مهرداد خوشکار مقدم: گویی که "تغییر" به اسم رمز تمام انتخابات سالیان اخیر در کشور بدل شده بطوریکه حتی در انتخابات تشکل صنفی جامعه ی پزشکی تبریز نیز تمام گروه های رقیب با شعار "تغییر" در ترکیب ۲۵ ساله ی هیئت مدیره ی آن به میدان رقابت پا نهاده اند!

گرچه انتخابات نظام پزشکی روز جمعه این هفته در سراسر کشور بطور همزمان برگزار خواهد شد اما آمار ثبت نام کنندگان حاکی از آن است که رقابت در این تشکل در تبریز با شور و هیجان بیشتری دنبال می شود بطوریکه با وجود افزایش ۱۰ درصدی تعداد کاندیداهای سراسر کشور، این رقم در تبریز ۱۰۰ درصد بوده است!

به اعتقاد کارشناسان، ترکیب سازمان نظام پزشکی تبریز از حدود ۲۵ سال گذشته تقریبا ثابت بوده و دوبرابر شدن تعداد کاندیداهای این دوره نشان از نارضایتی عملکرد این مجموعه در سالهای اخیر بوده است.

گفته می شود میانگین سنی هیئت مدیره نظام پزشکی تبریز همینک ۷۵ ساله بوده و ضمن عملکرد به شدت محافظه کارانه، با بدنه ی جوان و فعال جامعه پزشکی تبریز سنخیت ندارد.

با اینحال اما یکی از مهمترین نگرانی های موجود در بین سپید پوشان جامعه پزشکی تبریز میزان مشارکت همکاران و هم لباسان خواهد بود بطوریکه از بین حدود ۴ هزار عضو نظام پزشکی این کلانشهر در انتخابات دوره گذشته تنها هزار نفر شرکت کرده بودند!

پر واضح است که سازمان نظام پزشکی در دوره جدید خود علاوه بر توجه به اصل صیانت از صنف جامعه پزشکی و نیز سلامت مردم، با چالش های بسیاری مواجه است که حضور پررنگ اعضای این تشکل و انتخاب افراد توانمند با پشتوانه ی رای بالا می تواند بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع نماید.

گرچه انتخابات سازمان نظام پزشکی بازتاب چندانی در بطن جامعه ندارد اما مسائل و مشکلات پیش آمده طی سالیان اخیر در حوزه پزشکی و بازتاب های منفی آن در افکار عمومی، اهمیت این دوره از انتخابات نظام پزشکی سراسر کشور را دوچندان می کند چراکه به طور حتم یکی از مهمترین وظایف و برنامه های آتی این مجموعه، تلطیف فضای ایجاد شده در جامعه خواهد بود.

با این اوصاف، برای نخستین بار جامعه ی پزشکی تبریز برای حضور در انتخابات سازمان نظام پزشکی به تب و تاب افتاده و سه گروه عمده برای رقابت جهت کسب کرسی های هیئت مدیره اعلام موجودیت کرده اند.

دکتر سعید پناهی، ائتلاف پزشکان قدیمی

محافظه کاران قدیمی

به طور حتم، نخستین گروه موجود برای رقابت در سازمان نظام پزشکی تبریز، ترکیبی از پزشکان باسابقه و قدیمی هستند که از ۲۵ سال گذشته ترکیب این تشکل را در دست داشته و برخی عملکرد های ایشان امروزه مورد انتقاد پزشکان جوان قرار گرفته است.

سردمدار این گروه بر عهده دکتر سعید پناهی است که بیش از دو دهه گذشته ریاست سازمان نظام پزشکی تبریز را نیز عهده دار بوده است.

گفته می شود این گروه از انسجام، اتحاد و هماهنگی بیشتری نسبت به دیگر گروه های خود برخوردار است چراکه سالیان سال در کنار هم بوده و نیز بدلیل کسوت و مرتبه ی استادی، از جهت اخلاقی جایگاه ویژه ای در بین سپید پوشان دارند.

دکتر رضایت پرویزی،‌ لیست سپید

پای لیست امید به جامعه پزشکی هم رسید

در انتخابات صنفی سالیان اخیر هیچ رقابتی را نمی توان یافت که ردپایی از لیست امید در آن دیده نشود.

رقابت های سازمان نظام پزشکی تبریز نیز از این قائده مستثنی نبوده و ائتلاف نزدیک به لیست امید با عنوان "لیست سپید" پا به میدان رقابت گذاشته است.

ریاست این گروه را دکتر رضایت پرویزی، جراح و متخصص قلب و فعال اصلاح طلب بر عهده دارد.

دکتر پرویزی در ستاد حسن روحانی نیز از چهره های فعال بوده و جمعی همفکر و همسو را برای حضور در رقابت های جامعه پزشکی با خود همراه کرده است.

دکتر شهرام دبیری، لیست "چتر سپید"

مستقل ها با "چتر سپید" می آیند

گرچه در ابتدا انتظار می رفت رقابت اصلی در انتخابات نظام پزشکی تبریز بین دو گروه سنتی و اصلاح طلب خواهد بود ولی اعلام موجودیت جریان سوم مستقل با پشتوانه ی رای قابل توجه، معادلات این انتخابات را برهم زده است.

ائتلاف پزشکان مستقل تبریز با ترکیبی از پزشکان جوان، عمومی و بانوان تحت عنوان "چتر سپید" با شعار "استقلال، اقتدار و کارآمدی" در رقابت های نظام پزشکی حضوی می یابند.

ریاست این ائتلاف را دکتر شهرام دبیری بر عهده دارد که طی این روزها پای ثابت تمام انتخابات بوده و همواره جزو نفرات منتخب قرار داشته است؛ از انتخابات هیئت مدیره فدرایسون فوتبال تا شورای اسلامی کلانشهر تبریز و همینک نیز انتخابات نظام پزشکی تبریز!

ائتلاف "چتر سپید" با تاکید بر اینکه قاطبه ی جامعه پزشکی از آرمان های اصلاح طلبی حمایت می کند تاکید کرده است که سازمان نظام پزشکی یک تشکل صنفی بوده و نمی خواهد رقابت های سیاسی را در این انتخابات دخالت دهد.

برای اولین بار طی دهه های گذشته، این دوره از انتخابات نظام پزشکی تبریز متفاوت تر از دوره های قبل خواهد بود با اینحال به غیر از ائتلاف محافظه کار، بقیه گروه های رقیب از میزان مشارکت همکاران خود اظهار نگرانی می کنند چراکه معتقدند در صورت استقبال پایین از انتخابات، ترکیب هیئت مدیره همچنان برای چهار سال دیگر ثابت خواهد ماند!

با این اوصاف، به نظر می رسد برای دیدن نتیجه ی ترکیب هیئت مدیره جدید، باید تا روز انتخابات صبر کرد!

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 702984
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.