عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید سعی کنیم تا فرهنک اصیل و نجابتی که در تبریز وجود دارد، حفظ شود و خانواده‌ها تلاش کنند تا بدحجابی رواج نیابد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در مراسم میلاد باسعادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: امام رضا(ع) هم اسم امام علی(ع) بوده و کنیه‌اش نیز ابوالحسن است، امام هشتم(ع) دارای القاب متعددی می‌باشد که نقی و ذکی از جمله‌ی آن بوده و معروف‌ترین لقب ایشان نیز "رضا" است.
وی با اشاره به ریشه‌ی لقب "رضا" برای امام هشتم(ع) اضافه کرد: کلمه‌ی رضا در متون دینی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، علما نیز رضا را بر سه نوع رضای مضموم، رضای غیرممکن و رضای ممدوح تقسیم‌بندی کرده‌اند؛ هرگاه فردی رضای خویش را بر رضای الهی مقدم کند، رضای از نوع مضموم را اختیار کرده که در این راستا رسول اکرم(ص) می‌فرماید "هرکس رضای مخلوق را با غضب خدا مبادله کند خداوند آن مخلوق را بر وی مسلط می‌کند".
وی گفت: رضای غیرممکن نیز شامل جلب رضای جمیع مردم بوده که امری غیرممکن است و صرفاً می‌توان رضایت اکثریت مردم را به دست آورد و همچنین رضای ممدوح نیز رضایی است که انسان در ابتدا رضایت الهی و سپس رضایت اکثریت مردم را جلب کند، رضای ممدوح در مقابل مقدرات الهی تسلیم شدن بوده و بالاترین مقام برای انسان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه، یکی از بهترین زیارت‌ها "زیارت امین‌الله" است، گفت: لقب رضا از امام صادق(ع) به امام هشتم رسیده است و این لقب به این دلیل بود که امام هشتم (ع) در مقابل فرامین و مقدرات الهی به مقام رضا رسیده بود.
وی با بیان اینکه مردمی بودن، از جمله صفات امام هشتم(ع) بود، متذکر شد: این مردمی بودن نیز به دلیل سیره‌ی اخلاقی امام رضا(ع) بود و این امام رئوف، محبوبیت فوق‌العاده‌ای در میان مردم داشت.
وی افزود: ما شیعیان باید در ایام میلاد ائمه‌ی اطهار(ع) یک صفت را یاد بگیریم و در زندگی خود جاری سازیم، امام رضا(ع) از نظر اخلاقی فردی شایسته بود، امید است ما از این سیره بهره‌مند شده و نتیجه‌اش نیز وحدت اجتماعی شود؛ چرا که جامعه ما نیاز زیادی به وحدت دارد.
آیت‌الله مجتهد شبستری با تاکید بر اهیمت رعایت حقوق اجتماعی و خدمت به خلق، بیان کرد: اگر در جامعه‌ی اسلامی هدف افراد خدمت به خلق و رضای خدا باشد و همچنین حقوق اجتماعی رعایت شود، قطعاً وحدت نیز ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد وحدت و عدم ایجاد دوقطبی در جامعه، تشریح کرد: رهبر معظم انقلاب بسیار تاکید کرده اند که نگذارید در جامعه دو قطبی ایجاد شود و امام (ره) نیز بر وجود وحدت و یکپارچگی بین امت اسلامی تاکید داشتند و همچنین بر برپایی نماز جماعت نیز بسیار تاکید شده است، چرا که مردم در نماز‌های جماعت در کنار یکدیگر قرار گرفته و قلب‌ها نیز نزدیک می‌شوند، از این رو به مردم توصیه داریم از نماز جماعات و به ویژه نماز جمعه غفلت نکنند.
وی با بیان اینکه جمعه سیدالایام بوده و بهترین نمازها نماز جمعه است، خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری قدردانم که به خاطر معذوریت‌هایی که داشتم با درخواست کناره‌گیری من موافقت کردند، دلیل بنده صرفا معذوریت‌های شخصی بود و دلیل دیگری نداشت، اکنون نیز حجت‌الاسلام آل‌هاشم را برای این سمت انتخاب کرده‌اند، حجت‌الاسلام آل‌هاشم در سال‌های متمادی خدمات ارزنده‌ای را در کارنامه‌ی خودشان به ثبت رسانده‌اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: درخواست دارم برای اتمام حوزه‌ی علمیه‌ی ثامن الحجج کمک شود، چرا که تبریز نیاز فراوانی به حوزه‌ی علمیه دارد و تبریز مهد علم و علماست باید طلاب بسیاری در این خطه تربیت شوند و با توجه به اینکه متقاضی طلبگی نیز سال به سال بیشتر می‌شود، باید شرایط و ظرفیت لازم را برای این علاقه‌مندان فراهم کنیم.
وی با تاکید بر حفظ غیرت دینی در خانواده‌ها بیان کرد: آذربایجان در غیرتمندی معروف بوده و دشمنان اسلام و استکبار جهانی در تلاش هستند که این غیرت دینی را در جامعه‌ی اسلامی تضعیف کنند و سعی دارند فرهنگ ابتذال را در جامعه رواج دهند؛ باید سعی کنیم تا فرهنک اصیل و نجابتی که در تبریز وجود دارد، حفظ شود و خانواده‌ها باید تلاش کنند تا بدحجابی رواج نیابد؛ دیانت و تربیت دینی سبب می‌شود که دشمنان به نیات شوم خود نرسند.
وی با تاکید بر اینکه مقابله با تهاجم فرهنگی و حفظ معنویت از دغدغه‌ها‌ی مقام معظم رهبری است، یادآور شد: باید مردم تبریز این موارد را به عنوان دغدغه‌ی خود قرار داده و نگذارند فرهنگ غربی و غرب‌زده‌ها در این شهر حاکم شود.
آیت‌الله مجتهد شبستری با تاکید بر اینکه تبریز شهری ولایی است، گفت: تبریز باید خود را به عنوان یک شهر مذهبی حفظ کند، استقامت و بیداری مردم توطئه‌ی دشمنان را خنثی کرده و تبریز به عنوان شهر اولین‌ها نه تنها در عرصه‌ی اقتصادی بلکه باید در تمامی حوزه‌ها به ویژه مذهبی و فرهنگی اسوه باشد.
وی با بیان اینکه کودکانمان در معرض خطر هستند، خاطرنشان کرد: این ابزارهای جدید در کمین کودکان و نوجوانان نشسته تا فرهنگ مبتذل خود را بر آنان مسلط گرداند، ما باید در این جنگ نرم، مقابله به مثل کنیم و نگذاریم که دشمن بر دین و اعتقاد ما نفود کند.
وی با تاکید بر اینکه کابینه‌ی جدید دولت در زمینه‌ی فرهنگی فعال باشد، بیان کرد: امید است که بیانات رهبری در مراسم تنفیذ مورد توجه قرار گیرد و مسئولان فقط به شعار و سخنرانی بسنده نکنند، باید به منویات رهبری عمل کنند و تربیت اسلامی، اخلاقی و دینی مورد توجه قرار گیرد، چرا که این موارد است که کشور را حفظ می‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مقام معظم رهبری بر اهمیت دادن به نیروهای انقلابی تاکید دارند؛ چرا که نیروهای انقلابی همواره جان خود را سپر کرده و در مواقع مورد نیاز برای دفاع از خاک و ناموس جانفشانی خواهند کرد؛ این امنیت در سایه‌ی رهبری مقتدرانه‌ی مقام معظم رهبری و تلاش رزمندگان، مدافعان حرم، سپاهیان، بسیجان، لشکریان و ارتشیان محقق شده است.
وی با بیان اینکه گوش به فرمان رهبری بودن عامل موفقیت است، تاکید کرد: اگر دشمنان از ما حساب می‌برند، در نتیجه‌ی اتحاد و اتفاق مردم در تبعیت از مقام معظم رهبری و حضور در صحنه‌های سیاسی و انقلابی بوده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.