به گزارش ایرنا، محمد کلامی روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنای تبریز)، کمیته امداد را یک نهاد حمایتی و خدمت رسانی معرفی کرد که به تنهایی نمی تواند در رفع فقر موفق شود و نیازمند کمک های مردمی است و این امر هم در سایه اعتماد سازی رسانه ها محقق می شود.
وی از کسب رتبه اول کشوری کمیته امداد استان در جشن نیکوکاری خبر داد و گفت: سال گذشته 2 هزار و 170 میلیارد ریال بین نیازمندان توزیع شد که 560 میلیارد ریال از طریق کمک های مردمی جمع آوری شده است.
کلامی تولید فقر و یا باز تولید آن را نتیجه عملکرد ضعیف سیستم های اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود: امروزه فقر ابعادش عوض شده و به سمت فقر مدرن حرکت می کند که ناشی از اعتیاد، بزه های اجتماعی و طلاق است.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، گسترش حاشیه نشینی را یکی از معضلات کلانشهرها و نیز تبریز اعلام کرد و گفت: بیشتر ورودی های کمیته امداد را حاشیه نشینان تشکیل می دهند در حالی که بخش عمده روش های مبارزه با فقر خارج از این نهاد است و نیازمند ارتقای آموزش های فرهنگی است.
وی با تاکید بر به اشتراک گذاشتن فقر و اینکه همه در مبارزه با فقر سهیم باشند، خاطر نشان کرد: مبارزه با فقر فقط کار بهزیستی و کمیته امداد نیست و اگر قرار است که فقر ارثی نباشد باید بیش از حمایت مالی به سمت حمایت های معنوی و فکری حرکت کنیم.
کلامی توجه به اشتغال و خودکفایی مددجویان را جزو هدف گذاری های اصلی این نهاد اعلام کرد و گفت: برای سال جاری ایجاد 5 هزار شغل را در برنامه داریم که افراد بین 20 تا 50 سال تحت پوشش را استعداد یابی می کنیم.
وی ادامه داد: به همین منظور 37 هزار مشاوره شغلی ارایه دادیم و قرار است آموزش های شغلی در بخش های جدید مثل شرکت های دانش بنیان و صنایع مرتبط با خودرو را ایجاد کنیم.
کلامی با بیان اینکه اهمیت ایجاد اشتغال به قدری است که مراکز نیکوکاری تحت نظر کمیته امداد نیز به آن سمت حرکت می کنند، اضافه کرد: از ابتدای امسال 200 نفر را برای اشتغال به کارخانه های استان معرفی کرده ایم.
وی حمایت کمیته امداد از مددجویان را شامل دو نوع حمایت دایمی و موقت برشمرد و افزود: کمیته امداد 55 نوع خدمت ارایه می دهد که افراد مستمری بگیر از تمام خدمات بهره مندند اما افراد چند خدمتی از بعضی خدمات نظیر وام و آموزش های مهارتی و شغلی استفاده می کنند.
مدیرکل کمیته امداد راه اندازی بازارچه خیریه رمضان را در راستای توانمندی مددجویان در بخش اشتغال و خودکفایی اعلام کرد و گفت: 60 طرح خودکفایی در زمینه کفش، لباس، بدلیجات، عرقیات گیاهی، تابلو فرش، مواد غذایی، خشکبار، جواهرسازی، گل سازی از جمله طرح هایی هستند که در این بازارچه برای فروش به نمایش گذاشته می شود.
بیش از 63 هزار خانوار آذربایجان شرقی شامل حدود 115 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
با رویکرد توانمند سازی و خودکفایی مددجویان توسط کمیته امداد آذربایجان شرقی در قالب طرح های خود اشتغالی، در سال گذشته بیش از 3 هزار و 400 خانوار خودکفا شده‌اند و 80 درصد از این خانواده‌ها هم خواستار مختومه شدن پرونده مددجویی هستند.
خبرنگار: نعمت مرادپور ** انتشار:محمد رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.