به گزارش خبرآنلاین، استاد مجتبی نخجوانی در حاشیه ی برگزاری نمایشگاه آثار خود در دانشگاه دوکمال تبریز اظهار داشت: کهن شهر تبریز از دیرباز مهد هنرهای مختلف همچون نقاشی بوده و در این زمینه صاحب سبک محسوب می شود با اینحال اقبال عمومی نسبت به آن پایین بوده است.

وی افزود: به نظر می رسد یکی از دلایل اینکه نقاشی به مانند فرهنگ های دیگر، در تبریز جایگاه خود را بازنیافته، پیشینه و قدمت هنر فرش باشد که یک رقیب جدی محسوب می شود.

استاد نخجوانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در این نمایشگاه 22 اثر رنگ روغن با موضوع "طبیعت" را به نمایش عموم گذاشته است افزود: در این تابلوها سعی کرده ام از نگاه معمول به مناظر فراتر رفته و زاویه و دیدگاهی متفاوت به طبیعت بپردازم.

وی که تاکنون بیش از 30 نمایشگاه انفرادی در کارنامه ی هنری خود دارد ادامه داد: مجموعه ی آثار حاضر گزیده ای از تابلوهایی را شامل می شود که از سال 92 با دیدگاهی جدید از نگاه به طبیعت خلق شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه راه اندازی رشته های هنری مختلف در دانشگاه های تبریز چه تاثیری در بسط این هنر داشته است اظهار داشت: با وجود راه اندازی رشته های مختلف هنری از جمله نقاشی در دانشگاه های مختلف، باید اذعان داشت که سیستم آموزشی ما مشکلات بسیاری دارد.

وی افزود: متاسفانه در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ما به "آموزش هنر" بصورت آکادمیک و بنیادی پرداخت نمی شود!

استاد نخجوانی تصریح کرد: به عنوان مثال امروز دانشجویان ما بدون فراگیری اصول و مبانی هنر نقاشی، به مراحل بالاتر رفته و وارد دنیای مدرن می شوند!

وی با بیان مثالی از آثار پیکاسو گفت: پشتوانه آثار مدرن پیکاسو، آموزش کلاسیک هنر نقاشی بود و پس از سالها فعالیت، در اواسط عمر خود فرم ها را شکسته و وارد دنیای مدرن شده است.

استاد نخجوانی اظهار داشت: طرح های آناتومی پیکاسو در 17 سالگی در حد یک استاد 40 ساله بوده و نشان می دهد او مبانی و اصول و پایه ی هنر نقاشی را به خوبی فرا گرفته اما در ایران، بدون توجه به این مهم، دانشجویان را به سوی آثار مدرن ترغیب می کنند.

وی نقش آموزشگاه های نقاشی را در روند نادرست فعلی هم بی تاثر ندانست و گفت: درحالیکه بسیاری از هنرجویان، فورم را فرا نگرفته اند، به سوی دفورمه کردن می روند که البته توفیق چندانی حاصل نخواهد شد.

گفتنی است نمایشگاه آثار نقاشی استاد مجتبی نخجوانی از اول تا پنجم خرداد ماه از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه ی سلطان محمد نقاش دانشگاه دوکمال دایر خواهد بود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 656325
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.