به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در نشست مشترک با مدیر مرکز اسناد ملی شمال‌غرب،‌ مدیرکل روابط عمومی استانداری و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز اظهار داشت:‌ پیشینه تاریخی آذربایجان در حوزه نشر و مطبوعات و اسناد تاریخی موجود در این زمینه لزوم راه‌اندازی این موزه را 2 چندان می‌کند.
محمد محمدپور افزود:‌ مجموعه‌های تاریخی متنوعی در بخش‌های مختلف دولتی و مردمی وجود دارد که می‌تواند در غنی کردن محتوای موزه مطبوعات تبریز مؤثر واقع شود.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت تاسیس موزه مطبوعات در تبریز گفت: تبریز به عنوان مهد انتشار مطبوعات اثرگذار در کشور دارای منابع غنی از روزنامه‌های مطرح کشور است که بخش اعظمی از آن در کتابخانه مرکزی تبریز قرار دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برخی مطبوعات با قدمت 10 سال به صورت مجلد در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می‌شوند و هزاران نسخه دیگر در مرکز اسناد ملی و حتی کتابخانه‌های شخصی افراد قرار دارد با تاسیس این موزه می‌توان مرکزی برای نمایش این آثار داشته باشیم.
محمدپور تاکید کرد: راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز فوریت دارد و به عبارتی دیگر زمان تاسیس موزه را از دست داده‌ایم به همین دلیل هر کمکی که بتوانیم برای راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: آرشیو و نسخه‌های مرتبط با موزه مطبوعات در خانه‌های مردم کم نیست و باید ساز و کاری برای دریافت این آثار ایجاد شود تا در این موزه به معرض نمایش قرار گیرد.
محمدپور از آمادگی خود و مجموعه تحت مدیریتش برای همکاری جدی در راه ایجاد موزه مطبوعات خبر داد.
سیدمحمدحسین آل‌هاشم،‌ مدیر مرکز اسناد ملی شمال‌غرب نیز با اشاره به اسناد و روزنامه‌های مهمی که در این مرکز موجود بوده و قابلیت استفاده در موزه مطبوعات تبریز را دارد،‌ افزود: مرکز اسناد ملی از ایجاد چنین موزه‌ای در تبریز حمایت کرده و آمادگی دارد تا هرگونه همکاری را برای تنوع بخشی به محتوای این موزه به‌ عمل آورد.
محمد عزیزی‌راد محقق و پژوهشگر حوزه مطبوعات نیز در این نشست، گفت: تاریخ پر فروغ آذربایجان در حوزه مطبوعات ایجاد موزه مطبوعات را می‌طلبد و قطعاً اثرگذاری این موزه در رشد مطبوعات قابل مشاهده خواهد بود.
سخاوت خیرخواه نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی نیز با بیان ضرورت راه‌اندازی موزه مطبوعات گفت: در حال حاضر با وجود دارا بودن ظرفیت‌های فراوان در استان ولی مکان ارزشمندی که میزبان اهل قلم و روزنامه‌نگاران استان باشد وجود ندارد.
وی ادامه داد: انتشار اولین روزنامه در تبریز، راه‌اندازی اولین چاپخانه و موارد بسیار دیگر دست به دست هم داده‌اند تا تبریز میزبان اولین موزه مطبوعات کشور شود.
سعید حبیبی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای تنوع بخشی به محتوای موزه مطبوعات، افزود: همکاری سازمان‌های دولتی در ارائه اسناد تاریخی مربوط به مطبوعات زمینه‌ساز همکاری‌های مردمی خواهد بود.
وی ادامه داد: این موزه می‌تواند به عنوان یکی از برنامه‌های تبریز 2018 مورد حمایت مادی ارگان‌های دولتی قرار گیرد.
وحید زینالی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست ضمن اشاره به گذشته پرافتخار مطبوعات در این خطه گفت: هم‌اکنون بسیاری از اسناد و روزنامه‌های سده گذشته به ویژه در عصر مشروطه در زیرزمین‌های نهادها و اشخاص مختلف خاک می‌خورد.
وی یادآور شد: قطعاً جمع‌آوری مطبوعات یک‌‌ونیم قرن گذشته کشور و آذربایجان در چنین موزه‌ای ضمن حفظ و نگهداری این اسناد مکتوب برای آیندگان محل مناسبی برای انجام تحقیقات و پروژه‌های مختلف در خصوص تاریخ مطبوعات خواهد بود.
زینالی در ادامه از خدمات و احساس مسؤولیت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر مرکز اسناد ملی شمال‌غرب،‌ مدیرکل روابط عمومی استانداری به ویژه معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی در رابطه با راه‌اندازی موزه مطبوعات برای حفظ پیشینه تاریخی و مطبوعات استان و ارتقای جایگاه شهر اولین‌ها و روزنامه‌نگاران این شهر تقدیر کرد و گفت: ایجاد موزه مطبوعات ایران در تبریز در روز خبرنگار هدیه‌ای ارزشمند برای اصحاب‌رسانه استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.
خانه حریری که در خیابان تربیت تبریز واقع شده، به شماره 2242 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
آذربایجان‌شرقی به ویژه کلان‌شهر تبریز از خاستگاه‌های اصلی روزنامه و روزنامه‌نگاری در ایران است و بسیاری از چهره‌های تابناک نشریه و روزنامه‌نگاران کشور از این خطه زرخیز برخاسته‌اند.
کهن‌شهر تبریز همچنین تنها شهر ایران است که تعداد روزنامه‌های منتشره در آن دوره گرماگرم انقلاب مشروطه و در طول نزدیک به 2 قرن تاریخ مطبوعه‌نویسی در کشور برای اولین و آخرین بار از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفته است.
مجموعه این ویژگی‌ها همراه با وجود مجموعه‌های غنی از نشریات تاریخی ایران زمین و آذربایجان در جنگ‌های خصوصی و کتابخانه‌های دولتی ایجاد موزه مطبوعات در کهن‌شهر تبریز را 2 چندان ساخته است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 673442
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.