وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه والای مکتب هنری تبریز، گفت: بازنگری و نوسازی مکتب هنری تبریز، بازسازی هویت ملی ماست.     به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، سیدرضا صالحی امیری در آیین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی، اظهار کرد: آذربایجان، سرزمین رمزها و رازهاست، بیش از سه هزار سال قدمت دارد و زبان آذری نیز یکی از اصیل ترین زبان های این منطقه است.     وی ادامه داد: قدردان دست اندرکاران این جشنواره هستیم و مکتب هنری تبریز زمینه سازی قطب فرهنگی ایران است، هنر نگارگری ایرانی از ۸ تا ۱۱ هجری شکوفا شد.     وی گفت: نقاشی ایرانی تجلی خاصی در قلمدان نگاری و... نیز داشته و مکتب تبریز نیز در این راستا جایگاه ویژه ای دارد؛ آذربایجان از تمدن‌های کهن این سرزمین است و جام سولدوز بیانگر آن است؛ تبریز در هنر صاحب مکتب است.     صالحی‌امیری گفت: هنر نگارگری در آستانه‌ی حکومت صفوی در پایتخت تبریز به اوج رسید و به عنوان مکتب تبریز از صفویه به بعد شهرت یافت.     وی اضافه کرد: مکتب نگارگری تبریز، برگرفته یا تقلیدی از سبک‌های پیشین نبود، کلاه دوازده ترک قزل باشی نمودی از هنر تبریز در این حوزه است؛ ما دو سال قبل مجموعه ی ربع رشیدی که وقف‌نامه‌ی تاریخی است را در یونسکو به ثبت رساندیم که به عنوان اولین دانشگاه بین المللی در این جغرافیا حضور فعال داشت.     وی افزود: امروز نیز پس از چند صد سال شاهد ظهور دانشگاه هنر در این خطه هستیم که بیانگر خصویات بازر فرهنگی و هنری این جغرافیاست؛ یکی از بزرگان نگارگری مکتب تبریز، کمال‌الدین بهزاد است و از زمان شاه اسماعیل اول تحولی اساسی در جریان نگارگری تبریز ایجاد شد.     وی افزود: این تحول سبک جدیدی در نگارگری مکتب تبریز پدید آورد که چهره نگاری به شیوه ی چینی را منسوخ و به چهره ی افراد رنگ ایرانی بخشید و نقاشی را به طبیعت نزدیک ساخت.     وی گفت: در جهان سرشار از خشونت، کینه و نفرت امروز مکتب تبریز می‌تواند نقش ناریخی خود را در هم زیستی مسالمت آمیز با مناطق همسایه ایفا کند.     وی بیان کرد: در جهان پر از رنج و خشونت با زبان هنر بهتر می توان با دنیا ارتباط برقرار کرد؛ تبریز به دلالیل شرایط جغرافیایی‌اش باید به قطب دیپلماسی فرهنگی و هنری تبدیل شود و این رویداد نیز می‌تواند در این راستا مقدمه‌ باشد.     وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مکتب هنری تبریز باید بازیابی شده و صیقل یابد؛ چرا که مکتب هنری ایران، با تکیه بر هویت ملی، قومی و دینی مکتب تبریز نوسازی خواهد شد و این خواسته ممکن نیست مگر با ارج نهادن و قدردانستن هنرمندان مکتب تبریز.     وی افزود: باید قدر رنج و زحمت دست‌اندکاران این هنر را دانسته و نگذاریم زحمت‌هایشان نادیده گرفته شود و زیر طوفان مدرنیته پنهان شود.   
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.