به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در دیدار مدیران و کارکنان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، اتحادیه ها و انجمن های صنفی و تولیدی با وی افزود: مساله اقتصادی در راس امور کشور قرار داشته و رهبری همواره در طی سال های اخیر با نام گذاری سال ها تحت عناوین اقتصادی بر این مساله تاکید کردند.
وی اظهار کرد: جلوگیری از دولتی شدن اقتصاد و تلاش برای مردمی کردن آن از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری بوده و باید اقتصاد در اختیار افرادی قرار گیرد که بتوانند آن را رونق دهند.
امام جمعه تبریز یادآوری کرد: افزایش تولید ملی به شرط بهبود بخشیدن به کیفیت تولیدات و ترویج فرهنگ مصرف تولید داخلی بجای تولید خارجی از دیگر الزام های تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که باید از سوی سازمان ها، نهادها و دستگاه های دولتی رعایت شود.
حجت الاسلام آل هاشم، جلوگیری از اسراف به ویژه در ادارات، سازمان ها و کارخانه ها، ورود بانک ها به عرصه برای رونق بخشی به اقتصاد و اعطای وام های کم بهره و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت را از دیگر الزام های تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری اعلام کرد.
وی با بیان اینکه صنایع، معادن و سایر بخش های کشاورزی و تولیدی استان نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد، گفت: در صورت افزایش اشتغال در جامعه، بیکاری به حداقل می رسد و استعدادهای جوانان، مبتکران و مختراعان در بخش های مختلف شکوفا می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه 40 درصد اقتصاد کشور و به تبع آن استان وابسته به جامعه صنعت، معدن و تجارت است، گفت: خدمتگزاران در این عرصه ها برای رونق اقتصاد جامعه و کاهش وابستگی به خارج تلاش می کنند.
حسین نجاتی افزود: هم اکنون 12 انجمن تخصصی و 404 اتحادیه در استان صنوف مختلف را تحت پوشش داشته و همواره در زمان ها و رویدادهای مهم از جمله جنگ، زلزله و دفاع از حرم نقش خود را به خوبی ایفا می کنند.
وی با اشاره به وجود 600 معدن در آذربایجان شرقی اظهارکرد: 30 درصد از مس ایران و یک درصد از مس دنیا در این استان تولید می شود و این معادن در اشتغال و رونق اقتصاد استان نقش بسزایی ایفا می کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال گذشته در جامعه رکود بود و چند واحد تولیدی در وضعیت بحرانی بودند، یادآوری کرد: برای احیای این واحدها 6 هزار میلیارد ریال توسط دولت تزریق شد.
نجاتی، ادامه داد: پارسال این استان در زمینه وام های دریافت شده از طریق سیستم بهین یاب در سطح کشور به مقام سومی دست یافت.
به گزارش ایرنا، دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه پیش از سال 93 آماد دقیقی از واحدهای تولیدی استان وجود نداشت، گفت: در پی انجام طرح پایش از واحدهای صنعتی پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برای اولین بار در سطح کشور در این استان، 4 هزار و 300 واحد تولیدی و صنعتی فعال شناسایی و ثبت شد.
سخاوت خیرخواه، افزود: این کارگروه برای سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی در تمامی شهرستان ها و شهرک های صنعتی استان سال گذشته جلسه برگزار و 340 مصوبه تصویب کرد که حدود 27 درصد مصوبه ها مربوط به امور زیر بنایی بود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته 332 جلسه کارگروه با 2 هزار و 400 مصوبه برگزار شد که حدود 60 درصد آن ها اجرایی شده است.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به اجرای طرح رونق تولید یادآوری کرد: در سال گذشته برای یک هزار و 584 واحد تولیدی به ارزش 10 میلیارد و 800 میلیون ریال نقدینگی از محل طرح رونق تولید، پرداخت مستقیم بانک و استمهال بدهی های بانکی تزریق شد.
خیرخواه ادامه داد: در کل واحدهای تولیدی استان در سال گذشته 28 واحد در شرایط بحرانی قرار داشت که پس از پیگیری مشکلات آن ها تعداد این واحدها به 18 واحد رسیده است و مشکل 10 واحد حل شده است.
وی گفت: در سال گذشته به مشکلات 2 هزار و 700 واحد تولیدی استان در کارگروه تسهیل رسیدگی شد و از محل این کارگروه و طرح رونق تولید به طور متوسط 30 هزار اشتغال در واحدهای تولیدی تثبیت شد.
خیرخواه با بیان اینکه در سطح استان 150 هزار نفر در واحدهای صنعتی و معدنی اشتغال دارند، افزود: طرح رونق تولید امسال نیز ادامه داشته و در کل کشور برای 100 هزار واحد صنفی تولیدی و 10 هزار واحد تولیدی تسهیلات پرداخت می شود و سیستم تکنولوژی و تجهیزات 5 هزار واحد تولیدی با اعطای تسهیلات احیا می شود.
وی از پیگیری 3 پروژه مهم در استان برای تاثیر در روند اقتصادی جامعه از جمله تولید خودروی ام جی در ایران خودرو آذربایجان و مس کاتد در مس سونگون خبر داد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: پرویز انصاری
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.