زهرا ساعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع ماشین سازی تبریز یکی از مسایل مهم و اولویت دار نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی است.
وی ادامه داد: در این خصوص جلسات متعددی با مسئولان امر برگزار شد و در مجمع نمایندگان نیز جلسات تخصصی خوبی از سال گذشته داشتیم و پیگیر این موضوع بودیم.
ساعی اظهار کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم کارخانجات ماشین سازی را به عنوان صنعت راهبردی کشور احیا کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای عملیاتی کردن اصل 44 قانون ناگزیر از واگذاری کارخانجات ماشین سازی هستیم، اضافه کرد: البته نباید فراموش کرد که رویکرد اصلی این اصل قانونی، شکوفایی و رونق بیشتر، افزایش بازدهی و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی مشخص شده برای واگذاری می باشد.
وی ادامه داد: اگر غیر از این باشد نه تنها خصوصی سازی معنا پیدا نمی کند، بلکه صنعت و تولید دچار خسارات می شود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با این رویکرد تاکنون جلسات متعددی با رئیس سازمان خصوصی سازی و وزرای کار و اقتصاد داشته ایم که نتیجه آن واگذاری ماشین سازی به شستا بود تا تهاتر با تامین اجتماعی انجام شود.
وی ادامه داد: متاسفانه مطلع شدیم که واگذاری کارخانجات ماشین سازی تبریز بدون اطلاع نمایندگان به عنوان وکیل مردم تبریز، انجام می شود و بر همین اساس نیز جویای کار شدیم که ببینیم در چه مرحله ای است.
ساعی تاکید کرد: اگر قرار است واگذاری صورت بگیرد بر موضوع اهلیت تاکید داشته ایم و در نامه اخیری نیز که با امضای شش نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری ارسال شد، درخواست کردیم که ماشین سازی از این وضعیت بلاتکلیف خارج شود و بتوانیم بحث واگذاری را به شکل درست انجام دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به جلسات متعددی که با کارگران و نمایندگان کارگران داشته ایم، متوجه شدیم که بلاتکلیفی ماشین سازی سرخوردگی قابل توجهی در بین کارگران زحمت کش استان به وجود آورده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در نامه ای که به رئیس جمهوری ارسال شد، آمده است که کارخانه ماشین سازی و شرکت ریخته گری ماشین سازی از صنایع مهم و مادر تبریز و از نام های تجاری مطرح در کشور است.
وی ادامه داد: با توجه به اعلام آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شستا در جلسه مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی مبنی بر تهاتر مجموعه ماشین سازی تبریز با مطالبات تامین اجتماعی، مقرر شد که این واگذاری به شستا انجام شود و منابع مناسبی در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد.
ساعی افزود: خوشبختانه در ماده 12 برنامه ششم توسعه نیز این موضوع قانونی و مجوز این کار داده شده که دولت بتواند از اموال عمومی خود تهاتر کند و دولت مکلف به پرداخت بدهی های خود به تامین اجتماعی شده است.
وی اظهار کرد: حتی در تبصره ای در ذیل این ماده آمده است که سالانه باید 10 درصد بدهی های دولت به تامین اجتماعی تسویه شود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در تاریخ 30خرداد ماه سال جاری در پاسخ به نامه نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از سوی ریاست جمهوری از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواسته شد که واگذاری ماشین سازی به شستا و تهاتر با تامین اجتماعی انجام گیرد.
وی افزود: تمام تلاش ما در ارتباط با ماشین سازی تبریز تا به امروز این بوده است که خصوصی سازی این مجموعه قدیمی و معظم به نحو شایسته و با شفافیت تمام و رضایتمندی مردم آذربایجان انجام گیرد تا شاهد رونق هر چه بیشتر این کارخانه باشیم.
وی ادامه داد: باید در تمام تصمیمات و کارهای اجرایی روش و کارکرد ما این باشد که در چهارچوب قوانین منافع استان و منافع ملی را در نظر بگیریم و در این صورت شاهد توسعه اقتصادی در کشور خواهیم بود.
ساعی اضافه کرد: تمام نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به دنبال این بودند که تصمیماتی که گرفته می شود به نفع کارخانه و کارگران باشد.
به گزارش ایرنا، گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه‌های آذربایجان واقع در منطقه صنعتی قراملک است که انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌ابزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشین های تراش، ماشین های فرز، ماشین های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی را تولید می کند.
ساخت، تکمیل و توسعه کارخانه ماشین ‌سازی تبریز در سال 1346 بین ایران و چکسلواکی منعقد شد و این کارخانه از سال 1351 مورد بهره ‌برداری قرار گرفت.
واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز به دلیل مشکلاتی که در دولت های نهم و دهم بروز و ظهور کرد، از مسایل بحث برانگیز صنعت آذربایجان شرقی در سال های اخیر بوده است.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.