معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: نظام دانشگاهی کشور را باید به ارزیابی و تضمین کیفیت گره زد.     به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، ابراهیم خدایی در یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی در محل دانشگاه تبریز بر بر اهمیت یافتن روش مناسب برای بهبود و تضمین کیفیت آموزش عالی، تاکید کرد و افزود: در این راستا بررسی تجارب بین‌المللی و تجارب ملی می‌تواند راه‌گشا باشد و باید براساس هدف گذاری‌ها و باتوجه به نیاز جامعه دانشگاه‌ها پاسخگو باشند.     وی توجه به رشد کمی نظام آموزش عالی، خصوصی سازی آموزش عالی، بین‌المللی شدن و توافقات تجاری مبتی بر اقتصاد دانش بنیان، بهبود مستمر کیفیت و پاسخگویی به ذی‌نفعان مختلف را ضروری دانست.     خدایی در بخشی از سخنان خود دانشگاه تبریز را از نظر علمی جزو دانشگاه‌های پیشرو دانست.     وی استقبال بی‌نظیر مردم ایران و توجه آنان به سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و بخش علمی کشور را فرصت با ارزش برای کشور دانست که باید نهایت استفاده را کرد.     وی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت: در این برنامه باید به زمینه سازی و حمایت از توسعه نهاد نظام تضمین کیفیت و اعتبار سنجی و نیز نهادینه سازی ارزیابی درونی و بیرونی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاکید شود.     خدایی با تاکید بر اقدامات انجام شده در طول چندین سال اخیر در کشور، یاد آور شد: مطالعه و بررسی دانش و تجارب کشورهای پیشگام، طراحی و تدوین دستورالعمل انجام ارزیابی بیرونی، اجرای آزمایشی در گروه‌های آموزشی، زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان، زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه، فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران، روانشناسی دانشگاه تبریز از جمله این اقدامات است.     وی با  اشاره به محدویت‌ها و چالش‌ها در حوزه ارزشیابی و تضمین کیفیت اظهار کرد: فقدان ساختار جامع، تغییرات مدیریتی، عدم وجود حمایت‌های قانونی، عدم تبعیت کامل از یک الگوی جامع ارزشیابی، فقدان منابع پشتیبانی، فقدان منابع مالی مشخص، عدم کاربست نتایج و یافته‌های ارزیابی در سطوح مختلف نظام آموزش عالی، عدم تعریف پیامدهای مشخص برای رویه‌های ارزیابی و در نتیجه عدم اتصال نتایج آن با برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم گیری‌ها از مشکلات این حوزه است.     وی در خصوص راهکارهای ساختاری در مورد نظام آموزشی کشور گفت: باید به  استقرار شورای مرکزی ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی در سطح کلان، ارتقای جایگاه دفاتر نظارت و ارزیابی به مرکز تخصصی ارزیابی و تضمین کیفیت زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه و موسسات آموزش عالی، طراحی و ایجاد شبکه تضمین و کیفیت زیر نظام‌های آموزش عالی و تقویت مشارکت انجمن‌های علمی و تخصصی توجه کرد.     خدایی تاکید کرد: تعیین مسئولیت‌ها و خط مشی‌ها در خصوص سطوح رویه‌ها و پیامدهای ارزیابی و استاندارگذاری در حوزه ارزشیابی و تضمین کیفیت، تصویب قوانین و آیین نامه‌های تدوین شده در مراجع ذیصلاح و ابلاغ به نظام‌ دانشگاهی جهت افزایش ضمانت اجرایی چرخه ارزیابی و تضمین کیفیت از طراحی و اجرا تا کاربست یافته‌های آن برای بهبود، توسعه همکاری و روابط منطقه‌ای و بین المللی با نهادهای مرتبط در حوزه ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی از راهکارهای پیشنهادی در سیاست گذاری است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.