به گزارش ایرنا، طبق آخرین آمارها بیش از 30 درصد از مجموع جمعیت سه میلیون و 900 هزار نفر آذربایجان شرقی در مناطق روستائی زندگی می کنند که بیشتر این افراد پیش از دولت تدبیر و امید از سیاست های حمایتی کمتری برخوردار بودند، اما در چهار سال اخیر روند حمایتی دولت از آنها سرعت گرفت.
هم اکنون دو هزار و 706 روستا و آبادی دارای سکنه در آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 944 روستا دارای جمعیت بالای 20 خانوار و بقیه کمتر از 20 خانوار هستند.
دولت تدبیر و امید طی چهار سال اخیر در قالب صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گام های بسیار موثر و چشم گیری جهت تحت پوشش قرار دادن این افراد انجام داده است که این برنامه ها، بار مسئولیتی بسیار عظیمی را از روی دوش سرپرستان خانوارهای ساکن در مناطق روستائی و مراکز عشایری برداشته است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با ارایه آماری از آخرین وضعیت این صندوق، گفت: در حال حاضر تعداد 166 هزار و 355 نفر از روستائیان، کشاورزان و عشایر استان در این صندوق عضو هستند که تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم این رقم معادل 111 هزار و 46 نفر بود.
محمد نظری، میزان رشد عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر آذربایجان شرقی را حدود 50 درصد اعلام و اظهار کرد: طی سال های 1392 تا پایان سال 1395، تعداد 55 هزار و 309 نفر به اعضای این صندوق افزوده شده است.
وی، تغییر در جامعه شمول صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را از سیاست های مهم دولت تدبیر و امید بیان کرد و گفت: دولت یازدهم علاوه بر افراد مزبور، کشاورزان غیرساکن در مناطق روستائی و همچنین ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت را نیز به اعضای این صندوق اضافه کرد.
نظری، بیشترین تعداد اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان شرقی را به ترتیب مربوط به شهرستان های مرند با 17 هزار و 393 نفر، بستان آباد با 17 هزار و 368 نفر، میانه با 15 هزار و 952 نفر، تبریز با 15 هزار و 132 نفر و سراب با 13 هزار و 444 نفر اعلام کرد.
وی افزود: شهرستان های شبستر، مراغه، آذرشهر، ورزقان، هریس، ملکان، اهر، بناب، کلیبر، هشترود، جلفا، عجب شیر و اسکو در رده های بعدی قرار دارند.
وی اضافه کرد: در این فهرست شهرستان های چارایماق با عضویت سه هزار و 9 نفر، خداآفرین با دو هزار و 625 نفر و هوراند با یکهزار و 625 نفر در رده های آخر قرار دارند.
نظری ، از نرخ بیش از 71 درصدی تمدید عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان شرقی طی سال گذشته خبر داد و گفت: سهمیه این استان برای سال جاری 12 هزار نفر است.
وی، سهمیه آذربایجان شرقی مطابق با برنامه های دولت تدبیر و امید برای عضویت در صندوق فوق را 361 هزار و 165 نفر اعلام کرد.
نظری گفت: بر این اساس تاکنون شهرستان های بستان آباد با 63 درصد، میانه با 57.5 درصد، هریس با 55.5 درصد، جلفا با 55.5 درصد، ورزقان با 55 درصد، سراب با 54.5 درصد، آذرشهر با 50.5 درصد، شبستر با 50.5 درصد و اهر با 50 درصد جزو پیشتازان هستند و شهرستان های مرند، کلیبر، مراغه، هشترود، چارایماق، خداآفرین، تبریز، ملکان، بناب، عجب شیر، هوراند و اسکو در رده های بعدی قرار دارند.
وی ، میانگین پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان شرقی را بیش از 46 درصد اعلام کرد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد با روند سیاست حمایتی دولت تدبیر و امید از این صندوق، طی سالجاری علاوه بر افزایش چشم گیر اعضا، بتوان به ارایه تسهیلات مورد نیاز اعضا نیز اقدام کرد.
نظری اظهار کرد: هم اکنون تعداد 95 کارگزار رسمی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در تمام شهرستان های 21 گانه آذربایجان شرقی برای نام نویسی و تمدید عضویت اعضا آماده خدمات رسانی به متقاضیان هستند.
وی، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، دارا بودن حداقل 18 سال سن، انتخاب یکی از سطوح درآمد ماهانه توسط متقاضی، عقد قرارداد در یکی از کارگزاری های صندوق بیمه اجتماعی و پرداخت حق بیمه را از شرایط عضویت در صندوق فوق اعلام کرد.
وی افزود: تمامی روستاییان، عشایر، کشاورزان غیرساکن در روستا، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام دامپزشکی می توانند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر عضو شوند.
نظری، ارایه تسهیلات مستمری پیری، از کارافتادگی و فوت را از جمله مزایای بهره مندی از بیمه اجتماعی صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر بیان کرد و گفت: همه روستاییان، عشایر و کشاورزان غیرساکن در روستا و یا ساکن شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، می توانند با حداقل 15 سال پرداخت حق بیمه خود بر اساس سطوح درآمدی مختلفی که صندوق مشخص کرده است، بعد از 65 سالگی هر ماه مستمری بگیرید.
گزارش از: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.