به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این سازمان، داود بهبودی در مراسم آغاز به کار همایش آموزشی طرح آمارگیری از گردشگران ملی در تبریز اعلام کرد: استان آذربایجان‌شرقی دارای 21 شهرستان و سه میلیون و 900 هزار نفر جمعیت است که حدود 45 درصد این جمعیت در تبریز ساکن هستند.
وی با بیان اینکه این استان نیز مثل سایر استان‎های کشور جاذبه‎های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعددی دارد، افزود: روستاهای توریستی بنام، شاخص و منحصر بفردی مثل کندوان که تنها روستای صخره‌ای زنده دنیاست، زنوزق و اشتبین همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند.
بهبودی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در حوزه‌های مختلف گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، یادآور شد: بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف دنیا و مرکز تجاری و قلب اقتصادی استان و منطقه، رصدخانه شیخ فضل‌الله، کلیسای سنت استپانوس و قلعه بابک از جمله اماکن گردشگری این استان به شمار می‌روند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از جنگل‌های بکر و گونه‌های طبیعی منحصر بفرد ارسباران، سواحل سرخ دریاچه ارومیه، ذخایر فسیلی مراغه، دامنه‌های سهند و سبلان و حاشیه رودخانه ارس به عنوان جاذبه‌های گردشگری طبیعی این استان یاد کرد.
وی با اشاره به وجود مناسبات، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف ملی، محلی و مذهبی در این استان، خاطر نشان کرد: آذربایجان‌شرقی در عرصه خدمات مثل گردشگری سلامت، گردشگری علمی، اقتصادی و تجاری در عرصه داخلی و خارجی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
وی خاطرنشان کرد: بطور قطع نمی‌توانیم شکاف‌های زیرساختی، فرهنگی و نرم‌افزاری جامعه را در مدت محدود یک یا دو ساله رفع کنیم اما فرصت تبریز 2018 می‌تواند با ایجاد تعاملات اقتصادی، اجتماعی و بویژه فرهنگی میان گردشگران داخلی و خارجی با شهروندان، موجب درهم تنیدگی بیشتر بین جوامع و اصلاح رفتارها و نگرش‌ها شود.
شایان ذکر است این همایش آموزشی با همکاری مرکز آمار ایران و با حضور کارشناسان آمار از سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی سراسر کشور بمدت سه روز به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار می‌شود.
سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال 2015 با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد.
در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ” شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ” معرفی می شود. در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال 2015 و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال 2016 به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند.
برای سال 2017 نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد.
این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد. قبل از این انتخاب دو شهر تبریز و یزد از ایران با توجه معیارهای انتخاب به عنوان نامزد معرفی شده بودند که تبریز توانست این عنوان را نصیب خود کند.
دریافت کننده: نعمت مرادپور** انتشار: پرویز انصاری
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.