سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: جهاد دانشگاهی بر اساس دین و تقوا بنا شده و در همین راستا حرکت می‌کند.


به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، دکتر جعفر محسنی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تبریز، با اشاره به فرارسیدن 16 مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با توجه به وضعیت آشفته ی دانشگاه ها، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، دستور تشکیل جهاد دانشگاهی را صادر کردند و این نهاد در 16 مرداد 59 تشکیل شد.


وی افزود: حرکت دین محور و فعالیت 37 ساله ی جهاد دانشگاهی باعث شده تا جهادگری این نهاد، مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گیرد و فرمایشات مقام معظم رهبری همواره سرلوحه ی اهداف و حرکات این نهاد انقلابی قرار گرفته است.


وی عنوان کرد: طبق اساس نامه، این نهاد، یک نهاد انقلابی بوده و مجموع فعالیت‌های آن بر سه محور فرهنگی، پژوهشی و آموزشاستوار است.


وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: این نهاد در راستای خودکفایی رزمندگان اسلام  وارد عمل شده بود و در 27 دی ماه کارگاه فنی جهاد دانشگاهی استان واقع در دانشگاه تبریز بمباران شد و در پی آن 22 تن از جهادگران دانشگاهی شهید شدند.


دکتر محسنی تاکید کرد: در دوره های گذشته با کمبود حوزه های درمانی مواجه بودیم و از این رو اقدام به تاسیس آزمایشگاه، راه اندازی طب پیشگیری و ارتقای سلامت کردیم و این طب به اصلاح الگوهای زندگی و عادات غذایی اشاره دارد که ریشه ی بسیاری از بیماری های کنونی به شمار می آیند.


وی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته زوجین نابارور برای درمان مجبور به مراجعه به تهران بودند، بیان کرد: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی در سال 89 راه اندازی شد و هم اکنون یکی از معتبرترین مراکز در زمینه درمان ناباروری در شمالغرب کشور به شمار می آید.


سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی عنوان کرد: حمایت از مستضعفان یکی از اهداف اصلی این نهاد به شمار می آید و از این رو سازمان جهاد دانشگاهی استان با عقد قرارداد با برخی نهادها از جمله بهزیستی و کمیته ی امداد در راستای حمایت از مستضعفان حرکت می کند.


وی با اشاره به بانک خون بند ناف سازمان جهاد دانشگاهی استان خاطرنشان کرد: خون بند ناف نزدیک 80 بیماری را درمان می کند که تحقق این عمل نیز نیاز به دانش فنی دارد، در کشور ما حدود 10 بیماری با استفاده از سلول های بنیادی و خون بند ناف در مان می شود، سازمان جهاد دانشگاهی تبریز نیز در این مورد فعال بوده و زوجین می توانند  با مراجعه به این مرکز پزشکی این سازمان در راستای ذخیره سازی خون بند ناف فرزند خود اقدام کنند.


وی با بیان این که این سازمان در حوزه ی فناوری نیز اقدامات چشمگیری را انجام داده است، افزود: فناوری انرژی خورشیدی و تولید نیروگاه های برق، تولید منابع پرتابل خورشیدی برای مناطق عشایرنشین به منظور توزیع عادلانه ی منابع از جمله اقدامات این نهاد در عرصه فناوری و انرژی های نو به شمار می آید.


سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: 51 کیلو وات نیروگاه پرتابل خورشیدی تولید شده در این سازمان، در یاسوج نصب شده و افراد می‌توانند بدون دسترسی به شبکه ی برق رسانی از انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پاک استفاده کنند و دولت با حمایت از این طرح، نیروگاه‌های خورشیدی را خریداری کرده و جایگزین شبکه ی توزیع برق می کند.


دکتر محسنی با اشاره به اقدامات آموزشی جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: سالانه بیش از 20 هزار  نفر از خدمات آموزشی این نهاد بهره مند می شوند و بیش از 200 عنوان دوره ی تخصصی و عمومی در جهت توانمندسازی محصلان توسط مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی استان برگزار می شود.


 وی با اشاره به صبغه و رویکرد فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گفت: ایجاد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از جمله مهم ترین اقدامات فرهنگی این نهاد انقلابی در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی آن به شمار می آید که از بدو تاسیس تا کنون نقش بسیار مهمی در سطح کشور و استان ایفا کرده اند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.