به گزارش خبرآنلاین، علیرضا ایمانلو شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای صرفه جویی در مصرف آب،‌اخطار و جریمه راهکار مناسبی نیست بلکه باید رسانه های مختلف نسبت به فرهنگ سازی و حساس نمودن جامعه به اهمیت این مقوله وارد میدان شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز برای برخی شهروندان اهمیت جدی بودن هشدار کمبود آب به باور تبدیل نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به راهکارهای اتخاذ شده برای کاهش مصرف آب در سطح استان، از نقش لوازم کاهنده در متعادل سازی مصرف آب خبر داد و گفت: مصرف آب شرب و بهداشتی در آذربایجان شرقی در صورت استفاده از لوازم کاهنده 25 تا 30 درصد کاهش می یابد.

ایمانلو افزود: سال گذشته حدود 40 هزار لوازم کاهنده در سطح استان توزیع شده که تلاش می شود امسال نیز همین تعداد در مراکز عمومی و پرتردد از جمله مراکز نظامی، مدارس و مساجد پخش و نصب شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در پی نشت یابی و اقدام این شرکت میزان هدر روی آب در شبکه آبرسانی استان حدود 18.34 درصد کاهش یافت‌، یادآوری کرد: هم اکنون این استان در کاهش هدر روی آب شرب دارای رتبه برتر بوده و میزان هدر روی شبکه آب از متوسط کشوری پایین است.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، طول شبکه اصلی توزیع آب استان را حدود 10 هزار کیلومتر اعلام و اظهار کرد: این شرکت تا پایان سال 95 حدود 1 میلیون و 203 هزار و 473 انشعاب واگذار کرده و حدود 2 میلیون و 809 هزار و 425 نفر را از مردم استان را تحت پوشش آب شرب شهری قرار داده است.

ایمانلو با بیان اینکه هم اکنون 100 درصد از مردم 60 شهر استان از آب شرب بهداشتی بهره مند هستند، ادامه داد: در سال گذشته 243 کیلومتر توسعه، اصلاح شبکه و خط انتقال اجرا شده و بیش از 79 هزار و 700 فقره انشعاب آب واگذار کرده است.

وی درصد مطلوبیت آب آشامیدنی در آذربایجان شرقی را 100 درصد اعلام کرد و گفت: در زمان کنونی 34 آزمایشگاه آب بر مطلوبیت آب استان نظارت می کند و با انجام نمونه برداری و آزمایش‌های متعدد بر روی آب مصرفی، سلامت آب مردم را تضمین می کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در زمان کنونی حدود 60 درصد از جمعیت شهری استان و 69 درصد از جمعیت تبریز تحت پوشش تاسیسات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارد و از این نظر این استان از میانگین کشوری بالاتر است.

ایمانلو در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته شبکه ی فاضلاب شهری در استان 25 درصد رشد داشته است افزود: هم اکنون در 18 شهر استان بیش از 3 هزار و 261 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده که از این میزان 170 کیلومتر در سال 95 اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی 691 هزار و 695 فقره انشعاب فاضلاب در استان وجود دارد، گفت: 11 تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای تبریز، مراغه، مرند، میانه، عجب شیر، جلفا، اهر، سراب، بستان آباد و بناب در مدار بهره برداری استان فعال بوده که از طریق آن ها سالانه حدود 90 میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اظهار کرد: 5 تصفیه خانه نیز در شهرهای ملکان، هریس، آذرشهر، هشترود و تبریز (مدول دوم) در دست احداث است.

ایمانلو ادامه داد: با بهره برداری از طرح دوم ( مدول دوم) تصفیه خانه تبریز 75 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور استرالیا بر استاندارد آب تصفیه شده و ساخت طرح دوم (مدول دوم) تصفیه خانه فاضلاب تبریز نظارت دارد، گفت: احداث این تصفیه خانه با ظرفیت 207 هزار متر مکعب در شبانه روز 960 هزار نفر از جمعیت این شهرستان را پوشش می دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را 200 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این اعتبار از محل اعتبارهای تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه، درآمدهای عمومی و منابع داخلی این شرکت تامین می شود.

ایمانلو اجرای خط انتقال شبکه فاضلاب تبریز به طول 11 کیلومتر، اجرای بخشی از شبکه فاضلاب تبریز به طول 300 کیلومتر، احداث تصفیه خانه فاضلاب آذرشهر و تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب بناب را از جمله اقدام های این شرکت در راستای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد.

وی گفت: با اجرای اقدام فوق در سه سال آینده بیش از 150 میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال می یابد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 684953
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.