محسن خادم عرب باغی روز یکشنبه با حضور در ایرنای مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به پتانسل هی موجود و اقدام های انجام شده برای توسعه منطقه آزاد ارس افزود: برخی افراد و رسانه ها بجای داشتن عرق ملی و حمایت از دست اندرکاران، واقعیت ها را وارونه نشان می دهند.
وی اظهار کرد: اتباع خارجی در بازدید از منطقه آزاد ارس از قابلیت ها و توسعه این منطقه تعریف می کنند در حالی که برخی افراد داخلی بجای پرداختن به این قابلیت ها به دنبال حاشیه سازی به این مناطق هستند.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس یادآوری کرد: اظهار نظرهای غیرکارشناسی برخی افراد علاوه بر فراری دادن سرمایه گذاران موجب می شود دست اندرکاران این مناطق انگیزه خود را برای ادامه فعالیت از دست بدهند.
عرب باغی با اشاره به اقدام های انجام شده در چند سال اخیر در زمینه های مختلف صنعتی، تجاری، راه سازی، کشاورزی، فرهنگی و مسکن در این منطقه، ادامه داد: افراد بجای حاشیه سازی به این مناطق باید براساس آمار صحبت کنند.
وی با بیان اینکه برخی افراد اعلام می کنند که مناطق آزاد به محلی برای واردات کالاها تبدیل شده است، اظهار کرد: ورود کالا از طریق این مناطق به کشور براساس قانون انجام و از آن ها عوارض دریافت می شود در حالی که در برخی از مناطق کشور کالاها به صورت قاچاق و بدون پرداخت عوارض وارد کشور می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس یادآوری کرد: براساس تدابیر اتجاذ شده در منطقه آزاد ارس و نصب گیت و دوربین های مداربسته از ورود کالای قاچاق به این مناطق جلوگیری می شود.
خادم عرب باغی، با بیان اینکه منطقه آزاد ارس از افتخارات کشور و استان محسوب می شود، افزود: تمامی مناطق آزاد دارای قابلیت های صادرات و واردات کالا بوده و عرضه مستقیم کالا در این مناطق انجام می شود.
به گزارش ایرنا، وی گفت: در منطقه آزاد ارس صنایعی ایجاد می شود که تولیدات آن ها دارای برندهای بین المللی بوده و با این اقدام از واردات کالاها و به کشور و خروج ارز جلوگیری می شود و اشتغالزایی افزایش می یابد.
وی با اشاره به تاکیدهای مسئولان ارشد نظام بر حفظ وحدت و انسجام در جامعه اظهار کرد: برخی افراد برای رسیدن به اهداف خود و به علت برآورده نشدن انتظارات شان، هجمه هایی علیه حرکت های توسعه ای در مناطق آزاد می کنند که این امر این مناطق را به حاشیه می کشاند.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس ایجاد زیرساخت های مختلف را از اولویت های این منطقه اعلام کرد و گفت: هم اکنون در شهر جلفا و منطقه آزاد ارس بیشتر زیرساخت ها ایجاد شده و تمام شبکه آبرسانی و فاضلاب آن ها تعویض و توسعه یافته است.
خادم عرب باغی با بیان اینکه براساس تدابیر اتخاذ شده مشکل برق در این منطقه وجود ندارد، افزود: 2 نیروگاه در این منطقه ایجاد می شود که در صورت بهره برداری از آن ها 500 مگاوات برق تولید خواهد شد.
وی یادآوری کرد: با توجه به وجود کارخانه های متعدد در این منطقه، احداث تصفیه خانه ضروری بود که هم اکنون تصفیه خانه ای با فناوری آلمانی در منطقه احداث شده و آماده بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس، احداث و آسفالت 65 کیلومتر راه، احداث 6 باب هتل و 23رستوران، احداث مراکز خرید و پارکینگ و مرمت و بازسازی تمام آثار تاریخی منطقه آزاد ارس را از جمله اقدام های انجام شده در چند سال اخیر اعلام کرد و گفت: با انجام این کارها تلاش می شود تا زمینه ماندگاری گردشگران در این منطقه فراهم شود.
عرب باغی، با دعوت از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه، ادامه داد: احداث چند باب هتل، اماکن ورزشی و تفریحی، سرویس های بهداشتی و بوستان و راه اندازی ایرتاکسی از ضرورت های توسعه این منطقه است.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به ضرورت توسعه ویلاسازی در منطقه آزاد ارس برای توسعه منطقه و جذب سرمایه گذاران گفت: این اقدام موجب افزایش تردد گردشگران به منطقه، راه اندازی کارخانه های متعدد و افزایش اشتغال می شود.
عرب باغی ادامه داد: در این راستا، سایت های آپارتمان راه اندازی شده و برای اشخاص حقیقی و تعاونی ها به منظور ویلاسازی و مجتمع سازی زمین واگذار می شود.
وی با اشاره به تعامل مناسب با مسئولان استان آذربایجان شرقی گفت: همه باید با تلاش و همکاری همدیگر بجای فرصت سوزی، برای توسعه منطقه، ایجاد رفاه و افزایش درآمد نسبی جامعه تلاش کنیم.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و شمال غرب ایران واقع شده ‌است.
بنا بر ارزیابی‌های انجام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.
این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته، دارای 51 هزار هکتار وسعت است.
شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی-تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای 100 ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران پس از فرودگاه‌های تهران مطرح است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.