مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با اشاره به اینکه در کشور ما ۱۵ هزار نمونه‌ی خون بند ناف ذخیره شده است، گفت: ۸۰ هزار نمونه به طور خصوصی نگهداری می‌شود و همچنین اطلاعات ژنتیکی ۵۰ هزار نمونه نیز استخراج شده که در سطح منطقه بی‌نظیر است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، مرتضی ضرابی در سمینار نیم‌روزه‌ی آشنایی با سلول‌های بنیادی، کاربردها، پتانسیل‌ها و چشم‌انداز با تاکید بر اینکه خون بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است، اظهار کرد: در بانک خون بند ناف، ابتدا خون بند ناف جمع شده و به مراکز مربوطه انتقال می‌یابند تا فریز شده و مورد استفاده قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه دو الگو برای نگهداری نمونه‌های بند ناف داریم، خاطرنشان کرد: یک الگو شامل بانک عمومی خون بند ناف بوده و خانواده‌هایی که در آستانه‌ی تولد نوزاد هستند، خون بند ناف را اهدا کرده و مالکیتی در این نمونه ندارد، هزینه‌ای نیز بابت نگه‌داری از نمونه دریافت نمی‌شود؛ نمونه‌ی دیگر نیز بانک‌های خانوادگی یا خصوصی بوده و خانواده‌هایی که در آستانه‌ی تولد نوزاد هستند، نمونه را برای خودشان در بانک خون نگه‌داری کرده و در قبال آن هزینه پرداخت می‌کنند، این دو الگو در پژوهشگاه خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی وجود دارد.
ضرابی اضافه کرد: اکنون بانک خون بند ناف در مواردی که فرد نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی دارد، می‌تواند از خون بند ناف به عنوان جایگزین مناسبی برای سلول‌های مغز استخوان استفاده کند، این پیوند به راحتی قابل انجام است؛ خون بند ناف باید سه الی پنج دقیقه بعد از زایمان گرفته شود.
وی با اشاره به مزیت نگهداری خون بند ناف در بانک‌ خون و مقایسه‌ی آن با استخراج سلول‌های بنیادی از مغز استخوان، بیان کرد: دسترسی به خون بند ناف در زمان مورد نیاز بسیار راحت بوده و در کمتر از چند دقیقه، نمونه از بانک پیدا شده و کمتر از دو هفته در اختیار مراکز قرار می‌گیرد، اما استخراج سلول‌های بنیادی از مغز استخوان سه تا شش ماه زمان می‌خواهد.
وی با بیان اینکه دو و نیم میلیون نمونه‌ی خون بند ناف در بانک‌های خصوصی در دنیا ذخیره شده است، متذکر شد: روند استفاده از خون بند ناف رو به افزایش بوده و می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مورد استفاده در روند درمان بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در بانک خون بند ناف با محدودیت تعداد سلول مواجه هستیم، گفت: به دنبال استفاده از دو کیسه‌ی خون بند ناف، آمار استفاده از خون بند ناف در پیوند در افراد بالغ، بیش از کودکان شده و در حال افزایش است.
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با تاکید بر اینکه خون بند ناف، خون محیطی و مغز استخوان سه منبع سلول‌های بنیادی است، افزود: بانک‌های خصوصی در دنیا گسترش زیادی دارند، در کشور ما نیز بانک خون بند ناف رویان، ثبت جهانی شده است؛ بانک‌های خون دنیا تحت استانداردهای متعددی فعالیت می‌کنند که مهم آن "ای بی بی" است و بانک‌هایی که عضو شبکه‌ی نت کورد هستند می‌توانند از دیگر اعضای این شبکه در صورت نیاز خون بند ناف بگیرند.
ضرابی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی این پتانسیل را دارند که ۸۰ نوع بیماری را درمان کنند، خاطرنشان کرد: خون بند ناف بیشتر برای درمان بیماری‌هایی کاربرد دارد که دارای منشا خونی بوده و سیستم خون را درگیر می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه نمونه خون بند ناف باید در کمتر از ۲۴ ساعت به بانک خون منتقل شود، افزود: امسال بزرگترین پروژه استفاده از سلول‌های بنیادی در بیمارانی که فلج مغزی شده‌اند را با همکاری مرکز طبی کودکان، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز می‌کنیم که بزرگترین پروژه برای درمان بیماران مبتلا به فلج مغزی یا سی پی است.
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با اشاره به تجربه‌ی پیوند سلول‌های بنیادی بیان کرد: نزدیک به ۱۰۰ پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در بیمارستان شریعتی انجام شده که سهم بانک خون بند ناف رویان از این تعداد، ۲۰ نمونه است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.