به گزارش خبرآنلاین، چاغلار فاحری چاکر آلپ روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالروز کودتای نافرجام در ترکیه با بیان اینکه دوستی ایران و ترکیه به صدها سال می رسد، اظهار کرد: ترکیه و ایران با هم برادرند و در مواقع سختی دو کشور در کنار هم قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه ترکیه تحریم های اعمال شده علیه ایران را راه درستی ندانسته و صراحتا این موضوع را به افکار بین المللی اعلام کرده است، افزود: در زمان تحریم ها ترکیه مخالف این موضوع بود و همواره در کنار ایران ایستاده بود.
سرکنسول ترکیه در تبریز اختلاف بین ایران و ترکیه در مورد موضوع سوریه را امری طبیعی دانست که در بین اعضای خانواده هم ممکن است پیش آید، خاطر نشان کرد: ایران و ترکیه در مورد موضوعات مورد مناقشه می توانند بنشینند و با هم صحبت کنند، همچنان که در مورد داعش مواضع ایران و ترکیه یکی است و قدم هایی را برای مبارزه با گروه های تروریستی با هم برداشته اند.
چاکر آلپ همکاری ایران و ترکیه را برای برقراری صلح و آرامش در منطقه ضروری دانست و گفت: مبارزه با تروریسم به تنهایی مقدور نیست و نیازمند همکاری های بین المللی بوده و دو کشور کاملا به این موضوع واقف اند و طبق آن عمل می کنند.
وی در مورد تاثیر کودتا بر روند دموکراسی در این کشور گفت: بین آزادی ها و امنیت یک خط حساسی وجود دارد و ترکیه می خواهد این تعادل را حفظ کند و از لحاظ حقوق بشر ترکیه مسئولیت خود را در زمینه بین المللی رعایت می کند.
چاکر آلپ با بیان اینکه جهت تامین تعادل صحیح بین آزادی ها و نیازهای امنیتی حداکثر اهتمام به خرج داده شد، افزود: اگر چه صدها هزار نفر از کارمندان دولتی درگیر موضوع شدند اما راه های قضایی در ترکیه باز است و حدود 30 هزار نفر از کارمندان به شغل شان بازگشتند.


* آماده همکاری در زمینه گردشگری هستیم

سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: تعداد توریست های کشور ترکیه از ماجرای کودتا تاثیر زیادی نگرفته و کاهش چندانی نداشته است، در حال حاضر باز هم در این زمینه به ثبات رسیدیم.
وی با تاکید بر اینکه ما به صنعت ترویسم اهمیت بالایی قائل هستیم، گفت: مساله فقط آمدن گرشگران ایرانی به ترکیه نیست و باور داریم باید تبادل توریست دو جانبه باشد چراکه هر دو کشور از تاریخ و فرهنگ غنی و مشابهی برخوردارند.
چاغلار فاخری چاکر آلپ اضافه کرد: هرچقدر توریسم متقابل و تبادل گردشگری بالایی داشته باشیم روابط فیمابین توسعه یافته و پیوندها قوی تر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان سرکنسول تبریز برای هرگونه کمک آمادگی و اختیار کامل داریم، گفت: ما افزایش رفت و آمد گردشگران ترکیه به ایران را تضمین می کنیم ولی این مساله به طور کامل در اختیار ما نیست باید دولت ایران هم کمک کرده و در زمینه معرفی داشته های تاریخی و فرهنگی این کشور جدی تر عمل کند.
سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به اهمیت معرفی مکانهای تاریخی و فرهنگی دو کشور، گفت: موضوع تبریز 2018 برای همه ما اهمیت زیادی دارد، من خودم را تبعه تبریزی می دانم و خیلی دوست دارم برای معرفی این طرح تلاش کنم.
چاکر آلپ گفت: دوست داریم مردم ترکیه در سال 2018 به تبریز بیایند و با فرهنگ و جاذبه های تاریخی این شهر آشنا شوند، حتی دوستان و اقوام خودم را هم به این منظور به تبریز دعوت کرده ام.
سرکنسول ترکیه در تبریز از تصمیم خود برای برگزاری کنفرانس گردشگری تحت عنوان ' روابط ایران و ترکیه' خبر داد و افزود: در نظر داریم در پائیز آینده با مقامات ایرانی برنامه ای تدوین کرده و با برگزاری کنفرانس مشترک و تبادل افکار و تجربیات رفت و آمد توریسم بین دو کشور ترکیه و ایران به شکل جدی تری پیگیری شود.
وی افزود: این طرح در حال حاضر در مرحله فکری است و می خواهیم مسئولان دو طرف با همکاری بخش خصوصی و نهادها و تشکلهای غیردولتی بخش گردشگری در این زمینه فعالیت کنند.
فاخری چاکر آلپ با اشاره به نتایج مثبت کنفرانس تجاری سال گذشته گفت: با توجه به تجربه همکاریها و کنفرانسهای مشترک گذشته امیدوریم در بخش گردشگری نیز بتوانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.
سرکنسول ترکیه در تبریز با بیان اینکه دوست داریم در همه زمینه ها با کشور ایران همکاریهای گسترده داشته باشیم، گفت: برگزاری نمایشگاه های هنری مشترک و هفته های فرهنگی و... در این زمینه می تواند در تبادل فرهنگی و فکری موثر باشد.
کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 699950
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.