به گزارش ایرنا، حمید قاسمی روز دوشنبه در نشست تخصصی احیای دریاچه ارومیه افزود: در زمان حاضر تراز آبی این دریاچه به 1270.91 رسیده است.
وی با اشاره به اقدام های دولت برای احیای دریاچه ارومیه از جمله لایروبی رودخانه ها و کانال ها و تغییر الگوی کشت، اظهارکرد: در پی این اقدام ها حجم دریاچه بیش از 4 برابر افزایش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی یادآوری کرد: با وجود اینکه میزان بارش تا 10 اردیبهشت امسال 185 میلی متر بوده که این میزان در سال گذشته 266 میلی متر بود.
قاسمی با بیان اینکه بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه در مقایسه با سال آبی گذشته حدود 30 میلی متر کاهش یافته است، ادامه داد: بارش ها نسبت به میانگین دراز مدت 14 میلی متر و نسبت به میانگین کشوری نیز 11 میلی متر کاهش یافته است.
وی، تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بررسی اثرات جاده میان گذر بر اکوسیستم دریاچه، شناسایی و اولویت بندی کانون های ایجاد گرد و غبار در بستر حریم دریاچه و مطالعه و طراحی سطوح آبگیر باران به منظور افزایش پوشش گیاهی و تامین آب شرب وحوش جزیره اسلامی را از اقدام های دولت برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد.
قاسمی، افزود: در پی این اقدام ها و فرهنگ سازی در بین مردم هم اکنون دریاچه ارومیه در وضعیت مناسبی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: در پی اقدام های دولت یازدهم و کمک کشورهای مختلف از جمله ژاپن دریاچه ارومیه و پارک ملی این دریاچه رو به بهبود است.
پرویز آراسته با اشاره به اینکه در ماه گذشته سند همکاری احیای دریاچه ارومیه با دفتر عمران سازمان ملل، ژاپن و سازمان محیط زیست در تهران امضا شده است، افزود: بر این اساس یک میلیون دلار برای احیای این دریاچه تخصیص می یابد.
وی با بیان اینکه نزولات آسمانی در حوضه دریاچه ارومیه و کل استان کاهش یافته است، یادآوری کرد: امسال 28 درصد در حوضه دریاچه ارومیه و 30 درصد در کل استان بارش کاهش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهارکرد: در زمان حاضر ارتفاع آب دریاچه نسبت به سال 93 حدود 85 سانتی متر افزایش یافته است.
آراسته ادامه داد: پس از شروع به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون حجم آب این دریاچه از 500 میلیون متر مکعب به 2 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی با بیان اینکه دریاچه در وضعیت تثبیت قرار گرفته است، گفت: از سال 80 تا سال 93 هر سال 40 سانتی متر آب این دریاچه از دست می رفت ولی در 3 سال آبی گذشته در پی اقدام های دولت یازدهم علاوه بر اینکه این دریاچه آبی از دست نداده بلکه بر حجم آن نیز افزوده شده است.
آراسته، اجرای 2 پروژه اتصال آب زرینه و سیمینه رود به هم و انتقال آب آن ها به نقطه عمیق رودخانه، لایروبی 8 رودخانه مهم استان، رهاسازی 300 میلیون مترمکعب آب از سدهای بوکان، سارو و حسن لو در سال گذشته و بستن یا تجمیع 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز را از اقدام های این اداره کل اعلام کرد.
وی افزود: اگر 40 درصد از آب کشاورزی صرفه جویی شود و این آب به دریاچه برسد به تراز اکولوژیک 1274/1می رسیم که در آن موقع هم آرتیمیا، هم پرندگان مهاجر و کشتیرانی در این دریاچه وجود خواهد داشت.
به گزارش ایرنا این نشست با حضور معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی برگزار شد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: پرویز انصاری
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.