دکتر امیرحسین بهداد روز دوشنبه در نشست بررسی وضعیت استان از نظر ویروس آنفولانزای حاد پرندگان، مرغداری های غیرمجاز را به بمب ساعتی تعبیر کرد و گفت: در زمان شیوع بیماری ها، این مرغداری ها از کانون های آلوده کننده محسوب شده و مشکل بهداشتی و مخفی کاری آن ها می تواند موجب انتشار ویروس شود.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از استان های پرتراکم صنعت طیور است، گفت: با وجود اقدام انجام شده برای جلوگیری از فعالیت این واحدها، آن ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
وی گفت: اینکه گزارشی از شیوع ویروس آنفولانزا از این واحدها گزارش نشده جای سئوال دارد و معلوم نیست به واقع موردی نبوده یا گزارش نشده است.
بهداد با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری 16 هزار و 524 قطعه طیور در راستای پاکسازی محیط های آلوده در استان معدوم شده است، گفت: در زمان حاضر مشکلی نداریم ولی در فصل سرما به واسطه مقاوم شدن ویروس احتمال شیوع دوباره وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در اثر شیوع ویروس آنفولانزای حاد پرندگان 3 میلیون و 569 قطعه طیور در اصفهان معدوم شد و قم و تهران پس از اصفهان بیشترین معدوم سازی را داشتند، گفت: این ویروس در استان آذربایجان شرقی با حمایت سازمان های دیگر همچون راه و شهرسازی به خوبی کنترل شد.
وی اظهارکرد: این در حالی است که آذربایجان شرقی پس از مازندران به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی از ضریب آلودگی بالایی برخوردار است.
بهداد همچنین از معدوم سازی تعدادی از مرغ های زینتی در تبریز به واسطه آلودگی به ویروس آنفولانزای حاد پرندگان خبرداد و گفت: با گزارش تلف شدن پرنده ای از خانه ای در خیابان حجتی به محل عرضه این پرندگان در خیابان تربیت رسیدیم.
وی با اعلام اینکه 2 هزار و 268 قطعه پرنده زینتی در یکی از واحدهای عرضه خیابان تربیت و یکهزار و 68 قطعه مرغ زینتی هم در محله گجیل تبریز معدوم شد، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پایش پرندگان زینتی در تبریز از همه پرندگان نمونه برداری شده است.
حبیب شریفیان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اعلام اینکه نسبت به سال 1392 نیمی از واحدهای غیرمجاز مرغداری در استان کاهش یافته و از 275 واحد به 132 واحد رسیده است، تاکیدکرد: واحدهای صنعتی باید دیواره دفاعی خود را به خصوص در مورد مرغ های اجداد مصون کنند تا خسارت زیادی متحمل نشوند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اعلام اینکه 16 درصد از ظرفیت جوجه ریزی استان غیرمجاز است، گفت: بخشی از این جوجه ریزی های غیرمجاز مربوط به واحدهای مجاز و دارای پروانه است.
جاوید بهروزین با اشاره به اینکه بیشترین آلودگی ویروسی در واحدهای تخمگذار دیده می شود، بازنگری در زمینه قرنطینه این واحدها را ضروری دانست.
وی خاطرنشان کرد: ترددهای بی ضابطه و آلودگی قوطی و شانه می تواند عاملی برای شیوع بیماری در واحدهای پرورش مرغ تخم گذار باشد.
سیمین خیاط زاده مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم بر تشدید نظارت بر واحدهای پرورش و فروش ماکیان به ویژه در زمان شیوع ویروس تاکید کرد و گفت: گر چه این معدوم سازی ها می تواند امرار معاش عده ای را با مشکل مواجه کند ولی به واسطه خطرات غیرقابل جبران برای سلامت جامعه باید موارد لازم رعایت شود.
آذربایجان شرقی دارای 350 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 12 میلیون قطعه است و روزانه 195 تا 220 تن تخم مرغ در استان تولید می شود.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.