به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، دکتر امیرحسین بهداد به روستائیان، دامپروران، قصاب‌ها، شاغلان در کشتارگاه های دام و تمامی افراد مرتبط با دام و عموم مردم در مورد بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و افزود: با توجه به شروع فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها در این فصل، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده وجود دارد.
وی گفت: رعایت موارد ایمنی و بهداشتی هنگام کشتار دام و در حین تماس با لاشه های دام های کشتار شده و استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب، اجتناب از کشتار غیرمجاز دام، شستشو و ضدعفونی دست‌ها، وسایل و البسه بعد از انجام کار روزانه ضروری است و باید از جدا سازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام‌ها خودداری کرد.
بهداد همچنین از عموم مردم خواست با توجه به رعایت زنجیره سرد در کشتارگاه های دام استان از مراکز معتبر و سوپر گوشت های تحت نظارت دامپزشکی گوشت مصرفی خود را خریداری و هنگام خرید نیز به مهر دامپزشکی روی لاشه و تگ های نصب شده بر روی لاشه دقت کنند.
وی همچنین گفت: بهتر است هنگام خرد کردن گوشت یا آلایش خوراکی از دستکش استفاده شود و درصورت استفاده از گوشت دام قربانی در مراسم جهت غیرفعال شدن عامل این بیماری، لاشه ها و گوشت استحصالی پیش از مصرف حداقل به میزان 24 ساعت در یخچال (صفر تا چهار درجه) نگهداری شود.
وی در پایان افزود: در صورت بروز هرگونه علایم بیماری مانند تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه ‌کنند.
بیماری تب کریمه کنگو، بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گردش کنه آلوده به ویروس یا دام آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود به گونه‌ای که اگر در زمان ذبح موارد و نکات بهداشتی رعایت نشود یا به عنوان مثال دامداری کنه‌ای را با دست بکشد یا آنکه فردی در بیمارستان آلوده باشد و پرستاران برای مراقبت از این بیمار نکات بهداشتی را رعایت نکنند می‌تواند این بیماری به انسان انتقال یابد.
بر اساس این گزارش در سال جاری تعدادی از هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را دست داده اند.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.