کتاب فرش نفیس قرآنی تولید شده در دانشگاه هنر اسلامی تبریز طی آیینی در کتابخانه ملی شهر آنکارا به نمایش در آمد.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آیین رونمایی از این کتاب فرش با تشریح قدمت صنعت فرشبافی در ایران، گفت: صنعت بافت فرش و تابلو فرش در ایران با قدمت زیاد در اقصی نقاط جهان شهرت بسزایی دارد که این شهرت جهانی به دلیل زیبایی‌ها و صنعت پیشرفته این هنر برجسته ایرانی است.
 
حسن صفرخانی افزود: فرشبافی صرفا یک هنر نیست، بلکه تلفیقی از عناصر مختلف از زندگی و فرهنگ ایرانی است که منجر به خلق یک اثر هنری می‌شود.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته هنرمندان ایرانی در زمینه تولید فرش اظهار کرد: طراحی نقشه فرش و هنر بافندگی و ظرافت‌های به کار گرفته شده در بافت فرش ایرانی به همراه بهره‌گیری از سایر فنون و هنرها نظیر خطاطی؛ منجر به خلق آثار نفیسی می‌شود که در قالب تابلو فرش قرآنی تجلی می‌یابد.
 
جواد حسنپور نامی، عضو هیات علمی دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مسئول محاسبه و طراحی این کتاب فرش قرآنی نفیس نیز در این آیین به تشریح ویژگی‌های ممتاز این اثر نفیس و ممتاز در جهان اسلام پرداخت.
 
وی گفت: این اثر نفیس که در حقیقت شامل کل قرآن مجید بوده که به خط مرحوم استاد عثمان طه خوشنویس معروف جهان اسلام کتابت شده است و برای اولین بار در جهان به صورت فرش دو رویه محاسبه و طراحی شده و سپس توسط تیمی از بافندگان خبره و ماهر بافته شد.
 
وی افزود: در این اثر نفیس، کل آیات قرآن در 76 ورق دو رویه و 152 صفحه به صورت فرش دو رویه بافته و با مهارت تمام صحافی شده است.
 
وی در خصوص ابعاد این کتاب فرش قرآنی بیان کرد: این کتاب فرش دارای 45 سانتیمتر عرض و 70 سانتیمتر طول بوده و ضخامت هر یک از اوراق کمتر از چهار میلیمتر است و روی هم رفته ارتفاع و ضخامت کتاب فرش قرآنی حدود 36 سانتی‌متر است.
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مسئول محاسبه و طراحی این فرش قرآنی نفیس گفت: این اثر در سال 1383 شمسی شروع و در اسفند ماه سال 1389 به اتمام رسیده و توسط مقام معظم رهبری رونمایی شده است.
 
معاون بین الملل کتابخانه ملی آنکارا نیز در این آیین با تقدیر از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری مراسم نمایش فرش عشق توسط هنرمندان ایرانی در کتابخانه ملی آنکارا، ابراز امیدواری کرد که همکاری های فرهنگی میان دو کشور گسترش یابد.
 
نبی آوجی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز طی پیامی برگزاری نمایشگاه کتاب فرش نفیس قرآنی در آنکارا را تبریک گفت.
 
گفتنی است، این نمایشگاه به مدت یک هفته به روی علاقه‌مندان به هنر ایرانی و قرآنی باز بوده و همزمان با نمایش این کتاب فرش نفیس قرآنی، با همکاری خانه فرهنگ گونش، تابلو فرش‌های نفیس قرآنی نیز به نمایش درآمده است. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.