به دلیل  افزایش دمای هوا و تراکم گیاهی در مراتع و جنگلهای استان آذربایجان شرقی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اطلاعیه ای در خصوص پیشگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان صادر کرد. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، متن اطلاعیه به شرح زیر می باشد:     1-    از رها سازی مواد شیشه ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)،خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگلها و مراتع خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع گردیده و کانونهای آتش در مناطق ایجاد می نمایند.   2-    در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها خواهد شد. 
3-    به هیچ وجه در داخل جنگل ها و مراتع آتش روشن ننمایید و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده نموده و اجاق را با سنگ محصور نمایید. 
4-    پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نموده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل(بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها ننمایید. 
5-    از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی جدا خودداری نمایید. 
6-    از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری نمایید. 
7-    از آتش و مشعل بعنوان منبع بعنوان منبع روشنایی در جنگل ها و مراتع استفاده ننمائید بویژه در هنگام راهپیمایی های شبانه. 
8-    از بازی کودکان با آتش بویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری نمائید. 
9-    ار حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری نمائید. 
10-از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری نمائید. 
11-هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی پرهیز نمائید و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی آنرا به محل کمپ خود انتقال دهید. 
12-در هنگام مشاهده آتش سوزی مراتب را با شماره های 1812و 1540 به این اداره کل اطلاع دهید.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.