به گزارش ایرنا، افشین روشن میلانی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه عبور از پیک بار تابستانی از چالش های وزارت نیروست، یادآوری کرد: تقاضای مصرف برق در ساعت های مختلف شبانه روز و فصل های مختلف سال متغیر است و امکان ذخیره انرژِی الکتریکی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی با مشارکت در طرح های تشویقی از جمله طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانی، طرح ذخیره عملیاتی و طرح صنایع خود تامین از پاداش های وزارت نیرو بهره مند می شوند، گفت: مشترکان خانگی و کشاورزی هم با جابجایی زمانی مصرف وسایل برقی از زمان اوج بار به ساعت های کم بار از تخفیف در هزینه مصرفی بهره مند می شوند.
وی از افزایش 13 درصدی مصرف برق در هفته جاری در حوزه مدیریت برق منطقه ای آذربایجان به واسطه افزایش دمای هوا خبر داد و گفت: مشترکان با کاهش مصرف 10 درصدی و پرهیز از مصرف وسایل برقی در ساعت های پربار کمک قابل توجهی به مدیریت این انرژِی خواهند کرد.
روشن میلانی به کاهش مصرف 265 مگاواتی مصرف برق توسط واحدهای صنعتی، کشاورزی و ادارات در تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش بینی پیک بار تابستان امسال سه هزار و 93 مگاوات است.
وی با اشاره به سهم 11 درصدی بخش عمومی و اداری در مصرف برق حوزه مدیریت شرکت برق منطقه ای آذربایجان، گفت: در صورت تغییر ساعت کار اداری 4 تا 5 درصد کاهش مصرف برق در زمان پیک بار خواهیم داشت.
روشن میلانی اعلام کرد: تغییر ساعت کار ادارات به 7 صبح تا 14 ظهر به مدیریت ارشد استان پیشنهاد شده است.

* واردات 450 مگاوات برق از ارمنستان و جمهوری آذربایجان
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با اشاره به اینکه تبادل برق با کشورهای همسایه از رویکردهای وزارت نیروست و در زمستان به کشورهایی مانند ارمنستان و جمهوری آذربایجان برق صادر کرده و در تابستان وارد می کنیم، گفت: تابستان امسال 300 مگاوات از ارمنستان و 150 مگاوات از جمهوری آذربایجان واردات خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تبادل انرژی یکی از راه های بهره وری از افق متفاوت کشورهای همسایه است، گفت: برای تبادل برق پولی رد و بدل نمی شود.
روشن میلانی با اشاره به اینکه تبادل برق با کشور ترکیه متوقف شده است، گفت: به عراق تنها صادرات داریم.
وی سربه سر شدن تولید و مصرف انرژی را از بحران های آینده کشور عنوان کرد و گفت: چنانچه این شیوه مصرف و کم توجهی به بهره وری ادامه داشته باشد تا سال 1405 وارد کننده نفت خواهیم شد.
وی با اعلام اینکه وزارت نیرو مشوق های ویژه ای برای تولید برق از مولدهای مقیاس کوچک در نظر گرفته است، گفت: در زمان حاضر 20 مگاوات برق در منطقه آذربایجان از طریق این مولدها تولید می شود و تا پایان سال به 100 مگاوات خواهد رسید .
وی با بیان اینکه تولید انرژی سبز از رویکردهای وزرات نیروست، از امضای موافقت نامه اصولی برای تولید 80 مگاوات برق از طریق ایجاد نیروگاه بادی در این منطقه خبرداد و گفت: مجوز تولید 350 مگاوات برق از طریق پنل های خورشیدی گرفته شده و 60 مگاوات هم با شیوه زمین گرمایی در مشکین شهر تولید خواهد شد.
وی با اعلام اینکه 20 درصد برق مصرفی ساختمان های ادرای تا سه سال آینده باید از انرژی خورشیدی تامین شود، گفت: بازدهی انرژِی خورشیدی در استان آذربایجان شرقی با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی بالاست.
روشن میلانی اظهارکرد: نرخ خرید انرژِی از تولیدکننده های خورشیدی 10 برابر نرخ فروش برق توسط شرکت است.
* محدودیت سوخت گاز موجب تاخیر در اجرای طرح های توسعه نیروگاهی است
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه محدودیت سوخت گاز موجب تاخیر در اجرای طرح های توسعه نیروگاهی است، گفت: در صورت افزایش نیافتن سهمیه گاز استان آذربایجان شرقی اجرای طرح های نیروگاهی با وقفه مواجه می شود.
روشن میلانی گفت: در زمان حاضر تنها با تخصیص انرژی گاز برای نیروگاه صوفیان موافقت شده است.
وی با اعلام اینکه تلفات شبکه برق شرکت های توزیع برق منطقه در سه سال گذشته از 13 به 10 درصد کاهش یافته است، گفت: تونل انرژِی تبریز تا اردیبشهت سال آینده بهره برداری می شود.
شرکت برق منطقه ای آذربایجان 3 میلیون و 430 هزار مشترک را در بخش های مختلف تحت پوشش دارد که 78 درصد در بخش خانگی، 15 درصد اداری و عمومی، یک درصد صنعتی، یک درصد کشاورزی و 15 درصد سایر مصارف است.
46 درصد از برق تولیدی نیروگاه های این شرکت در بخش خانگی، 21 درصد صنعت، هفت درصد کشاورزی و 11 درصد در بخش عمومی و اداری مصرف می شود.
شرکت برق منطقه ای آذربایجان در ۱۳۴۵ به منظور تحویل و مدیریت کل بر موسسات و شرکت های سهامی روشنایی برق مستقر در شهرهای مختلف آذربایجان تاسیس گردید این شرکت در حال حاضر در محدوده جغرافیایی سه استان آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی و اردبیل در مساحتی در حدود ۱۱۰هزار و ۷۶۴کیلو متر مربع فعالیت می کند و جمعیت تحت پوشش آن بیش از ۸ میلیون نفر می باشد که در بین شرکت های ۱۶ گانه برق منطقه ای کشور، بعد از برق منطقه ای تهران ، پرجمعیت ترین و از نظر تعداد مشترکین نیز با سهم 10.3 درصد کل مشترکین برق ، دومین شرکت بزرگ برق منطقه ای کشور محسوب می شود .
شرکت برق منطقه ای آذربایجان از نظر موقعیت جغرافیای نِیز بدلیل همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، ترکیه ، عراق و نیز جمهوری خود مختار نخجوان (جمهوری آذربایجان) وهمچنان به عنوان پل ارتباطی شبکه صنعت برق ایران با اروپا، از مهمترین شرکتهای برق منطقه ای کشور در جایگاه ممتاز قرار گرفته است بطوریکه این شرکت به عنوان اولین شرکت برق منطقه ای در ایران از سال ۱۳۷۱ برابر۱۹۹۲ میلادی نسبت به فروش و تبادل انرژی برق به صورت برون مرزی با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان بر اساس سیاست های جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده است.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.