سعید فتح الهی: مجتمع حرکت درمانی مهر از یک سال قبل به صورت رایگان خدمات ورزشی ویژه ای به افراد کم توان ذهنی در دو گروه سنی مختلف ارائه می کند که قدمی بزرگ در مسیر بهبود زندگی این افراد بوده و در همین زمان کوتاه با استقبال بسیار بالایی نیز مواجه شده است.

مرتضی دیوپاد، متخصص ورزش معلولان که مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده دارد، اظهار داشت: از 10 ماه قبل ارائه تمرینات ورزشی برای افراد کم‌توان ذهنی و کودکان با اختلالات طیف اوتیسم را شروع کرده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: در ابتدا به مراکز توانبخشی اعلام کردیم که قصد راه اندازی طرحی تحت عنوان بازی های شناختی حرکتی برای این گروه در مقطع سنی زیر 14 سال داریم که خوشبختانه از هر دو گروه استقبال خوبی شد و در حال حاضر قریب به 30 نفر در این طرح مشارکت دارند.

دیوپاد، با اشاره به مشکلات اجرای این طرح، افزود: با اینکه گاهی بدلیل وجود مشکلاتی مثل ایاب و ذهاب افراد به سالن ورزشی برنامه‌هایمان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد اما این طرح گسترش پیدا کرده و چنانچه با این رویه پیش برویم بایستی زمان و مکان بیشتری جهت ارائه خدمات ورزشی به این عزیزان در نظر بگیریم.

مسئول تربیت بدنی بهزیستی استان آذربایجان شرقی گفت: افرادی که در این طرح همکاری می‌کنند از تخصص‌های مختلفی از قبیل کارشناس و کارشناس ارشد روانشناسی و متخصصین علوم ورزشی هستند که با حضور خود در اجرای هر چه بهتر و علمی تر طرح به ما کمک می کنند.

این متخصص بازی کودکان و معلولان یادآور شد: طبق آخرین تحقیقات علمی به طور عام جایگاه و تاثیرگذاری بازی و ورزش بر جنبه‌های مختلف شخصیتی و رفتاری کودکان و به طور خاص نقش مثبت بازی بر روی کم توانان ذهنی ثابت و  بر استفاده از بازی در این گروه بسیار تاکید شده است.

وی افزود: در طرح حاضر نیز در همین راستا سعی کرده‌ایم در قالب بازی ارتباط حسی، حرکتی و  کلامی  ایجاد کرده و مهارت‌های پایه را به بچه ها آموزش دهیم. 

مسئولیت اجرای طرح خدمات ورزشی به افراد کم توان ذهنی تصریح کرد: در یک دهه گذشته که کارهای علمی و عملی در این حوزه انجام داده‌ایم متوجه شدیم کلاس‌های تئوریک متداول برای افراد کم‌توان ذهنی جذابیت و کارآیی کافی را ندارند و بایستی مفاهیم در قالب بازی یاد داده شوند.

وی اضافه کرد: گواه این مدعا افراد و شرکت کنندگان این طرح در طول چند ماه اخیر هستند که علاقمند به ادامه کار بوده و مجذوب این کلاس‌ها شده‌اند هر چند که نتایج کارهای قبلی هم بصورت مقاله علمی پژوهشی ارائه شده بود.

مرتضی دیوپاد، با تاکید بر اهمیت و تاثیر مثبت بازی و ورزش بر روی این افراد، اذعان داشت: افراد شرکت‌کننده بسیاری از مهارت‌های حرکتی روزمره که برای زندگی طبیعی با آن‌ها سروکار دارند را فرا گرفته‌اند و حتی درصدد هستیم آسیب‌های عضلانی اسکلتی مرتبط با این گروه را با ورزش در طول این دوره‌ها مرتفع کنیم.

ویخاطرنشان کرد: حضور در این کلاس‌ها در کنار بهبود سبک زندگی خود ورزشکار، کیفیت زندگی خانواده‌های این افراد را هم ارتقا می‌دهد که از نزدیک نظاره‌گر توانمندی‌های فرزندان خود هستند.

متخصص بازی کودکان و معلولان یادآور شد: در حال حاضر این کلاس‌ها روزهای پنجشنبه بصورت رایگان از ساعت ده صبح در محل مجتمع حرکت درمانی مهر (روبروی ترمینال بزرگ تبریز) برگزار می‌شود  و علاقمندان می‌توانند پس از تهیه بیمه ورزشی جهت حضور در برنامه های ذکر شده به این سالن مراجعه نمایند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 672544
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.