به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حدود 50 نفر از اساتید و فعالان مطرح فرهنگی و هنری تبریز روز چهارشنبه گردهم آمده و هیات موسس نخستین تشکل فراگیر فرهنگی و هنری تبریز را انتخاب کردند که بر اساس آن 'سید قاسم ناظمی ' با 49 رای، ' رسول بشیری' با 46 رای، ' سیدرضا علوی' با 38 رای، 'محمد معین پور' با 36 رای، ' کریم زینتی' با 33 رای، ' مهدی لزیری ' 33 رای و ' مهدی نعلبندی ' با 30 رای به عنوان اعضای اصلی و معصومه سپهری با 29 رای و ایوب شهبازی با 23 رای به عنوان اعضای علی البدل معرفی شدند.
اعضای حاضر در این جلسه که طیف های مختلف فرهنگی و هنری با گرایش های سیاسی گوناگون را شامل می شد، برای تشکیل مجموعه ای واحد و فراگیر با هدف تاثیرگذاری در رویدادهای اجتماعی و نیز برون رفت از آنچه 'بن بست فرهنگی و اجتماعی' در این شهر خواندند، برداشتند.
یکی از فعالان فرهنگی و ادبی تبریز در این جلسه با اشاره به ابتکار جمعی از بزرگان فکر و اندیشه این خطه در تشکیل مجموعه ای فراگیر با حضور تمام صنف های فرهنگی و هنری، گفت: متاسفانه تمام صنوف این حوزه به صورت جزیره ای عمل کرده و نبود اتحاد و همفکری بین اهالی فرهنگ و هنر، بسیاری از مطالبات به حق این بخش را ابتر کرده است.
قاسم ناظمی اظهار کرد: امروز تبریز از نبود یک نهاد اجتماعی مستقل، تاثیرگذار و غیروابسته به جناح های سیاسی به شدت رنج می برد.
وی با بیان اینکه برخی از تشکل های غیردولتی محل بده بستان و اهداف شخصی و گروهی شده است، گفت: در نبود بینشی فراگیر و همه جانبه، تعدد تشکل های صنفی در حوزه فرهنگ و هنر هم توفیقی برای مطالبات صنفی اهالی این حوزه به همراه نداشته است.
مدیرعامل اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و معاون سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به حضور برخی از اساتید فرهنگی و هنری مهاجرت کرده تبریز در این جمع، گفت: باید اعتراف کنیم که بخشی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر تبریز به خود ما باز می گردد که این شهر را به حال خود رها کرده و با حالت قهر از آن خارج شده ایم.
ناظمی به گذشته پرافتخار فرهنگی و هنری تبریز اشاره کرد و افزود: اگر در اوج استبداد و استعمار دوران قاجار، بسیاری از تحولات نوین از تبریز برخاست، دلیلش این بود که نخبگان آن عصر، به دور از بی تفاوتی، فعالانه وارد میدان شده و مسئولیت تاریخی خود را ایفا کردند.
وی، قدم بعدی این تشکل را نقش آفرینی در مسایل اجتماعی و هدایت مردم و مسئولان خواند و یادآور شد: تجربیات تلخ گذشته نشان داده به جای اینکه تک تک فعالان این حوزه را ضربدر صفر کنند، می تواند با اتحاد و همدلی، بسیاری از کارهای غیرممکن را ممکن کنیم.
ناظمی با اشاره به راه اندازی 'کانون هنرمندان آذربایجان در تهران'، یادآور شد: این تشکل غیردولتی با سازماندهی 50 هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری در تهران به یکی از مجموعه های مهم و تاثیرگذار این حوزه در پایتخت تبدیل شده است.
یکی از مدیران سابق فرهنگی آذربایجان شرقی هم در این جلسه، ضرورت چنین تشکلی را قابل درک و لمس دانست و گفت: اگر بتوانیم توان اهالی فرهنگ و هنر تبریز را سازماندهی کنیم به دلیل کثرت و نیز پایگاه اجتماعی ویژه، از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار خواهیم شد.
رسول بشیری با اشاره به راه اندازی تشکل های مختلف صنفی در آذربایجان شرقی افزود: خیلی از تشکل ها به دلیل نیمه دولتی بودن، کم تجربگی و کم جنبگی، در حرکت های اجتماعی چندان موفق نبوده اند.
وی با تاکید بر لزوم سعه صدر نزد اهالی فرهنگ و هنر برای ایجاد همدلی و هم افزایی گفت: اگر هدف از این مجموعه روشن، جامع و قابل تحقق باشد می توان با تدوین برنامه های واقع بینانه و جامع، به اهداف مورد نظر نایل شد.
مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، تشکل فراگیر فرهنگی و هنری در تبریز را نیاز اساسی در این عرصه خواند و گفت: متاسفانه در این بخش غفلت شده و برای نقش آفرینی در مسائل اجتماعی، نیاز به سازماندهی داریم.
به گزارش ایرنا، عبدالمجید نجفی نویسنده مطرح تبریزی هم در این جلسه، وجود روحیه ی واگرایی را مانع بزرگ تحقق همدلی در این بخش خواند و گفت: هنرمندان تبریز در خیلی جاها پا پس نگذاشته اند ولی روحیه ی واگرایی در تبریز مانع از همگرایی و همدلی در بین اهالی فرهنگ و هنر شده است.
وی با اشاره به اینکه از دیرباز یکی از ویژگی های بارز تجار تبریزی، اهمیت قایل شدن به کتاب و فرهنگ و هنر بود اضافه کرد: متاسفانه روند روزگار ما به گونه ای بوده که به قهقرا رفته ایم و امروز به جایی رسیده ایم که در تخریب هم صنفی های خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی شویم!
نجفی با بیان اینکه اگر فضای فرهنگی در تبریز بدین گونه باشد باید فاتحه ی بخش های دیگر را خواند گفت: این مریض درحال احتزار است و باید با دخالت به موقع، وضعیت فرهنگی این شهر را بازگردانیم.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.