وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در چند ساله گذشته قدم های بسیار مفیدی در عرصه‌ی فرهنگ برداشته شده و آرامش و ثبات در حوزه ی فرهنگ و هنر مهم ترین دستاورد دولت است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، سیدرضا صالحی‌امیری در نهمین جشنواره‌ی حضرت علی اکبر(ع)، اظهار کرد: گزارش صادقانه از واقعیت های کشور هدف ماست و ما بنای تبلیغات نداریم؛ چرا که بهترین تبلیغ، عملکرد ماست.
وی ادامه داد: تبریز نگین فرهنگ، هنر و تمدن سرزمین ماست، تبریز را دوست دارم، چرا که افتخار ملی دینی تاریخی و انقلابی ماست، آزادی را برای ما به ارمغان آورد.
وی بیان کرد: آذربایجان در یک صد ساله گذشته چه در دوران مشروطه و چه در انقلاب اسلامی، پرچمدار آزادی، دموکراسی و مردم سالاری بود؛ تبیین و تحلیل سرزمین‌مان، بدون درک تمدن آذربایجان ابتر و ناقص است؛ آذربایجان برای امثال ما پژوهشگران حلقه‌های مفقوده‌ی زیادی دارد و سرزمین رازها و رمزهاست.
صالحی امیری بیان کرد: اگر فرهنگ ایرانی در دنیا بالنده است به یمن وجود فرهنک آزبایجان بوده و هست، از این منظر آذری بودن یک افتخار است، برای کسانی که در این سرزمین زیست می‌کنند.
وی گفت: ما در شرایطی هستیم که باید با واقعیات کشور زیاد آشنا شویم، یک واقعیت در دولت تدبیر و امید این است که ما جوانان را باور داریم و هر دولتی که جوان را باور نداشته باشد به بی راهه خواهد رفت، با نگاه ابزاری به جوان هم مخالفیم.
وی بیان کرد: مامعتقدیم که جوانان در این جامعه نه دین گرزند و نه دین ستیز آن‌ها ریاگزیر و نفاق پرهیز هستند؛ مابه ضعف ها نیز واقفیم اما چشم‌انداز روشنی به روی کشور گشوده شده است، توسعه بدون جوان ناممکن است، جوانان موتور توسعه هستند و بدون "جوان" به مقصد و مقصود نخواهیم رسید.
وی تاکید کرد: دولت کشور را در شرایطی تحویل گرفت که با انباشتی از چالش‌ها مواجه بود؛ در اوج مناقشات بودیم و در این کشور رییس قوه در مجلس علیه یکدیگر افشاگری می‌کرد، تخریب به فرهنگ عمومی تبدیل شده بود و همه دنیا از ایرانیان ذهنیت غلط پیدا کرده و هر روز قطعنامه صادر می‌کردند.
وی در این خصوص خاطرنشان کرد: در چنین فضایی ریل کشور با حضور دولت یازدهم تغییر کرد، ما معتقد نیستیم که معجزه کرده‌ایم اما اگر شرایط به روال گذشته ادامه پیدا می کرد، مسیر ما در ناکجا آباد بود؛ در دولت یازدهم خبری از توهین، فحاشی و انتقام جویی و تخریب نیست و با اخلاق دیپلماسی، به جای مناقشه، مذاکره را آغاز کردیم؛ مذاکرات در کنار و در ذیل قدرت ملی شکل گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به پشتوانه ی قدرت ملی، مذاکره شکل گرفت و درایت مقام معظم رهبری، درک روشن دولت نسبت به تحولات دنیا، حمایت مردم و پشتوانه ی نیروهای مسلح، ریل کشور را تغییر داد؛ می دانیم که تا رسیدن به نقطه ی مطلوب فاصله داریم اما ریل در مسیر صحیح قرار گرفته است و ما با مردم صادق و شفافیم.
وی افزود: ما گوش شنوا داریم برای نقد؛ نقد یکی از عوامل اصلی توسعه ی ملی است، دولت یازدهم فضای امن تری برای اندیشه، نوشتن و گفتن ایجاد کرد؛ اصحاب فرهنگ و هنرمندان می‌تواند به راحتی سخن بگویند و نقد کنند.
وی با تاکید بر اینکه از نگاه ما، زن و مرد ارزش برابری داشته و ما با هر تبعیضی مخالفیم، اظهار کرد: جوان فرصت و سرمایه‌ی کشور است، هیچ عاقلی به سرمایه‌‌ی خود نمی تواند نگاه تهدیدآمیز داشته باشد.
وی گفت: ما برای اولین بار تهدید جهانی را از سر ایران دور کردیم، تحولات منطقه درخاورمیانه به نفع ایران تغییر کرد؛ اگر در سالن‌ها با آرامش و امنیت نشسته‌ایم به خاطر تلاش هایی است که توسط همت جمعی در کشور انجام شد.
صالحی امیری بیان کرد: انقلابی بودن یعنی توجه به منافع و مصالح ملی، انقلابی بودن در خدمت به مردم است؛ ما مسیر حج را برای اولین بار از طریق مذاکره باز کردیم؛ می‌توانستیم زبان درشت به کار ببریم اما ما با عزت و کرامت این اقدام را کردیم؛ همه شروط ما را وزیر عربستان پذیرفت اما از طریق مذاکره.
وی گفت: روحانی معتقد است که ما می توانیم از طریق دیپلماسی و توجه به سرمایه های کشور در قله‌ی توسعه قرار بگیریم؛ فضای سیاسی انتخابات نیز در طول دولت بسیار متفاوت شده و باید توجه کنیم که قبلا چگونه بود؟ امروز برای اولین بار در کشور به جای شش میلیون واردات گندم خودکفا شده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: توجه به کشاوزران، توجه به خودکفایی، توجه به نیازهای اساسی مردم و ... در مدار توجه قرار گرفته و امروز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۲ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای اروپایی در حال تهیه است.
وی با اشاره به اینکه، ۱۰ میلیون بیمه در دولت داشتیم که فقط سه درصد از جیبشان هزینه درمان می‌دادند، تاکید کرد: در دولت یازدهم، برای اولین‌بار تراز تجاری ما مثبت شد؛ درآمد مالیاتی بیشتر از درآمد نفت شد و اگر نمی شد آینده‌ نبز آینده ی تیره و تاریکی بود؛ دولت زیرسازی های لازم را برای این مسیر فراهم کرده است.
صالحی امیری با اشاره به اینکه برخی می‌گویند برجام باید در سفره‌های مردم آثارش دیده شود، گفت: اگر ما در گذشته بودیم امروز در چه وضعیتی قرار داشتیم؟ جزو ۱۰ کشور امن دنیا طبق نطرسنجی ها هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در فرهنگ و هنر نیز شرایط بسیار تغییر کرد، افزود: ۸۸ هزار عنوان کتاب در سال گذشته نشر یافته و با توجه به اینکه در سال ۹۱ شبانه‌روز ۲۰ الی ۳۰ تئاتر اجرا می‌شد اما اکنون هر شب بیش از یکصد تئاتر در روز اجرا می‌شود.
صالحی امیری گفت: در چند ساله گذشته قدم های بسیار مفیدی در عرصه‌ی فرهنگ برداشته شده و آرامش و ثبات فرهنگی مهم ترین دستاورد دولت است؛ جامعه ی فرهنگی در دولت یازدهم آشتی کرد و بیش از ۳۰ هزار هنرمند بیمه‌ شد و ۱۵ هزار نفر نیز بیمه تکمیلی شدند.
وی با بیان اینکه معتقدیم کلیه مسئولیت ها باید به اصحاب فرهنگ و هنر داده شود، بیان کرد: در دولت تدبیر و امید تلاش شد تا همه امور به اصحاب خودش واگذار شود، باید به آینده امیدوار باشیم، چرا که هر کس جامه را ناامید می‌کند، خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کسانی که مانع نشاط و شادی جوان است، در نتیجه توسعه آسیب‌های اجتماعی را خواستار است؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی محصول عملکرد دولت‌های گذشته است.
وی بیان کرد: باید بستر را برای حضور جوانان در صحنه‌های تاثیرگذار فراهم کنیم، می‌خواستیم سازمان جوان را مستقل کنیم، با دستور رییس جمهور مقدمات آن در سال ۹۵ فراهم شد.
وی افزود: ما برای تداوم انسجام ملی به اعتماد اقوام نیاز داریم، مشارکت اعتماد و رضایت در جامعه زمانی شکل می‌گیرد که بدانند حاکمیت به چشم صداقت همه را می بیند.
وی با بیان اینکه طی عملکرد دولت قبل، جوانانی در اوین آب خنک می خورند، تشریح کرد: بازی با جوانان خیانت است.
وی با بیان اینکه دولت سالیانه ۶۳۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، گفت:  با همه توان تلاش خود را به کار بسته‌ایم و قریب به ۶۰۰ هزار نفر نیز آماده به اشتغال داریم، شرایط امروز مناسب بوده و یک جهش ملی فراهم شده و خواهید دید در دولت دوازدهم رویدادهای زیادی خواهد افتاد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.