به گزارش ایرنا، غلامرضا هاشمی روز یکشنبه در نشستی با فرماندار میانه در زمینه تامین آب این شهرستان با اشاره به اینکه به خاطر محدودیت های منابع مالی، پروژه های مرتبط با این طرح تکمیل نشده است، اعلام کرد: پس از اینکه از نظر کمی و کیفی سد گرمی چای به اتمام برسد، آب ذخیره شده آن پس از گذشت مسیری به طول 40 کیلومتر به میانه انتقال می یابد.
وی اضافه کرد: در اواسط مسیر انتقال این خط تصفیه خانه ای در حال احداث است که باید این مجموعه ها به اتمام برسد تا بتوان مشکل آب شرب شهر را بطور اساسی حل کرد .
وی گفت: در حال حاضر سد گرمی چای 65 درصد پیشرفت داشته و به بیش از یکهزار و 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا به اتمام برسد.
وی ادامه داد: به لحاظ محدودیت منابع مالی، تصمیمی گرفته شده که با هزینه کردن 300 میلیارد ریال، به میزان نیاز آبی شهرستان آب در پشت سد آبگیری شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: ظرفیت پیش بینی شده سد گرمی چای بیشتر از نیاز کنونی شهرستان میانه و برای پاسحگویی به نیاز این شهرستان در افق 1425 است.
وی اضافه کرد: تکمیل خط انتقال آب به میانه که 20 کیلومتر از آن باقی مانده، در چارچوب قرادادهای بین المللی B.O.T انجام خواهد شد و اساس قرارداد بدین صورت است که سرمایه گذار با انجام این پروژه، با فروش آب به مدت 18 سال از آن کسب درآمد کند که این قرارداد قطعی و نهایی شده و طی یک ماه آتی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
هاشمی با بیان اینکه تصفیه خانه پروژه آب شرب میانه بالای 90 درصد پیشرفت داشته و فقط نصب تجهیزات آن مانده است، افزود: دلیل تعویق در نصب تجهیزات به خاطر اتمام نیافتن پروژه سد است تا موجب استهلاک تجهیزات نشود زیرا نصب تجهیزات زمانبر نیست.
مدیرعامل آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کمبود آب چالش جدی کشوری است، دلیل اصلی آن را تغییر اقلیم و مصرف غیرمجاز دانست و گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها شاهد کاهش بیش از 60 درصدی آبهای سطحی استان هستیم.
وی اظهارکرد: حفاظت از منابع آب های سطحی و زیرزمینی، موضوعی اساسی و جزو برنامه های اصلی دولت در سال های گذشته تحت عنوان تعادل بخشی آب های زیرزمینی قرار گرفته است و در استان ما نیز با مسدود کردن چاه های غیرمجاز یا نصب کنتور بر چاه هایی که بیش از مجوز پروانه بهره برداری می کنند درصدد تعادل بخشی هستیم .
هاشمی افزود: حدود 90 درصد مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی است پس باید بیشترین فرهنگ سازی و رعایت مصرف بهینه در این بخش متمرکز شود تا کشاورزان در زمینه نحوه آبیاری به سمت مدرن کردن کشاورزی برای بهره برداری درست بروند.
وی با اشاره به اینکه دراین استان 30 هزار حلقه چاه مجاز و 25 هزار چاه غیرمجاز داریم، گفت: خوشبختانه در سال 94 ، 2 هزار حلقه و در سال گذشته 2500 حلقه چاه در این استان مسدود و در کنار آن از حفر چاه های جدید جلوگیری شد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد توقف افت میزان آبهای زیرزمینی بودیم درحالیکه در سال های قبل هرساله به میزان یک و نیم متر آب های زیرزمینی افت پیدا می کرد، گفت: البته این به این معنا نیست که آبهای زیرزمینی به حالت تعادل رسیده است.
هاشمی مهمترین برنامه مدیریت منابع آبی در طول برنامه ششم را جلوگیری از کاهش آب های زیرزمینی عنوان کرد و افزود: با اقدامات حفاظتی به این امر دست یافته ایم و باید در طول 20 سال آتی، سفره های آب زیرزمینی را به تعادل پایدار و تراز مناسب برسانیم.
مدیرعامل آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی گفت: برداشت ها در حوزه آب بیش از ظرفیت بوده و به لحاظ تاثیر صنعت در اشتغال به عنوان دغدغه اصلی کشو، اولویت اختصاص منابع آبی به کاربری صنعت است، ولی در خصوص توسعه کشاورزی، امکان تخصیص وجود ندارد و تنها توجیه توسعه کشاورزی در پایاب سدهاست که خوشبختانه شهرستان میانه از لحاظ تعداد سد و ظرفیت هایی که دارد از لحاظ کشاورزی قابل توسعه است.
فرماندار میانه هم با بیان اینکه تامین آب شرب مطلوب از نیازها و اولویت های مهم شهرستان به شمار می رود، افزود: آب شرب مورد استفاده در این شهرستان از لحاظ استاندارد و بهداشتی مشکلی ندارد اما دارای سختی بالاست.
حمید شکری با بیان اینکه آب سد گرمی چای می تواند این نیاز شهرستان را برآورده کند، بر سرعت بخشی در اجرای این طرح تاکید کرد.
سد گرمی چای در ۵۳ کیلومتری شمال شرقی شهر میانه، با هدف ذخیره سازی و تنظیم ۴۶ میلیون متر مکعب از آورد سالیانه ، تأمین آب مورد نیاز ۱۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و تأمین آب شرب شهر میانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب در سال احداث می شود.
خبرنگار: غلامی ** انتشار: انصاری
7231/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.