معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی، اصلی‌ترین مولفه برای یافتن شغل برای جوانان نیست.

 به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، سعید شبستری خیابانی در دیدار مدیر دانشگاه فنی و حرفه ای و تعدادی از مدیران با وی با تبریک دهه کرامت گفت: بحث کمبود اشتغال برای جوانان، یکی از معضلات فعلی کشور است که توجه به مهارت و حرفه آموزی اقشار مختلف جامعه و به ویژه جوانان می‌تواند باعث رفع مشکلات این حوزه و رفع بیکاری در جامعه شود.

وی با اشاره به انتظار جوانان برای داشتن شغل بعد از فارغ التحصیلی گفت: متاسفانه به دلیل نبود مهارت و حرفه آموزی در اکثریت فراغ التحصیلان، درب بازارهای کاربه آنان بسته می شود.
 
 وی در همین راستا ادامه داد: صاحبان واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و ... به دنبال جذب نیروهای جوان متخصص و کارآمد هستند و قصد جذب نیروهای کار صفر کیلومتر در مجموعه خود را ندارند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجانشرقی با بیان اینکه داشتن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی برای اشتغال، کافی نیست ابراز کرد: باید نهادهای مسئول در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای، در طول تحصیل و یا بعد از فارع التحصیلی جوانان، مهارت های اشتغال و کارآفرینی را به جوانان بیاموزند. بر اساس آخرین آمار، جوانانی که آشنایی بیشتری نسبت به مسائلی همچون کارآفرینی، اشتغال، مهارت افزایی و ... دارند از شانس بیشتری برای موفقیت در اشتغال مناسب برخوردارند.
شبستری از عدم تطابق رشته های آکادمیک دانشگاهی با نیازهای روز جامعه انتقاد کرد و گفت: باید تصمیماتی اتخاذ شود که آموزش های ارائه شده به جوانان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بر اساس نیازهای مختلف کشور در حوزه صنعت، تولید، کشاورزی و ... باشد.
وی با بیان اینکه جوانان باید آموزش های لازم برای ورود به بازار اقتصاد کشور را بدون تکیه بر دولت فرا گیرند ابراز کرد: این مهم، وظیفه نهادهایی همچون اداره کل فنی و حرفه ای استان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از ترویج فرهنگ کاردفتری و پشت میزنشینی در بین جوانان تصریح کرد: جوانان باید بدانند که عمر کار دفتری و پشت میزنشینی سپری شده و باید به دور از راحت طلبی نهایت تلاش خود را برای حضور در بازار اشتغال غیردولتی به کار گیرند.

 قائم مقام استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نمونه های موفق اشتغال و کارآفرینی در فضای مجازی نیز بر ضرورت توجه بیش از پیش به این مهم تاکید کرد.
 شبستری با بیان اینکه نباید هر دستگاهی در بحث آموزش، ورود کند عنوان کرد: مقوله آموزش های فنی و حرفه ای باید از سوی مسئولان این اداره کل و سایر دستگاه های دولتی و بخصوص عیردولتی دخیل در موضوع، انجام شود که رعایت استانداردهای آموزشی در این حوطه مهم است.

 بر اساس گفته وی؛ از این پس تلاش دولت برای سیاستگذاری و نظارت در حوزه های مختلف خواهد بود و سعی می کند اکثریت امور اجرایی را به بخش غیردولتی واگذار نماید چرا که در بخش غیردولتی، کارها و اقدامات مورد نیاز؛ بدون بروکراسی و در کمترین زمان ممکن رفع می شود.

وی همچنین به اجرای طرح استاد شاگردی در استان برای اولین بار در کشور اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه این موضوع در سایر استان ها نیز به تبعیت از استان آذربایجان شرقی مورد توجه قرار گرفته است و باید کاری کنیم که جوانان امروزی بیش از پیش به این سمت هدایت شده و تصور یک شبه میلیاردر شدن را از ذهن خود پاک کنند.

 معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها و ایجاد مهاجرت معکوس تصریح کرد: با توجه به این مهم، علاوه بر ایجاد اشتغال مناسب در روستاها می توان مانع مهاجرت روستاییان به کلانشهرها و در نتیجه گسترش مشکلاتی همچون حاشیه نشینی و سایر مشکلات اجتماعی و ... شد.

 شبستری با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهیم و برای کاهش و رفع مشکلات جامعه بکوشیم عنوان کرد: امیدواریم با استقرار دولت دوازدهم، سیاست‌های دولت دکتر روحانی در دولت یازدهم، در دولت جدید نیز به خوبی استمرار داشته باشد.
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.