به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر 700 هزار دانش آموز از جمله استان های مهم کشور از لحاظ جمعیت دانش آموزی است که پرکردن اوقات فراغت آنان نیازمند برنامه ریزی منسجم است تا این فرصت سرمایه ساز در سایه غفلت ناخواسته هدر نرود.
اوقات فراغت به معنای بیکاری نیست؛ چون در اوقات بیکاری، فرد کاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت فعالیت های مفید متعددی می توان انجام داد و هدف از فعالیت های اوقات فراغت بیشتر کسب مهارت برای آینده کاری است .
به سخن دیگر اوقات فراغت، لحظاتی توام با آرامش است که فرد کاری را نه از روی اجبار و نه بخاطر منافع مادی، بلکه با هدف رسیدن به خواسته ها و آرزوها یش انجام می دهد.
کارشناسان مسایل فرهنگی در تبیین مقوله اوقات فراغت می گویند اوقات فراغت برای افراد مختلف معانی گوناگونی دارد، ولی آنچه مسلم است اوقات فراغت فقط زمان آزاد شده از کار نیست، بلکه فعالیتی غیراجباری است.
فرهنگ عمید نیز اوقات فراغت را این گونه تعریف می کند: 'فراغت به معنی آسایش و آسودگی از کار و شغل است. فرد در این اوقات می خواهد به اشتغالی بپردازد که با کمال میل به آنها علاقه نشان می دهد خواه به منظور استراحت خواه برای ایجاد تنوع'.
اما آنچه که در عصر به شدت ماشینی شده امروز و روزمرگی زندگی در هیاهوی اشتغالات ذهنی و جسمی انسان، معنا و مفهوم اوقات فراغت را بیشتر نمایان می کند، ارتباط آن با فصل تابستان و تعطیلی مدارس است.
از این منظر سه ماه تعطیلی تابستان و فراغت دانش آموزان از درس و مشق، تدوین برنامه ریزی جامع و کارشناسانه برای غنی سازی و بهره بیشتر از این ایام را ضروری می سازد .
به عقیده تحلیلگران مسایل اجتماعی، سنگ بنای برنامه ریزی و غنی سازی اوقات فراغت، وجود منابع مالی کافی در کنار برنامه ریزی و مدیریت منسجم است، ولی محدودیت اعتبارات و امکانات فرهنگی قصه پر غصه ایست که اهالی فرهنگ ،هنر و متولیان آموزشی به آن خو گرفته و پذیرفته اند که با امکانات موجود حداقلی برنامه هایی تدارک بینند.
متاسفانه بیشتر برنامه های اوقات فراغت سنخیتی با سن گروه های هدف و زمان برگزاری آن نداشته و بیشتر بر اجرای برنامه های کلیشه ای منسوخ تاکید می شود؛ در حالی که نیاز است با نگاه علمی، برنامه هایی شاداب و تحرک بخش تدارک دیده و خیل عظیم دانش آموز را که مخاطب اصلی هستند، به این برنامه ها جذب کرد.

** دو هزار پایگاه تابستانی غنی سازی اوقات فراغت در آذربایجان شرقی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه فعالیت های اوقات فراغت تابستانی آموزش و پرورش استان با تاکید بر غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و ارتقای کمی و کیفی پایگاه های تابستانی از ایجاد دو هزار پایگاه تابستانی غنی سازی اوقات فراغت در استان خبر داد.
جعفر پاشایی با بیان اینکه امسال بخشی از بودجه فرهنگی برای اوقات فراغت دانش آموزش اختصاص داده شده است، گفت: تلاش مجموعه بر غنی سازی کمی و کیفی اوقات فراغت دانش آموزان است.
وی افزود: در سال های اخیر برابر نظر و تصویب شورای آموزش و پرورش استان و تاکید استاندار محترم بحث غنی سازی اوقات فراغت در دستور کار همه دستگاه های فرهنگی آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار کرد: از زمان استقرار دولت تدبیر و امید، در استان، همه امکانات اعم از سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گرفته و در این راستا از همه ظرفیت های قانونی و منابع مادی و انسانی استفاده شده است.
پاشایی با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت استان مصمم است زمینه ارتقا کمی و کیفی برنامه های اوقات فراغت را فراهم کند، خاطر نشان کرد: تنوع برنامه ها در زمینه آموزش قران، هنر، ورزش ، مهارت آموزی و برنامه ریزی و علاقمندی مربیان به شدت مورد توجه آموزش و پرورش است.
وی از ایجاد مجموعه ورزشی اختصاصی برای دانش آموزان استان خبر داد و افزود: برنامه های موفقی همچون اردوهای زیارتی ، مهارتی، خدماتی و آموزش نرم افزارها، مهارت کارآفرینی، ورزشی، هنری،عکاسی و سفالگری جزو برنامه های آموزشی پایگاه های تابستانی است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان از ایجاد سامانه همگام برای ثبت نام دانش آموزان در برنامه های اوقات فراغت خبر داد و گفت: در این راستا پرداختن به برنامه های بومی بسیار مهم است و تاکید بر این است که در این رابطه برنامه ریزی کنیم.
پاشایی با تاکید بر تنوع و تعدد برنامه های غنی سازی اوقات فراغت و نیز بومی سازی برنامه ها، خاطر نشان کرد: اولین و آخرین راه مقابله با آسیب های اجتماعی برنامه ریزی و اقدام و عمل است و در مقابل آسیب ها باید به منابع و متون خود مراجعه کنیم.

** 127 مرکز فرهنگی شهرداری تبریز جهت غنی سازی اوقات فراغت
معاون فرهنگی شهرداری تبریز نیز در این مراسم از ایجاد 127 مرکز فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تبریز جهت اجرای برنامه های شاداب و مفرح برای غنی سازی اوقات فراغت شهروندان خبر داد و گفت: طرح اوقات فراغت شهرداری محدود به تابستان نیست بلکه در تمام ایام سال برای شهروندان برنامه داریم.
حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه شهرداری تبریز سال گذشته به عنوان نهادی برتر در اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت شناخته شد، از اجرای 717 عنوان برنامه برای 119 هزار نفر در سال گذشته خبر داد.
وی با بیان اینکه اکثر پایگاه های غنی سازی اوقات فراغت ما در مناطق کم برخوردار فعال هستند، خاطر نشان کرد: علاوه بر دانش آموزان، غنی سازی اوقات فراغت زنان خانه دار نیز جزو برنامه های شهرداری است که با 400 مربی تمام وقت در زمینه های آشپزی، خیاطی، سفره آرایی و مهارت های اجتماعی فعالیت می کنیم.

** هدفمند بودن برنامه های اوقات فراغت
مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر هدف دار بودن اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بر پرهیز از تکراری بودن برنامه ها و رصد مشکلات سال های گذشته، بر رفع نقاط ضعف برنامه ها تاکید کرد.
جمشید نظمی، نواقص برنامه های اوقات فراغت سال های گذشته را اطلاع نداشتن والدین از محتوای برنامه ها، نداشتن آمار دقیق افراد تحت پوشش و نداشتن گزارش گیری لحظه ای از برنامه ها عنوان کرد و گفت: برای رفع این نواقص پورتالی برای ثبت نام خانواده ها ایجاد شد.
وی با بیان اینکه دشمنان برای رسیدن به نیات شوم شان به دنبال تهی کردن ذهن و اعتقاد جوانان هستند، اظهار کرد: در کنار آموزش های علمی و مهارتی باید مهارت های اخلاقی و اجتماعی را نیز به جوانان آموزش دهیم.
برای هدفمند کردن اوقات فراغت دانش آموزان، سازمان ها و نهادهای متعددی در قانون معین شده اند اما آموزش و پرورش با توجه به ارتباط مستقیم با دانش آموزان متولی اصلی این امر می باشد.
در صورتی که برنامه ریزی برای اوقات فراغت مدون و بر اساس نیازهای جوانان و جامعه تعریف شوند، بازخورد آن پویایی و تحرک جامعه برای پرورش نسل آینده ساز خواهد بود، اما در غیر این صورت نه تنها سرمایه ای برای آینده نخواهیم داشت بلکه سرمایه های موجود نیز از دست خواهد رفت.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.