به گزارش ایرنا، کریم صادق زاده تبریزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: برخی گزارش های رسیده حاکی از جدی شدن بحث واگذاری این واحد بزرگ صنعتی به عنوان نگین صنعت آذربایجان به افراد حقیقی است که اهلیت آنها برای مدیریت این مجموعه منحصر بفرد به اثبات نرسیده و کارنامه آن ها مشخص است.
وی گفت: به طور قطع واگذاری سریع و بدون برنامه مجموعه ماشین سازی تبریز شیرینی انتخابات 29 اردیبهشت ماه برای این خطه تلخ خواهد کرد، مردم و به ویژه کارگران انتظار دارند آقای دکتر روحانی راسا در این خصوص وارد عمل شوند.
عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه به نظر می رسد در مطرح ساختن سریع واگذاری ماشین سازی تبریز بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری اهداف خاصی دنبال می شود، خاطرنشان کرد: واگذاری قبلی ماشین سازی به صندوق ورشکسته بازنشستگی فولاد ایران اعتراض گسترده کارگری را به همراه داشت.
وی افزود: تجربه خصوصی سازی های انجام شده به خوبی نشان می دهد هیچ یک به اهداف موردنظر منتج نشده و نزدیک به اتفاق این واحدها با تعطیلی مواجه شده و یا مشکلاتشان بیشتر شده است.
صادق زاده با تأکید بر اینکه می بایست واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز با عقلانیت و بررسی های کارشناسی صورت گیرد، گفت: در مزایده اعلامی کل مجموعه کارخانه ماشین سازی تقریبا معادل بهای مجموعه آپارتمان های متعلق به کارخانه ماشین سازی در ائل گلی تبریز قیمت گذاری کارشناسی شده و به نظر می رسد در واقع خریدار این مزایده در ابتدا چشم به این مجموعه آپارتمانی برای ساخت و ساز و فروش دارد.
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با بیان اینکه ماشین سازی تبریز به عنوان کارخانه مادر می تواند با فعالیت خود سرمنشا ایجاد واحدهای جدید صنعتی باشد، اظهارکرد: در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی تولید - اشتغال نامگذاری شده توجه به چنین مجموعه هایی باید بیش از این باشد.
وی با بیان اینکه با چنین شیوه واگذاری باید فاتحه صنعت استان را خواند، گفت: واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز به این شیوه روحیه کار و تولید را در سطح منطقه و ملی از بین می برد و ما از همه مسئولان، وزاری دولت، استاندار به ویژه نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی به جد می خواهیم در کنار هم در خصوص واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز حساسیت لازم را به خرج دهند و سازمان خصوصی سازی را به بررسی کارشناسی تر موضوع وادار کنند.
صادق زاده با تأکید بر اینکه اولویت در واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز می بایست خود کارگران باشند، افزود: کارگران این مجموعه صنعتی بارها اعلام کرده اند که توان اداره کردن و به سودرسانی این واحد را دارند و سازمان خصوص سازی باید از این ظرفیت استفاده کند.
عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با ابراز تعجب از اصرار سازمان خصوصی سازی در واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز به غیر از مجموعه کارگران گفت: پیش از این آقای دکتر عبدالعلی زاده رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا به عنوان مجموعه ای متلعق به کارگران با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان خصوصی سازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین تکلیف گروه ماشین سازی تبریز گفته بود که شستا آمادگی خود را در آن جلسه برای خرید سهام و مدیریت گروه ماشین سازی تبریز اعلام کرده است.
وی افزود: البته در این ارتباط لازم است این انتقال در جلسه هیأت دولت مطرح شود تا شکل عملی به خود بگیرد.
صادق زاده با بیان اینکه کارگران شرکت ماشین سازی تبریز نیز از انتقال این مجموعه به شستا استقبال کرده اند، افزود: متاسفانه افرادی برای حفظ پست و عده ای هم با اهداف خاصی در تلاشند تا ماشین سازی تبریز به نحوی واگذار شود که نگین صنعت آذربایجان همچون برخی واگذاری های دیگر به ورطه نابودی کشیده شده و آنها به منفعت خود دست یابند.
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی همچنین از سازمان خصوصی سازی خواست تا از مشاوره کامل با کارگران و مدیران با تجربه به ویژه پیشکسوتان ماشین سازی تبریز بهره جوید و نماینده کارگران را نیز در جلسات واگذاری شرکت دهد تا در شکل گیری تصمیمات نقش نیروی انسانی فراموش نشود.
صادق زاده با بیان اینکه در بحث واگذاری ها مباحث مختلفی در راستای بهبود وضعیت تولید و صنعت مطرح می شود، گفت: عده ای می گویند خصوصی سازی به نوعی ظرفیت سازی تلقی شده و دیگر تحریم ها ممانعتی برای عقد قراردادهای بین المللی ایجاد نمی کند اما بررسی ها از واگذاری ها نشان می دهد تمامی این مسایل حرف و حدیثی بیش نیست و اهداف دیگری در واگذاری ها دنبال می شود.
وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد تا هر سرمایه گذاری ناشناخته و یا با دارا بودن کارنامه مشخص در واگذاری ماشین سازی تبریز قد علم کند، اظهارکرد: زمانی کارخانه ماشین سازی بیش از 4 هزار کارگر داشت اما به بهانه خصوصی سازی آن را بلاتکلیف گذاشتند حتی با جداکردن بخشی از آن تحت عنوان شرکت ریخته گری ماشین سازی مدیریت هماهنگ آن را با مشکل مواجه ساختند و در ادامه با طرح خصوصی سازی به مرور بستر توسعه آن را بستند.
وی افزود: در هرحال با پتانسیلی که در کارخانه ماشین سازی تبریز وجود دارد می توان مدیریت آن را با انتقال به مجموعه هایی به ویژه متعلق به کارگران از جمله شستا برند جهانی آن را حفظ و توسعه داد.
گروه ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه‌های کلانشهر تبریز توان تولید انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌ابزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشین های تراش، ماشین های فرز، ماشین های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی را دارد.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.