به گزارش خبرآنلاین، دکتر ایرج علیپور در بین خبرنگاران اظهار داشت: این دفتر به زودی راه اندازی شده و به موجب آن روابط اقتصادی منسجم بین طرف های اروپایی و ایران برقرار می شود.

عضو ایرانی سنای اقتصادی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اولویت اصلی من روابط اقتصادی ایران و اروپا، جذب و حضور شرکتهای قوی و توانمند اروپا به کشور است گفت: سالها تلاش کردم دفتر سنای اروپا را در ایران فعال کنم و بالاخره نظر مثبت اروپا را گرفتم.

ایرج علیپور گفت: با فعالیت دفتر سنا تمام شرکتهای عضو برای همایش و برنامه هایی به ایران می آیند و در این همایش با ایجاد روابط دوستانه می توانیم قدمهای بزرگی برای توسعه برداریم.

علیپور با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا در هیچ کشوری شعبه ندارد، ما اولین دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا خواهیم بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم با رایزنی های صورت گرفته بین 15 تا 20 شرکت ایرانی عضو افتخاری سنای اقتصادی اروپا شده و در جوار شرکت های بزگری چون آئودی، مایکروسافت، کارخانه واکاشیمی، راه آهن دولت آلمان و... در رده ی نخست فعالیت های اقتصادی جهان قرار گیرند.

وی افزود: در ایران صنایع خوبی داریم که توان رقابت با شرکتهای بزرگ اروپایی را دارند از جمله در ایران کارخانه های شکلات سازی خوب یوجود دارد اما در این مجموعه نداریم، من بررسی کردم، 50 شرکت اول لیست شرکتهای ایران توان وارد شدن به سنای را دارند اما باید بررسی و اهداف و برنامه های شرکتها را تحلیل کنیم، شرکتهایی در این لیست ثبت خواهند شد که اشتغالزایی، مردمداری و... جزو اولویتهایشان است.

علیپور اظهار امیدواری کرد که در شهریور ماه امسال همایش نمایندگان سنای اروپا با سران بزرگ اقتصاد اروپا در ایران برگزار شود.

عضو سنای اقتصادی اروپا

برجام؛ نقطع عطف تحول اقتصادی و تجارت خارجی ایران

وی با بیان اینکه برجام قدمی بزرگ برای کشور ما در حوزه اقتصادی و فرهنگی  دنیا بود که جایگاه واقعی ایران را معرفی کرد، گفت: برجام، ضمن رفع اتهامات بی اساس علیه ایران، اعتماد دولت ها و شرکت های بزرگ تجاری جهان را دوباره بازگرداند.

علیپور تاکید کرد: بسیار طبیعی بود که توافق برجام در نیمه های فعالیت دولت یازدهم محقق شود زیرا دکتر روحانی در شرایطی دولت را به دست گرفته که در روابط و شرایط خارج از کشور وضعیت مناسبی نداشتیم و بازسازی وضعیت یاد شده بسیار زمان بر بود.

علیپور گفت: نتایج مثبت و خوشایند برجام باعث شد همکاران ما در سنای اقتصادی اروپا بدون شک و تردید برنامه های خود را آغاز کرده و تمام کشورها بخصوص کشورهای اروپایی برای همکاری های اقتصادی و تجاری اظهار علاقه نشان دادند زیرا ایران یکی از قوی ترین، غنی ترین و بزرگترین کشورهای منطقه محسوب می شود و از لحاظ فرهنگی و منابع بخصوص منابع انسانی بسیار توانمند است.

این عضو سنای اقتصادی اروپا با بیان اینکه ما در عرصه صادرات غیر نفتی از پتانسیل بالایی برخورداریم ولی هنوز نتوانستیم از همه اینها به نحو احسن استفاده کنیم، تاکید کرد: از جمله میوه های برجام برای ما تفاهم نامه های مختلفی بود که بعد از این توافق مهیا شد.

علیپور یادآور شد: متاسفانه مردم فکر می کردند با امضای برجام بلافاصله دولتها برای همکاری و سرمایه گذاری به ایران می آیند اما این کار غیرممکن بود زیرا برجام سال دوم و سوم دولت روحانی مطرح شد، این بازه زمانی باعث شد که کشورها موضوع تفاهم نامه سرمایه را مطرح کردند.

وی ادامه داد: بعد از انتخاب آقای روحانی برای دوره دوم ریاست جمهوری میزان ریسک سرمایه گذاری در کشور کاهش یافت زیرا شک ادامه کار دولت روحانی باعث نگرانی سرمایه گذاران بود که در صورت انتخاب نشدن وی سرمایه هایشان از بین خواهد رفت.

ایرج علیپور با اشاره به اینکه، در سنای اروپا هرچه اصرار کردیم که فورا به بحث اجرای تفاهم نامه های منعقد شده وارد شویم اما دولتها و سرمایه گذاران قبول نمی کردند افزود: از آنجا که از دولت روحانی فقط یکسال مانده بود، کسی حاضر به ریسک نبود ولی با انتخاب مجدد ایشان، تمام تفاهمنامه های یاد شده وارد فاز اجرایی می شوند.

ایرج علیپور افزود: تنش زدایی دکتر روحانی و دکتر ظریف در سیاست خارجی به ویژه برقراری روابط خارجی و اقتصادی قدرتمندانه اما خارج از فضای خشونت آمیز، در نحوه تصمیم گیری دولتها بسیار موثر بود زیرا آنها می خواهند نوع نگرش و رفتار ایرانیها را ارزیابی کنند، متاسفانه در برهه ای، سیاست ایران در سطح دنیا خشن معرفی شد در حالیکه دیدگاه واقعی مردم ما اینگونه نیست.

وی با تاکید بر اولویت اشتغالزایی در کشور، گفت: جوانان که به دلیل فشارهای تحریم های اقتصادی در بحران هستند، بعد از برجام با نگاه توسعه گرانه به این مساله نگاه می شود و سعی داریم از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی در این زمینه تاثیرگذار باشیم.

علیپور خاطرنشان کرد: انتظار داشتم رقمهای رای گیری هرچه بیشتر باشد زیرا درصد بالای رای نقش مستقیم بر تاثیر سخن دولت دارد و هرچه میزان مشارکت بیشتر باشد عملکرد دولت سخن ملت و دولت خواهد بود.

ایرج علیپور با اشاره به حمایت 70 درصدی مردم از سیاست های دولت در انتخابات اخیر ادامه داد: اگر این آمار 50 درصد بود امنیت اقتصادی را متزلزل می کرد ولی آرای 70 درصدی به برنامه های دکتر روحانی تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور داشته و حالا سنای اقتصادی اروپا مطمئن است که اکثریت ملت با حضور غالب جوانان آزادی خواه و اقتصادی خواه بوده و روابط دوستانه بین المللی می طلبد.

عضو سنای اقتصادی اروپا

ورود تکنولوژی و سرمایه های اروپایی به ایران / ورود نانو تکنولوژی به ایران

عضو مسلمان و ایرانی سنای اقتصادی اتحادیه اروپا از ورود نانو تکنولوژی به کشور خبر داد و گفت: من نمایندگی کامل دارم که 12 تکنولوژی بزرگ اروپایی را به ایران معرفی کنم.

ایرج علیپور ادامه داد: از جمله نانو تکنولوژی بهبود سیمان ایران، نانو تکنولوژی بهبودسازی آلومینیوم، نانو تکنولوژی بهبود صنایع شیشه، نانو تکنولوژی بخش دارویی، نانو تکنولوژی مواد غذایی دامداری، نانو تکنولوژی کوزمتیک یا لوازم بهداشتی و آرایشی که از مصرف مواد شیمیایی و سرطان زا جلوگیری می کند و به شکل گسترده در اروپا انجام می شود.

این نابغه اقتصادی اتحادیه اروپا، با اشاره به اینکه ما بخاطر 30 سال محاصره واقعی و 10 سال محاصره رسمی ضعف سرمایه گذاری داریم، گفت: تمام این نانو تکنولوژیها با پشتوانه سرمایه گذاری می آیند، تمام دستگاهها و تکنولوژی ورودی به کشور بصورت سه ساله و 5 ساله با وام شرکت نانو سان با قرارداد مشخص می آیند، برای مثال می خواهیم نانو تکنولوژی سیمان وارد کنیم که با تولید مواد ویژه ای باعث می شود کیفیت سیمان افزایش و تولید دی اکسید کربن کاهش یابد و تولیدات کارخانه بدون دی اکسید کربن با تشویق و حمایت اروپا ادامه می یابد.

وی تصریح کرد: تمام نانو تکنولوژی های مطرح شده برای ایران سود آور بوده و علاوه بر این ما مشتری فرآورده های این شرکتها هم هستیم.

صادرات صنایع غذایی مزیت نسبی آذربایجان شرقی است

تنها عضو ایرانی و مسلمان سنای اقتصادی اتحادیه اروپا، با تاکید بر اینکه با توجه به پتانسیل بالای منطقه در آذربایجان شرقی برنامه های وسیعی داریم، گفت: منتظر استقرار شورای پنجم و تعیین وضعیت دیگر شهرداریهای استان هستیم زیرا در دور گذشته لطماتی وارد شده و تصمیم داریم در امر راه سازی بصورتB.O.T  همکاری کنیم، صحبتهایی نیز مطرح شده که موافقت کردم و مبلغ 2 میلیارد دلار در زمینه تردد راه آهن بین شهری مابین میانه و اردبیل به زودی سرمایه گذاری خواهد شد با حضور سرمایه گذار ترکیه ای که عضو سنای اقتصادی اروپا است.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی بخصوص صادرات صنایع غذایی مزیت نسبی آذربایجان شرقی است، تاکید کرد: هدف اصلی انجام سریع کارها در آذربایجان شرقی است زیرا حالت شفافی وجود دارد، با لابراتوار بوهم بایر آلمان که در مونیخ مستقر است قراردادی منعقد و مقرر شده که کلیه محصولات غذایی شخصی یا دولتی این منطقه که علاقه به صادر محصولاتشان به اروپا دارند و کشش داشته باشد با صدور استاندرد اروپا صادر شود.

ایرج علیپور خاطرنشان کرد: پناهندگان یک و نیم میلیونی در آلمان و سه میلیون نفر در اروپا با خلا غذایی مواجه هستند که به دلیل فرهنگی و باورهای دینی علاقه دارند از مواد غذایی ایرانی با استاندارد ایرانی و خاورمیانه استفاده کنند که برای ما فرصت خوبی است.

وی با اشاره به اینکه ما تجربه بیش از یک دهه صادرات مواد غذایی ثل ترشیجات و کمپورت و... به عراق و کشورهای مسلمان همسایه داریم، گفت: چون لزوما در اروپا استاندارد ایران و خاورمیانه را قبول ندارد با لابراتوار بوهم آلمان قرارداد بستیم و مقرر شد که مواد غذایی با هزینه بسیار پایین بین 2 تا 4 میلیون تومان مجوز ورود به آلمان بگیرد.

این عضو سنای اقتصادی اتحادیه اروپا افزود: طبق ماده 4 قرارداد با بررسی و پس از تعدیل و اصلاح سازی و صدور استاندارد آلمان مجوز ورود به اروپا صادر می شود، روال بر این است که محصولات و بار را نگه می دارند و پس از تائید استاندارد وارد می کنند که درصورت عدم تائید محصولات برگشت داده می شود اما چون ایران در این زمینه نوپاست و از طرفی دیگر در زمینه مواد غذایی خلا در اروپا وجود دارد، با دریافت استاندراد، صدور مجوز برای این محصولات پروسه ساده تری خواهد داشت.

عضو سنای اقتصادی اروپا

مهار ریزگردها در ایران با ورود نانو تکنولوژی به کشور/ بودجه بالایی برای احیای دریاچه اختصاص می یابد

این مخترع ایرانی و نابغه اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: دانشمندان آلمان با شرکت نانو سان موفق به اختراع ماده ای طبیعی و سازگار با محیط زیست شده اند که مانند عمل سم پاشی روی درختان در مراکزی که طوفان شن از آغاز می شود پاشیده شده و ریزگردها را مهار کند.

وی با بیان اینکه این مواد با قیمت بسیار پایینی تهیه می شود، گفت: شنیده ام که در مناطق کویری برای جلوگیری از طوفان و گرد و غبار، قیر پاشی می شد، اما این مواد ارگانیکی با حالت چسبندگی و فسیلی است که در حالت خشک سفت و لایه ای با منافذ مناسب برای عبور هوا و آب و...  ایجاد می کند که با فشار انگشت و پا حالت نرم و فرو رونده دارد اما از بلند شدن ذرات خاک توسط باد جلوگیری می کند و بدون عوارض بوده بطوریکه حتی اگر در آب حل و خورده شود هم آسیبی ندارد.

علیپور تاکید کرد: این مواد با هواپیما و تراکتورهای کشاورزی پاشیده می شود و 100 درصد از بالا رفتن گرد و خاک پیشگیری کرده و منشا گرد و خاک را محدود می کند.

وی با بیان اینکه این مواد با دمای 40 درجه و در شرایط هوای کویر آزمایش شده، افزود: یک سال گذشته روی این طرح کار شده و در حال مذاکره برای استفاده آن در ایران هستیم.

ایرج علیپور با شاره به بحران دریاچه ارومیه گفت: بعد از بررسی فعالیتهای ایران در 10 سال گذشته، تلاش می کنیم برای احیای دریاچه ارومیه از طریق سنای اقتصادی کمک شود.

وی افزود: برای احیای دریاچه ارومیه به دلیل اهمیت محیط زیست منطقه بودجه بالایی می تواند اختصاص یابد، چون حیات حیوانات، محیط طبیعی و انسانهای ساکن منطقه از بین می رود و در عین حال تبعات زیست محیطی از بین رفتن دریاچه ارومیه در ایران به کشورهای دیگر نیز بالاست.

46

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 666784
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.