به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی، رضا حسینی در نشست بررسی مسائل بانکی گفت: در سال 1395 بانک های دولتی دارای سهام دولتی استان 246 هزار میلیارد ریال سپرده جذب و 223 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند.
وی افزود: مانده مطالبات بانک‌های دولتی دارای سهام دولتی استان در پایان اسفندماه سال 1395 مبلغ 14 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد رشد یافته است.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی استفاده بهینه‌ نکردن از منابع مالی خارجی (فاینانس) باتوجه به ظرفیت های موجود در قانون بودجه و برنامه توسعه پنجم و ششم، طولانی بودن مراحل اداری فاینانس، تعریف نشدن سقف معینی از منابع مالی خارجی برای استان ها، نوسان نرخ ارز و پشتیبانی نشدن بیمه ها (هجینگ نرخ ارز) در داخل کشور برای تسهیلات ارزی را از جمله چالش ها و مشکلات استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس ) عنوان کرد.
وی رتبه نامناسب در ریسک های اقتصادی، سیاسی و سرمایه گذاری کشور و نوسان نرخ ارز که بر روی نرخ بهره‌ تامین مالی خارجی تاثیر مستقیم دارد، لزوم دریافت مجوز شورای اقتصاد برای طرح های بخش خصوصی متقاضی فاینانس بر اساس تبصره سه قانون بودجه 96 که از منابع خارجی فاینانس اخد می کنند، ناتوانایی اغلب دستگاه های عمومی یا دولتی متقاضی استفاده از فاینانس برای تامین حداقل آورده (15 درصد) متقاضی، نقص مطالعات استاندارد امکان سنجی برای طرح های زیربنایی (مشکلات آتی و مشخص نبودن نحوه تامین مالی طرح) و همچنین محدود بودن اختیارات استانی در خصوص مگاپروژه ها و نبود نمایندگی صندوق توسعه ملی در استان ها را از دیگر چالش های این حوزه عنوان کرد.
حسینی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت های سرمایه گذاری بانک ها برای تامین مالی طرح های توسعه ای و نیمه تمام استان، یادآوری کرد: برخی از بانک های خصوصی بخش عمده ای از سپرده های جذب شده را در خارج از استان سرمایه گذاری می کنند و در عمل نقش موثری را در توسعه و رشد اقتصادی ایفا نمی کنند.
وی محدود بودن اختیارات در استان ها و طولانی بودن دریافت مجوزهای لازم از تهران را باعث طولانی شدن روند بررسی پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات از شبکه بانکی دانست و گفت: این موضوع تصمیم گیری را برای واحدهای تولیدی با مشکل مواجه کرده است.
وی تعریف ساز و کار مناسب جهت جلوگیری از سپرده گذاری بنگاه های بزرگ اقتصادی استان‌ها در تهران را ضروری دانست و تخصیص منابع مدیریت شده در قالب تسهیلات بانکی یارانه دار برای ارائه کنندگان خدمات گردشگری در راستای تبریز 2018 را خواستار شد.
تعداد 35 بانک و موسسه اعتباری شامل12بانک دولتی و دارای سهام دولتی ، 18 بانک خصوصی و 5 موسسه اعتباری دارای مجوز از طرف بانک مرکزی در استان آذربایجان شرقی فعال است.
انتشار: پرویز انصاری
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.