به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در راستای حفظ و صیانت از اماکن و محوطه های تاریخی و آمادگی هر چه بیشتر برای میزبانی از گردشگران و رویداد تبریز 2018، طرح بهسازی و عملیات مرمتی این اماکن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان به جد در حال پیگیری است.
وی اظهار کرد: در اجرای این طرح بخش هایی از موزه آذربایجان، موزه قاجار، مسجد کبود، پشت بام بازار، مسجد جامع اهر، عمارت اربابی وینق، مسجد شیخ شهاب الدین اهری و گنبد کبود مراغه بازسازی و مرمت می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرمت خانه حریری امسال تمام می شود، یادآوری کرد: این خانه از زیباترین خانه‌های تاریخی تبریز متعلق به دوره قاجار است.
آبدار ادامه داد: در این طرح عملیات استحکام‌بخشی، کف‌سازی، ایزوگام سقف، مرمت بخش‌های الحاقی و مرمت نقاشی‌ها و نگارگری‌های دیواره‌های این خانه توسط متخصصان انجام شده و در مراحل پایانی است و در آینده نزدیک بخشی از این خانه به عنوان موزه مطبوعات مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی تعداد حریم های ثبتی استان را 5 مورد اعلام کرد و گفت: خانه سلطان قرایی، خانه لاله ای، خانه کمپانی و مدرسه رشدیه نیز به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، آبدار افزود: در سال گذشته شش اثر تاریخی و یک اثر معنوی نیز در استان به ثبت رسیده که در بخش آثار تاریخی شامل حمام اسپراخون، پل قزل کورپی، خانه کلکته چی، کاروانسرای جانانلو، خانه و باغ تیل و پل دهخوارگان و در بخش آثار معنوی شامل شیوه پخت سنتی صابون مراغه است.
تا پایان سال 95 حدود یک هزار و 780 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.