به گزارش ایرنا، محمدصادق پور مهدی روز یکشنبه در آیین کلنگ زنی اراضی پایاب سد آیدوغموش در 1000 هکتار مساحت گفت: اراضی پایاب این سد 7 تا 8 هزار هکتار است که با بهره برداری کامل از این طرح شاهد افزایش 100 هزار تنی محصول خواهیم بود .
وی با اشاره به اینکه در مساحت 2 هزار هکتاری اراضی سد آیدوغموش که به بهره برداری رسیده است، شاهد تولید 30 هزار تن محصول کشاورزی هستیم گفت: کشاورزی از ظرفیت های مهم استان محسوب می شود.
پور مهدی افزود: با کشاورزی پایدار که در سایه مصرف کم آب و بهروری بیشتر بوجود آمده باشد، می توان به تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار، امنیت غذایی، عدم نیاز به واردات محصولات و استقلال مملکت کمک شایانی کرد.
معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه می توان با مشارکت مردم به پیشبرد امور و توسعه پایدار دست یافت از مشارکت اهالی روستاها در شهرستان برای اجرای اراضی پایاب سد آیدوغموش تقدیر کرد.
وی افزود: در راستای اجرای مابقی اراضی پایاب سد می توانیم یا منتظر دولت و تخصیص منابع مالی دولتی باشیم یا اینکه از مشارکت مردم بهره گیریم که در صورت مشارکت مردم، دولت نیز خواهد توانست از منابع در اختیار از جمله منابع آبیاری قطره ای کمک کند تا پیشرفت امور را شاهد باشیم.
پور مهدی از جهاد کشاورزی خواست تا علاوه بر کمک مالی و فنی با ترویج الگوی کشت در استفاده بهینه از آب کشاورزی به رونق هر چه بیشتر بخش کشاورزی کمک کند.
وی با بیان اینکه زیرساختهای سدها یاحداث شده از جمله سد آیدوغموش، سهند، ارس ، خداآفرین و حاجیلار و دیگر سدها آماده است، افزود: اجرای پایاب سدها نیازمند مشارکت از سوی سازمان آب منطقه ای، جهادکشاورزی و مردم می باشد.
پور مهدی با تقدیر از بانک زمین که عهده دار اتصال دستگاههای دولتی و بخش خصوصی شده است، افزود: کشور ایران متکی به توان مردم بوده و مردم باید این مملکت را اداره کنند و دولت نیز ملزم به بستر سازی برای این امر است.
وی پروژه اراضی پایاب سد آیدوغموش را نماد مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: در حوزه آب های مرزی آذربایجان شرقی کارهای بسیاری انجام و 1000 میلیارد تومان پول هزینه شده که کشاورزان و بهره برداران نیز در آن مشارکت داشته اند.
پور مهدی بر اهمیت استفاده از آب و حفظ و نگهداری آن تاکید کرد و افزود: استفاده بهینه از آب خصوصا در بخش کشاورزی به حفظ منابع آبی منجر می شود.
عملیات اجرایی فاز اول شبکه های اصلی و فرعی 10 هزار هکتار از اراضی پایاب سد آیدوغموش شامل واحدهای عمرانی قطعه دوم اکرم آباد، آچاچی و داش کسن با مشارکت بهره برداران محلی امروز یکشنبه در شهرستان میانه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح به صورت مشارکتی توسط شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و بانک کشاورزی با اعتباری معادل 250 میلیارد ریال و مشارکت مردمی 100 میلیارد ریالی به اجرا می شود.
تامین آب اراضی تپه ماهوری جنوب و غرب شهرستان میانه از جمله اهداف این طرح است و مشارکت مالی و فکری کشاورزان، دستگاه های اجرایی و ارگان های ذینفع مهمترین ویژگی طرح می باشد.
تعداد روستاهای تحت پوشش این طرح در شهرستان میانه چهار روستا است که یازده تعاونی آب بران نیز با 808 بهره بردار از طرح فوق بهره مند خواند شد.
عملیاتی اجرایی سد آیدوغموش در 19 کیلومتری جنوب غرب میانه در سال 1375 آغاز شد و با صرف 300 میلیارد ریال اعتبار در سال 1385 به بهره برداری رسید.
تأمین آب زراعی برای توسعه آبیاری و زراعت در پنج واحد عمرانی به میزان 13.600 هکتار از اراضی دیم و بهبود آبیاری در 1.320 هکتار از اراضی تراس رودخانه از جمله اهداف ساخت این سد است.
ظرفیت سد آیدوغموش 130 میلیون مترمکعب در سال است.
شهرستان میانه با 180 هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری جنوب تبریز واقع شده و از مناطق حاصصلخیز کشاورزی آذربایجان شرقی محسوب می شود.
خبرنگار: زهره غلامی ** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
7231/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.