معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به بخش پذیرش دانشجویان غیر ایرانی، گفت: طی چهار سال اخیر، اعتبارات این بخش به بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، سید ابوالحسن ریاضی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان، با اشاره به وضعیت فعالیت دانشجویان غیرایرانی در کشور، اظهار کرد: در حال‌حاضر ۲۵ هزار دانشجوی غیر ایرانی از ۵۰ کشور دنیا، در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: قریب به هشت هزار و ۵۰۰ نفر از این دانشجویان غیر ایرانی، بوریسیه دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و بخش قابل توجهی از این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند که چهار هزار و ۱۵۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و هزار و ۲۲۵ نفر از این دانشجویان نیز در مقطع دکتری در کشور در حال تحصیل هستند.
ریاضی اضافه کرد: وزرات علوم بر اساس سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران و با توجه به دیپلماسی علمی، طی چهار سال اخیر، تمرکز و توجه ویژه‌ای در حوزه‌ی ارتقای کمی و کیفی پذیرش دانشجویان غیر ایرانی اعمال کرده است.
وی بیان کرد: با وجود مسائل و مشکلات دولت در بودجه‌ی کشور، طی چهار سال اخیر، جهت تامین زیرساخت‌ها و فراهم‌سازی زمینه‌های گسترش این بخش از آموزش عالی، اعتبارات بخش پذیرش دانشجویان غیرایرانی به بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه، جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تعداد دانشگاه‌ها در خاورمیانه رتبه‌ی یک را دارد، افزود: در رنکینگ نیز دانشگاه‌های ما جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده‌اند و یکی از شاخص‌هایی که در رنکیگ اهمیت دارد، تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌هاست که در کشور ما توجه ویژه‌ای به این بخش مبذول شده است.
معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه، برای تامین زیرساخت‌های پذیرش دانشجویان خارجی در کشور، بخش‌های آموزش زبان فارسی را به ده مرکز افزایش داده‌ایم، گفت: تعداد مراکز کنسولی که کارهای پذیرش، ویزا، اقامت و تردد در مسیر دانشجویان غیر ایرانی را انجام می‌دهند به ۱۴ مرکز افزایش یافته و راه‌اندازی چهار مرکز دیگر نیز در دست اقدام است.
وی بیان کرد: درنتیجه‌ی این سیاست‌ها، آموزش و تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های معتبر ایران، معرفی توانمندی علمی ما در سایر کشورها از طریق این فارغ‌التحصیلان است که امروز نیز شاهد برگزاری پانزدهمین دوره‌ی تجلیل از دانش‌آموختگان غیرایرانی در دانشگاه تبریز بودیم.
وی پذیرش دانشجویان خارجی در کشور را اقتصاد آموزش عالی عنوان کرد و گفت: در حال‌حاضر هشت هزار و ۴۰۰ دانشجوی غیرایرانی بورسیه بوده و در مقابل ۲۵ هزار دانشجوی غیربورسیه‌ای داریم؛ تنها ۳۰ درصد دانشجویان غیرایرانی کشور بورسیه بوده و بقیه‌ی دانشجویان شهریه پرداخت می‌کنند.
ریاضی خاطرنشان کرد: امروزه آموزش عالی کشور در مسیری قدم گذاشته که سود و زیان را درنظر گرفته و اگر سیاست‌های تشویقی بیشتری در این راستا اعمال شود، در نتیجه به علم ثروت ساز دست خواهیم یافت.
ریاضی اضافه کرد: طبق هدف‌گذاری، جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی در برنامه ششم درنظر گرفته شده که درحقیقت ترازی قابل قبول برای منطقه بوده و امید است که با برنامه‌ریزی و تلاش به این هدف دست یابیم.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان غیر بورسیه، شهریه‌ پرداخت می‌کنند، تشریح کرد: افزایش اعتبار بخش پذیرش دانشجویان غیرایرانی، در جهت کمک به زیرساخت دانشگاه‌ها برای ارتقای این بخش و نزدیک شدن به هزینه‌ی تمام شده‌ی فرد است، این دانشجویان برای ما هیچ تفاوتی با دانشجویان ایرانی نداشته و از امکانات واحدی استفاده می‌کنند.
وی تاکید کرد: امکان ندارد که بعد از حضور در شهر تبریز، خاطره‌ا‌ی از زیبایی، فرهنگ و تمیزی را با خود نداشته باشیم، انتخاب دانشگاه تبریز برای میزبانی مراسم تجلیل از دانش‌آموختگان غیرایرانی، یکی از انتخاب‌های خوب ما طی این چهار سال بوده و شاهد مدیریت عالی برنامه‌ها در این مراسم بودیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.