به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی زهرا احمدی‌پور در نخستین نشست ستاد ملی سیاست‌گذاری تبریز 1397 (2018 میلادی) با اشاره به وظایف این ستاد ملی، گفت: براساس مصوبه هیأت دولت، اولین وظیفه این ستاد، سیاست‌گذاری، تعریف برنامه‌ها و فراهم کردن زیربناهای مورد نیاز است و باید هماهنگی بین‌دستگاهی صورت بگیرد تا بتوانیم این برنامه‌ها را به‌صورت منسجم و یکپارچه اجرا کنیم.
وی با اشاره به سفر پیش‌روی خود به تبریز در روز پنجشنبه به‌منظور تشکیل ستاد استانی تبریز 1397، گفت: دلیل حضور دستگاه‌های مختلف در ستاد ملی و ستاد استانی، تجمیع برنامه‌های پیشنهادی همه دستگاه‌ها برای به ‌ثمر نشستن این رویداد فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های تبریز 2018 مربوط به استان یا دستگاه خاصی نیست، بلکه مربوط به کل کشور است تا بتوانیم ظرفیت‌های گردشگری ایران را به جهان اسلام و دنیا معرفی کنیم.
احمدی‌پور افزود: اگرچه این رویداد به‌نام تبریز رقم خورده است، اما اعتباری برای گردشگری ایران بوده و هر اندازه که برنامه‌های مربوط به این رویداد با قدرت و کیفیت بهتری اجرا شود، می‌توانیم ظرفیت‌های گردشگری ایران را بهتر به جهان اسلام و دنیا معرفی کنیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه هر چه این رویداد بهتر برگزار شود افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است، افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد بحث تعامل بین تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی با بخش دولتی است و اینکه چگونه باید برای استفاده از این تشکل‌ها و مشارکت دادن آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
وی، چگونگی اجرای برنامه‌ها و پیش‌بینی اعتبارات را از دیگر اهداف ستاد ملی تبریز 1397 برشمرد و گفت: باید برنامه‌ها با برش شهرستانی و زمانی ارائه شوند و در این برش‌ها اقداماتی که موردنیاز است مشخص باشد.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ها باید کل سال 2018 را پوشش دهند، گفت: اشکالی که در برنامه مشهد 2017 وجود داشت این بود که در چند رویداد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خلاصه شد، درحالی‌که سایر کشورها برای روزبه‌روز چنین رویدادهایی برنامه دارند تا بتوانند از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.
* همه دستگاه‌های استانی در رویداد تبریز 2018 مشارکت خواهند کرد
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، با تشکر از همه کسانی که موضوع تبریز 2018 را پیگیری کردند، اظهارکرد: در این رویداد همه دستگاه‌های استانی مشارکت خواهند کرد.
اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه بار اصلی این مسئولیت برعهده شهرداری تبریز گذاشته شده است، افزود: کار از نیمه دوم سال 95 در تبریز آغاز شده و حدود 10 پروژه توسط شهرداری و 20 پروژه دیگر توسط بخش خصوصی تاکنون انجام یافته یا آغاز شده است.
وی با تأکید بر اینکه استان نمی‌تواند به‌تنهایی این کار بزرگ را به‌ثمر بنشاند، گفت: ما برای اجرای بهتر این برنامه نیازمند کمک سایر دستگاه‌های مرکزی و ملی هستیم و این دستگاه‌ها باید به استان برای برنامه‌ریزی بهتر یاری رسانند.
جبارزاده ادامه داد: تلاش کرده‌ایم از همه ظرفیت‌های استان برای اجرای هر چه بهتر این رویداد کمک گرفته شود و در این راستا اداره ‌کل ‌میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، شهرداری و شورای شهر تبریز، دستگاه‌های مختلف و دانشگاه‌های استان با محوریت دانشگاه تبریز در این برنامه مشارکت خواهند داشت.
مرتضی رحمانی ‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز گفت: ستاد ملی تبریز 2018 با هدف اینکه این رویداد را به‌عنوان نشانی از جمهوری اسلامی ایران معرفی کند تشکیل شده است.
در این نشست، یادآوری موضوع تبریز 1397 به دستگاه‌های ملی، اصلاح بودجه و امکان جابه‌جایی 10درصد از جابه‌جایی اعتبارات برای پیش‌برد برنامه‌های مرتبط با رویداد تبریز 2018 در سال‌های 96 و 97، اعضای پیشنهادی ستاد اجرایی استان با اصلاحات تکمیلی و پیشنهاد عضویت وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان عضو ستاد ملی به تصویب رسید.
همچنین همه دستگاه‌های عضو موظف شدند که در مدت هفت روز کاری آینده، پیشنهادها، اولویت‌ها و دیدگاه‌های خود را به سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کنند.
نخستین نشست ستاد ملی سیاست‌گذاری تبریز 1397 (2018 میلادی) جهت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر از فرصت ایجادشده به ‌واسطه انتخاب تبریز به ‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در محل ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در تهران برگزار شد.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ما سال گذشته / 1394/ در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌ عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند که 2 شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط مد نظر این سازمان به ‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.
پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌ عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بودند و اجلاس اخیر کارشناسان ارشد گردشگری این سازمان شهرهای مدینه منوره و تبریز را به عنوان شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های 2017 و 2018 برگزیدند.
بر اساس این گزارش، رشد گردشگر داخلی تبریز، وجود آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساخت‌ها و وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله شاخص‌های انتخاب این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری اعلام شده است.
تنظیم کننده: بازگشا ** انتشار: انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.