به گزارش ایرنا، محمدصادق پورمهدی روز دوشنبه در نشستی با هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان درباره راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبری افزود: برای راه اندازی موزه مطبوعات باید همه نواقص در اسرع وقت رفع، مشکلات پیگیری و مدیریت شود.
به گزارش ایرنا، تلاش برای راه اندازی موزه مطبوعات در خانه تاریخی 'حریری' واقع در خیابان عابرگذر 'تربیت' تبریز از حدود شش سال پیش آغاز شد، اما تحقق آن در مقاطعی به دلیل تغییر مدیریت ها در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و به تبع آن تغییر سلیقه ها و دیگاه ها، دچار رکود شده است.
وی با اشاره به تاریخچه دیرپای صنعت چاپ و مطبوعات در تبریز، اظهار کرد: همیشه گفته‌ایم محل چاپ اولین روزنامه ها و آغاز به کار نخستین چاپخانه ها تبریز بوده و وقتی تاریخ چاپخانه‌های این شهر را مطالعه می‌کنیم، افسوس می‌خوریم که تبریز با آن جایگاه و شرایط گذشته، امروز در زمینه چاپ و مطبوعات دچار چنین وضعیت شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حتی در گذشته طرحی در راستای ایجاد شهرک چاپ در شهرک تبریز چهار مطرح کردیم، افزود: متاسفانه احساس می‌شود خود چاپخانه‌داران در این مورد به تفاهم نرسیدند و این موضوع محقق نشد؛ مایه تاسف است که نمی‌توانیم در تبریز شهرک چاپ ایجاد کنیم، وقتی یک شهرک چاپ ایجاد شود به دنبال آن انتشار نشریات و دیگر مسائل نیز به مرور اتفاق می‌افتد.
پورمهدی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای راه اندازی موزه مطبوعات تاکید کرد: اعتباری که برای موزه مطبوعات در نظر گرفته شده باید پیگیری شود تا تخصیص یابد و موزه در سریع ترین زمان ممکن اندازی شود؛ البته طبیعی است با توجه به شرایط، این طرح در قالب چند فاز به بهره برداری برسد.
وی گفت: در مورد تامین محتوا و آثار برای نمایش در موزه مطبوعات آذربایجان مشکلی نداریم و حتی می‌توانیم از نسخه‌های نشریات موجود در دیگر موزه های تبریز و نهادهای مرتبط استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خانواده های تبریزی زیادی در آذربایجان شرقی یا دیگر نقاط کشورمان وجود دارند که آثاری از نشریات قدیمی در اختیار دارند و در صورت انتشار فراخوان، با رضایت تمام نسخه های موجودشان را برای نمایش و نگهداری در اختیار موزه مطبوعات قرار خواهند داد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: هر چند در بحث موزه‌ها، مسئولیت اصلی با اداره کل میراث فرهنگی است، با با توجه به موضوع موزه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید جدی تر از قبل ورود پیدا کند.
پورمهدی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت فراهم کردن بستر برای حضور بخش خصوصی در حوزه های مختلف است، ادامه داد: با این رویکرد انجمن صنفی روزنامه نگاران به عنوان بخش خصوصی می تواند هدایت موزه را عهده دار شود.
وی با اشاره به در پیش بودن بحث تبریز 2018 و برنامه ریزی برای راه‌اندازی چندین موزه، افزود: موزه مطبوعات نیز یکی از این موزه هاست.
پورمهدی اظهار امیدواری کرد که فاز نخست موزه مطبوعات همزمان با روز خبرنگار 17 مرداد راه‌اندازی شود.
محمد عزیزی‌راد محقق و پژوهشگر حوزه مطبوعات نیز در این نشست، گفت: تاریخ پرفروغ آذربایجان در حوزه مطبوعات، ایجاد موزه مطبوعات را می‌طلبد و به طور قطع اثرگذاری این موزه در رشد مطبوعات قابل مشاهده خواهد بود.
نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی نیز با بیان ضرورت راه‌اندازی موزه مطبوعات گفت: در حال حاضر با وجود دارا بودن ظرفیت‌های فراوان در استان، مکان ارزشمندی که میزبان اهل قلم و روزنامه‌نگاران استان باشد، وجود ندارد.
سخاوت خیرخواه افزود: انتشار بعضی از اولین های جراید در تبریز، راه‌اندازی اولین چاپخانه و موارد بسیار دیگر دست به دست هم داده‌اند تا تبریز از ظرفیت راه اندازی موزه مطبوعات برخوردار شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای تنوع بخشی به محتوای موزه مطبوعات، افزود: همکاری سازمان‌های دولتی در ارائه اسناد تاریخی مربوط به مطبوعات زمینه‌ساز همکاری‌های مردمی خواهد بود.
سعید حبیبی افزود: این موزه می‌تواند به عنوان یکی از برنامه‌های تبریز 2018 مورد حمایت مادی ارگان‌های دولتی قرار گیرد.
وحید زینالی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست ضمن اشاره به گذشته پرافتخار مطبوعات در این خطه گفت: هم‌اکنون بسیاری از اسناد و روزنامه‌های سده گذشته به ویژه در عصر مشروطه در زیرزمین‌های نهادها و اشخاص مختلف خاک می‌خورد.
خانه تاریخی حریری در عابرگذر 'تربیت' تبریز به عنوان محل استقرار 'موزه مطبوعات' ، از جمله خانه های تاریخی منحصربفرد ایران است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد و آیینه زنده مکتب نقاشی تبریز از اوایل دوره قاجار تا اوایل پهلوی است.
عابرگذر ' تربیت' در قلب تبریز که به احترام محمدعلی خان تربیت، از نخستین کوشندگان مشروطیت ایران و ادبای بزرگ ایران زمین، به نام وی نامگذاری شده است، در یک قرن اخیر مرکز بسیاری از نشریات، کتابفروشی ها و چاپخانه های تبریز بوده است.
خطه آذربایجان و کهن شهر تبریز در تاریخ مطبوعات و روزنامه نگاری ایران جایگاه ویژه ای دارد و نخستین روزنامه محلی فارسی زبان ایران به نام 'تبریز' در دهه 1850 میلادی در این کهن شهر منتشر شده است.
میرزا جبارذ کره چی ، مسئول روزنامه وقایع اتفاقیه نیز از طلایه داران فعالیت های مطبوعاتی ایران از مردم خوی در شمال غرب خطه آذربایجان است.
نشریات تبریز همچنین برای اولین و آخرین بار در تاریخ مطبوعات ایران در گرماگرم انقلاب مشروطه از نظر شمارگان و تعداد عناوین از نشریات تهران پیشی گرفته است.
خوشبختانه دولت تدبیر و امید با باور به 'فضای باز رسانه ای' و تلاش همه جانبه در راستای توسعه رسانه ای برای راه اندازی موزه مطبوعات در تبریز اهتمام جدی دارد، به گونه ای که مدیران ارشد آذربایجان شرقی به ویژه استاندار به دفعات بر ضرورت تحقق این امر به عنوان خواسته بحق فعالان رسانه ای تاکید کرده اند.
خبرنگار: پرویز بابایی**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.