نمایشگاه مهم است تا قیمت‌ها را هم سطح و هم عیار کنند.
وی با بیان این‌که آرت اکسپو را با اشل تبریز برگزار می‌کنیم، تشریح کرد: آثار از طرف هیئت کارشناسی قیمت‌گذاری می‌شوند، قیمت‌ آثار در نمایشگاه کاملا مشخص بوده و به شکل قیمت مقطوع ارائه شده و جریان فروش نیز به شکل مزایده نخواهد بود.
وی با بیان اینکه شهرداری تبریز نیز مسئولیت تبلیغات محیطی این رویداد هنری را بر عهده دارد، گفت: هدف اصلی ما از تبلیغات و اطلاع‌رسانی، بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه است چراکه مخاطب اصلی اکسپوها، گالری‌دارها، مجموعه‌دارها و علاقمندان به آثار هنری می‌باشد.
محمودی با اشاره به وضعیت نقاشی تبریز و عدم وجود بازار فروش مناسب برای آثار هنرمندان ادامه داد: علی‌رغم این‌که هنرستان میرک از سال ۳۶ در تبریز تاسیس شده و هنرمندان زیادی در این شهر پرورش یافته‌اند، اما به دلیل عدم وجود بازار فروش مناسب، عمدتا این هنرمندان یا از تبریز کوچ کرده‌ و یا به مشاغل دیگری روی آورده‌اند.
گفتنی است، جلسه هماهنگی نخستین آرت اکسپوی تبریز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری این اداره‌کل و همچنین مسئولان آرت اکسپوی تبریز در محل موسسه فرهنگی شمس تبریزی برگزار شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.