ضیاءالله اعزازی پنجشنبه شب در همایش احیای دریاچه ارومیه با محوریت نقش جوامع محلی در احیای آن، تشریح کرد: اگر می خواهیم دریاچه ارومیه را احیاء کنیم باید نسبت به تکمیل پروژه زاب اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: به رغم اینکه کارهای خوبی توسط دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است ولی از رئیس جمهوری انتظار داریم نسبت به اتمام پروژه انتقال آب از زاب اقدام شود.
اعزازی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف مورد تأکید مسئولان بوده و در باورهای دینی و اسلامی ما نیز به آن تأکید شده است، گفت: اگر الگوی مصرف را اصلاح کنیم قطعاً خیلی از مشکلات کشور حل خواهند شد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی خشکسالی دریاچه ارومیه، عدم رعایت الگوی مصرف و عدم صرفه جویی است، لذا دولت باید در فکر این باشد که آب شرب را از سایر مصارف دیگر در منازل و محل کار جدا کند.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با برگزاری همایش و انجام سخنرانی نمی توان به احیای دریاچه ارومیه کمک کرد، گفت: فرهنگ سازی مهم ترین بخش از این اقدامات است که می توان به کمک احیای دریاچه ارومیه شتافت.
اعزازی با انتقاد از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: انتقال آب به دشت بناب با کندی پیش رفته و تا زمانی که آب مورد نیاز را به منطقه انتقال ندهیم، سفره های زیرزمینی تقویت نخواهند شد.
وی اضافه کرد: نباید به بهانه احیای دریاچه ارومیه سهم آب این شهرستان قطع شود و نمی توان به بهانه احیای دریاچه ارومیه کل کشاورزی شهرستان را تعطیل کرد و ما اجازه نخواهیم داد به بهانه احیای دریاچه ارومیه برخی ها در کشور از این موضوع سوءاستفاده کنند و قطعاً مسئولان نظام و مردم ما اجازه هیچ گونه سوءاستفاده در این زمینه را به بیگانگان نخواهند داد.
اعزازی افزود: به رغم ارزش و احترامی که به دانشگاه شریف و دانشگاه تهران قائل هستیم، از مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه انتظار داریم از اساتید، امکانات و ظرفیت دانشگاه های بناب، تبریز، مراغه و ارومیه در این خصوص استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه بناب نیز در این نشست، گفت: برای احیای دریاچه ارومیه اعتبارات خوبی تزریق می شود، اما متأسفانه اعتبار تزریقی به دریا نمی رسد.
دکتر کریم عباسیان افزود: انصافاً دولت و مجلس برای احیای این دریاچه کم نگذاشته اند.
وی با اعلام آمادگی این دانشگاه جهت همکاری در مسائل پژوهشی احیای دریاچه ارومیه، گفت: قوانین مصوب برای احیای دریاچه کافی است و در ادامه کار همت مردم و جوامع محلی را طلب می کند.
عباسیان اظهار کرد: راه اندازی پژوهشگاه و پژوهشکده میدانی احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه بناب ضروری است و امیدواریم این موضوع هرچه سریع تر تحقق یابد.
شهرستان بناب با جمعیت 123 هزار نفر در فاصله 126 کیلومتری جنوب شرقی تبریز و در کرانه سواحل جنوبی دریاچه ارومیه واقع شده است.
خشک شدن دریاچه ارومیه بسیاری از اراضی کشاورزی این شهرستان را نابود کرده است.
دولت تدبیر و امید در سال های اخیر اقدام های ارزشمندی را برای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان که به دلیل خشکسالی های مداوم و استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی با مشکل خشکسالی مواجه است، انجام داده است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.