مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۱۳ خانه تخریب شده روستای چنار ظرف سه ماه آتی احداث می‌شوند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حافظ باباپور در نشست خبری اظهار کرد:  سیل ۲۵ فروردین ماه به شش شهرستان، چهار شهر و  ۲۰ روستا و در مجموع به ۱۲۸۴ واحد روستایی و شهری آسیب وارد کرده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ واحد خسارت دیده، تعمیری و ۹۸۴ واحد احداثی می‌باشد، اعلام کرد: برای واحدهای خسارت دیده شهری که عمدتا در تبریز هستند، ۳۰ میلیون تومان وام با کارمزد چهار درصد، شش میلیون تومان وام بلاعوض و دو میلیون تومان وام معیشت و برای واحدهای روستایی ۲۰ میلیون تومان وام با کارمزد چهار درصد، پنج میلیون تومان وام بلاعوض و دو میلیون تومان وام معیشت تعلق می‌گیرد.
باباپور تصریح کرد: در مجموع ۲۳ میلیارد تومان وام کم بهره و ۵۵۰۰ میلیارد تومان وام بلاعوض به کسانی که سیل به خانه‌هایشان آسیب وارد کرده، پرداخت می‌شود که در این بین بازهم به کمک و همکاری بانک‌ها نیازمندیم.
وی ادامه داد: همچنین برای بهسازی معابر و احداث سیل بندها نیز برنامه‌هایی داریم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سیل روستای چنار تنها هفت دقیقه طول کشیده است، خاطرنشان کرد: در همین بازه زمانی کم، سیل ۱۳ خانه به همراه ساکنانش را با خود برده است که بر اساس بررسی‌ها، اگر مدت زمان وقوع سیل طولانی بود؛ تلفاتش خیلی بیشتر می‌شد.
وی با بیان اینکه روستای چنار در منطقه کوهستانی و در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است، تاکید کرد: دبی سیل تا حدی بود که سیل از مسیرش خارج شده و علاوه بر مساکن واقع شده در بستر آب، به مساکن دیگر نیز خسارت وارد کرده است که در مجموع ۱۳ واحد احداث و ۶۰ واحد این روستا را ساماندهی می‌کنیم که در همین راستا ۱۸ هکتار زمین از سوی منابع طبیعی در اختیارمان گذاشته شده است.
باباپور عنوان کرد: کارهای اسکان دائمی سیل‌زدگان شروع شده و در نظر داریم تا  قبل از سر رسیدن فصل سرما، احداث و بهسازی ۱۲۸۴ واحد خسارت دیده را به اتمام برسانیم.
وی با اشاره به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری از مناطق سیل زده، گفت: ۱۰۰ تن میلگرد از جانب رهبر معظم انقلاب برای ساخت خانه‌های سیل‌زدگان اهدا شده است؛ همچنین رئیس جمهوری نیز اعلام کرده که مساکن سیل‌زدگان بدون سرپرست خانوار، به طور ۱۰۰ درصد رایگان احداث خواهد شد‌.
باباپور یادآور شد: بنیاد مسکن، نخستین نهاد سازندگی است که بعد انقلاب و به فرمان امام خمینی (ره) در ۲۱ فروردین سال ۵۸ به منطور احداث مسکن برای نیازمندان و روستائیان، بازسازی مناطق آسیب دیده و ... تاسیس شد.
وی با بیان اینکه در قالب برنامه‌های توسعه پنج ساله وظایف مختلفی به بنیاد مسکن محول می‌شود، عنوان کرد: بر همین اساس طبق برنامه مطالعه طرح هادی در ۱۹۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان سال ۹۵ به اتمام رسیده و در ۷۰۳ روستا نیز طرح هادی اجرا شده است.
به گفته وی، طرح هادی؛ سند توسعه روستاست که با اجرای آن معبر اصلی روستا بهسازی و آسفالت می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: صدور سند روستایی و صدور سند در شهرهایی با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر برعهده بنیاد مسکن است، اظهار کرد: بر همین اساس تا پایان  سال ۹۵ در بخش روستایی ۱۹۸ هزار و ۸۵۸ جلد سند و در بخش شهری نیز ۱۹ هزار و ۲۲۸ جلد سند صادر کرده‌ایم.
به گفته وی، بنیاد مسکن استان تاکنون ۱۹ هزار و ۹۵۰ پروانه ساختمانی نیز صادر کرده است.
باباپور خاطرنشان کرد: در بخش مسکن روستایی نیز تاکنون ۲۸۳ هزار واحد مقاوم سازی شده است که این آمار شامل  واحدهای مقاوم‌سازی شده در قالب طرح‌های بهسازی مسکن روستایی، مقاوم سازی مسکن روستایی قبل از سال ۸۴، بازسازی واحدهای روستایی آسیب دیده در زلزله سال ۹۱ و ... می‌باشد.
به گفته وی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توانسته تا پایان سال گذشته، ۱۰ کتابخانه روستایی، پنج مجتمع فرهنگی، هنری و ۱۱ هزار و ۵۷۵ واحد مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد شهری احداث کند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با کمک خیرین مسکن‌ساز استان، تاکنون ۱۰۰۵ واحد مسکونی در سطح استان احداث شده است.
باباپور با بیان اینکه احداث مسکن مهر در شهرهایی با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر برعهده بنیاد مسکن است، عنوان کرد: بر همین اساس احداث ۱۶ هزار و ۶۵۴ مسکن مهر پیش‌بینی شده بود که بیش از ۸۵ درصد واحدها به متقاضیان تحویل داده شده است.
وی تصریح کرد: بنا به دلایلی همچون مکان یابی نامناسب مسکن مهر، استفاده مردم سه شهرستان درگیر زلزله از وام کم بهره برای نوسازی خانه‌هایشان در سال ۹۱ و ... ۹۵۰ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر داریم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان اعلام کرد: به مناسبت سالروز تشکیل بنیاد مسکن، امسال پروژه‌هایی نظیر صدور ۹۰۰۰ جلد سند روستایی و شهری، اجرای طرح هادی در ۵۵ روستا، احداث یک مجتمع فرهنگی و هنری در اسکو، اجرای مجتمع تجاری _ مسکونی در ملکان و مقاوم‌سازی بیش از ۶۲۰۰ واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.