به گزارش ایرنا، مرتضی محمدزاده عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این جشنواره فردا در روستای عنصرود با هدف رونق تولید و اقتصاد و معرفی ظرفیت های گردشگری این شهرستان برگزار می شود.
وی اظهارکرد: سالانه حدود 2 هزار تن گل محمدی به ارزش بیش از 130 میلیارد ریال از باغت زیر کشت این شهرستان برداشت و در بازارهای داخلی عرضه می شود.
فرماندار اسکو، یادآوری کرد: اسکو در زمینه تولید گل محمدی در استان رتبه اول را داشته و محصول تولیدی این شهرستان در شمالغرب کشور از لحاظ کیفیت و کمیت بالاست.
محمدزاده، ادامه داد: با توجه به چالش آب در کشور، بوته گل محمدی دارای نیاز آبی کم و در برابر کم آبی مقاوم بوده و در اراضی شیب دار و حاشیه باغات و مزارع به عنوان حصار کشت می شود.
وی با اشاره به توسعه 50 هکتاری باغات گل محمدی این شهرستان در 3 سال گذشته، گفت: تولید این محصول ارزش اقتصادی و سوددهی بالایی داشته و سرمایه گذاری در صنایع فرآوری و بسته بندی آن سودده است.
فرماندار اسکو با بیان اینکه از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت و برای آنان زمین ارزان قیمت واگذار می شود، اظهارکرد: تهیه گلاب، اسانس و روغن از جمله محصولات فرآوری شده گل محمدی بوده که سرمایه گذاران می توانند با ایجاد واحدهای فرآوری و بسته بندی در منطقه در این زمینه فعالیت کنند.
محمدزاده، با اشاره به اینکه روغن گل محمدی به عنوان ملکه روغن ها و اسانس آن به عنوان طلای مایع شناخته می شود، افزود: هم اکنون یک واحد فعال با ظرفیت تولید یک هزار و 500 تن انواع عرقیات گیاهی و یک دهم تن انواع اسانس در این شهرستان فعالیت می کند که تلاش می شود با جذب سرمایه گذاران این واحد و سایر واحدها به شهرک صنعتی انتقال یابد تا زمینه رونق این صنعت در منطقه فراهم شود.
وی گفت: در بیشتر روستاهای این شهرستان گل محمدی تولید می شود و شغل دوم اهالی 5 روستا کاشت این محصول بوده و حدود 600 نفر به صورت مستقیم در این کار اشتغال دارند و در فصل برداشت نیز حدود 2 هزار نفر به مدت یک ماه در این زمینه فعالیت می کنند.
محمدزاده، ادامه داد: در کنار برگزاری جشنواره گل محمدی، آئین شعرخوانی، اجرای موسیقی و نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات بومی برگزار می شود.
شهرستان اسکو در 36 کیلومتری جنوب غربی تبریز و در دامنه شمال غربی رشته کوه سهند قرار دارد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: پرویز انصاری
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.