مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ میزان رشد باسوادی در استان دو و نیم درصد بوده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، جعفر پاشایی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان، اظهار کرد: کلید واژه‌ی اقدامات و برنامه‌های محوری آموزش و پرورش استان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده و مسئولان تعلیم و تربیت موظف هستند بر محور همین سند، برنامه‌ها را انجام دهند. 
وی در خصوص محورهای مورد توجه در برنامه‌های استان، ادامه داد: عقلانیت برنامه‌محور از جمله رویکردهای آموزش و پرورش استان است، چرا که به لحاظ حساسیت کار آموزش و پرورش هرگز ما نخواستیم کار بی‌برنامه‌ای انجام دهیم، جون در غیر این صورت میزان تخریب نسبت به اصلاح زیاد خواهد بود.
وی اضافه کرد: تکریم اخلاق‌محور نیز رویکرد دوم ما در امر آموزش و پرورش بوده و رضایتمندی و تکریم همکاران عزیز برای ما بسیار مهم بوده و باید معلم در دستگاه تعلیم و تربیت محترم شمرده شود.
پاشایی خاطرنشان کرد: کیفیت مدرسه‌ محور نیز رویکرد بعدی ما در آموزش پرورش بوده و فلسفه‌ی این برنامه‌ها این است که ختم به مدرسه شود و در طول دولت تدبیر و امید محقق شده است.
وی بیان کرد: اکنون جایگاه تعلیم و تربیت در اغلب شاخص‌ها اعم‌ از آموزشی، پرورشی، رفاهی و... جایگاه خوبی دارد و اقدامات جدی در این حوزه انجام گرفته اما همچنان نیاز به تلاش است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌ی مهر نیز برای بازگشایی مدارس است، دو سال متوالی است که استان ما رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد و همچنین طی دو سال متوالی برنامه و اقدامات استان در حوه بزرگداشت مقام معلم نیز حائز رتبه اول کشوری بوده است. 
وی در خصوص وضعیت پوشش تحصیلی در استان نیز یادآور شد: در دنیا برای بررسی وضعیت تحصیلی کشورها از این شاخص استفاده می‌شود که استان ما از منظر این شاخص در مقطع ابتدایی نزدیک به ۱۰۰ است.
وی ادامه داد: در استان ۱۳۴ کلاس زیر پنج نفره با یک معلم داریم؛ ایجاد مدارس زیر حد نصاب روستایی نیز از دیگر برنامه‌های ما بوده؛ اجرای المپیادهای درون مدرسه‌ای نیز از موارد مورد توجه بوده است، چرا که اعتقاد داریم، تنها جایی که دانش‌آموز باید با شور وارد آن شود، مدرسه است و این موضوع یکی از آرمان‌های ماست.
پاشایی بیان کرد: طبق سرشماری سال ۹۰ باسوادهای استان ۸۲درصد بوده که از سال ۸۵ تا سال ۹۰ میزان رشد باسوادی استان تقریبا نیم درصد بوده؛ اما از سال ۹۰ تا ۹۵ میزان رشد باسوادی در استان دو و نیم درصد بوده است.
وی گفت: در راستای امکانات رفاهی فرهنگیان نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته و اولین مرکز دائمی اسکان در کشور در استان ایجاد شده که ۲۴ ساعته در خدمت فرهنگیان از سراسر کشور است.
وی با تاکید بر حضور ۲۴۵هزار نفر از  فرهنگیان در تعطیلات تابستان سال گذشته در استان، تشریح کرد: در تابستان ۹۵ طرحی با عنوان نهضت نمازخانه‌سازی اجرا شده و طی آن ۶۰ نمازخانه در عرض ۹۰ روز ساخته شد.
وی تاکید کرد: در نتیجه‌ی مشارکت حداکثری خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار در راستای اعتماد اعتماد خیران و مردم، از سال ۹۲ تا سال گذشته، ۲۳۴ میلیارد تومان در جهت مدرسه‌سازی تعهد شده‌ است که در کل از ابتدای تاسیس مجمع خیران، 520 میلیارد تومان تعهد خیران بوده که تنها ۲۳۴ میلیارد تومان آن مربوط به ۴۰ ماه اخیر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص بهره‌برداری از فضاهای آموزشی نیز خاطرنشان کرد: ۱۵۰ پروژه تاکنون افتتاح شده و ۱۲ خانه معلم نیز در سطح استان در حال احداث است.
وی در خصوص ویژه برنامه‌ی گرامیداشت هفته‌ی معلم نیز افزود: نواخته شدن زنگ معلم در یکی از مدارس تبریز با حضور مسئولان، حضور مسئولان و مدیران در سطح مدارس استان، اجرای برنامه‌های متنوع، عیادت از جانبازان قشر فرهنگی جامعه، دیدار با پیشکسوتان و از کارافتادگان فرهنگی، دیدار با استاندار و امام جمعه محترم و همچنین منتخبانی از معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.
وی از برگزاری آزمون استخدامی برای جذب مدرس در سال جاری خبر داد و گفت: امسال یک هزار و ۳۱۵ سهمیه جذب مدرس طبق ماده ۲۸ خواهیم داشت که آزمون آن در خردادماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.