کاهش بارش و افزایش شدید دما در روزهای اخیر در شهرستان اهر باعث تبخیر آب پشت سد‌ها شده و هم اینکه گاه دهنه سدها برای مصارف کشاورزی باز شده است، اهر چای‌ یکی از رودخانه‌های مهم شهرستان اهر می‌باشد که آب کشاورزی این منطقه را تأمین می‌کند، ولی در حال حاضر کمبود آب رودخانه‌ها و پشت سدها باعث نگرانی اهالی این شهرستان و بخصوص کشاورزان این منطقه شده است . 
سد ستارخان،  سدی خاکی که بر رودخانه اهرچای در ۱۵ کیلومتری غرب اهر در جاده اهر- ورزقان قرار گرفته است و در ادامه مسیر خود به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد . تأمین آب شرب شهرستان اهر ظرفیت آبیاری بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست خود را دارد که هم اکنون با تمهیدات ویژه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی اندیشیده و زمینه برای آبیاری پنج هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی این منطقه فراهم شده است . 
رضا نیک‌زاد یکی از کشاورزان منطقه درباره مشکل مواجهه آب کشاورزی خود در پایاب سد ستارخان گفت: امسال بدلیل کم آبی و خشکسالی متأسفانه سد جوابگوی آب کشاورزی نبوده و این امر کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است. 
امیررضا رسولی باغدار اهری درباره کمبود آب، چندین بار با مسئولین دیدار داشتیم ولی تاکنون نتیجه‌ای دراین خصوص حاصل نشده است. 
وی افزود: از مسئولان استانی و شهرستانی تقاضا دارم برای رفع مشکلات کم آبی این شهرستان بخصوص در کشاورزی فکری کنند. 
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی مسئله خشکسالی را جهانی عنوان کرد و افزود: متأسفانه در چندین سال اخیر کشور ما دچار کم آبی و خشکسالی بود و شهرستان ما نیز از این سهم بی نتیجه نمانده است. 
بیت اله عبدالهی افزود: با وجود اینکه بحران آب جدی می‌باشد، وجود سدهای معیشتی را یک راهکار برای خشکسالی و کم آبی برشمرد و افزود: در شهرستان مشگین‌شهر و شهرهای همجوار اهر در دل کوه‌ها سدهای معیشتی ساخته شده که علاوه بر تأمین آب کشاورزی منطقه می‌تواند راه‌گشای مشکلات کم آبی در این شهرستان شود که امیدواریم در این شهرستان نیز با مشارکت مردم و دولت ساخت سدهای معیشتی توسعه یابد. 
وی با اشاره به کمبود آب در سد ستارخان شهرستان اهر گفت: این سد با قابلیت ذخیره نزدیک به 100 میلیون لیتر آب طراحی‌شده ولی تاکنون حتی آب ذخیره‌ شده در این سد به 50 میلیون لیتر هم نرسیده و اکنون چیزی در حدود 35 میلیون لیتر آب دارد. 
عبدالهی کمبود ذخایر آبی و نبود آن را در ماه‌های گرم تابستان تهدیدی برای بخش کشاورزی برشمرد و افزود: باید از هم‌اکنون به فکر تکمیل سدهای نیمه‌تمام برای آینده باشیم. 
وی ادامه داد: باید در مصرف آب هرچه در توان داریم صرفه جویی کنیم و از داشته‌هایمان به نحو احسن استفاده کنیم. 
فرماندار اهر نیز در این باره گفت: خشکسالی بیش از پنج سال است که در جهان و کشور ما وجود دارد و انتظار می‌رود تا 15 سال آتی مشکل کم آبی پا برجا بماند.
سید محمد عابدی یکی از راه‌های حل مشکل خشکسالی را مدیریت خشکسالی عنوان کرد و گفت: لازم است تمام مسئولان و مدیران با مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق به فکر انجام مدیریت خشکسالی باشند تا در آینده دچار مشکل کم آبی و بحران خشکسالی نباشیم. 
وی وجود سد ستارخان را یک نعمت برای منطقه و شهرستان اهر عنوان کرد و با اشاره به وضعیت خشکسالی اخیر در این منطقه و بحران کم آبی، خاطرنشان کرد: آب ذخیره شده در پشت سد ستارخان جوابگوی مصارف کشاورزی، صنعتی و معیشتی این شهرستان نبوده و امیدواریم با صرفه جویی بتوانیم به این بحران غلبه کنیم. 
فرماندار اهر افزود: امسال ذخیره آبی سد ستارخان نزدیک به 20 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته و لازم است برای مدیریت منابع آب تلاش کنیم.     گزارش از: مصطفی قربان موحد، خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.