به گزارش خبرآنلاین، طیف های مختلف فرهنگی و هنری با گرایش های سیاسی گوناگون، در اقدامی خوجوش با گرد هم آمدن در خانه ی هنرمندان تبریز، گام نخست را برای تشکیل مجموعه ای واحد و فراگیر با هدف تاثیرگذاری در رویدادهای اجتماعی و نیز برون رفت از آنچه "بن بست فرهنگی و اجتماعی" در این شهر خوانده می شود، برداشتند.

مشکل اهالی فرهنگ و هنر، عملکرد جزیره ای است

 سیدقاسم ناظمی، یکی از چهره های بنام حوزه ی فرهنگ آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به ابتکار جمعی از بزرگان فکر و اندیشه ی این خطه در تشکیل مجموعه ای فراگیر با حضور تمام صنف های فرهنگی و هنری گفت: متاسفانه تمام صنوف این حوزه بصورت جزیره ای عمل کرده و نبود اتحاد و همفکری بین اهالی فرهنگ و هنر، بسیاری از مطالبات بحق این بخش را ابتر کرده است.

وی تصریح کرد: امروز تبریز از نبود یک نهاد اجتماعی مستقل، تاثیرگذار و غیروابسته به جناحهای سیاسی به شدت رنج می برد.

مدیرعامل اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و معاون سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی از تشکل های غیردولتی محل بده بستان و اهداف شخصی و گروهی شده است گفت: در نبود بینشی فراگیر و همه جانبه، تعدد تشکل های صنفی در حوزه فرهنگ و هنر هم توفیقی برای مطالبات صنفی اهالی این حوزه به همراه نداشته است.

وی با اشاره به حضور برخی از اساتید فرهنگی و هنری مهاجرت کرده تبریز در این جمع تصریح کرد:  باید اعتراف کنیم که بخشی از مشکلات حوزه ی فرهنگ و هنر تبریز به خود ما باز می گردد که این شهر را به حال خود رها کرده و با حالت قهر از آن خارج شده ایم.

سیدناظمی به گذشته ی پرافتخار فرهنگی و هنری تبریز اشاره کرد و گفت: اگر در اوج استبداد و استعمار دوران قاجار، بسیاری از تحولات نوین از تبریز برخاست دلیلش این بود که نخبگان آن عصر، به دور از بی تفاوتی، فعالانه وارد میدان شده و مسئولیت تاریخی خود را ایفا کردند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه امروزه خیلی از بزرگان فرهنگ و هنر تبریز یا کنار کشیده یا برای همیشه به تهران و حتی خارج از کشور مهاجرت کرده اند گفت: متاسفانه هیچ روح نقادانه ای نسبت به وضعیت کنونی شهر تبریز جود نداشته و همه ی ما سکوت کرده ایم.

سیدقاسم ناظمی تاسیس تشکل فراگیر فرهنگی و هنری بطور کاملا مستقل را نیاز امروز کهن شهر تبریز خواند و گفت: امیدواریم ایم مجموعه به محلی تبدیل شود که مطالبات بحق فعالان فرهنگ و هنر را یکپارچه کرده و با قدرت تمام از مسئولان امر مطالبه نماید.

وی با اشاره به حضور 50 نفر از اساتید، منتخبان و صاحب نظران فرهنگ و هنر تبریز در این جلسه اظهار داشت: هدف ما این است که در درجه ی اول، سازوکار منطقی و حرفه ای برای تاسیس تشکل فراگیر صنفی در حوزه فرهنگ و هنر تعریف نمائیم.

این فعال فرهنگی قدم بعدی این تشکل را "نقش آفرینی در مسایل اجتماعی و هدایت مردم و مسئولان" خواند و افزود: تجربیات تلخ گذشته نشان داده به جای اینکه تک تک فعالان این حوزه را ضربدر صفر کنند، می تواند با اتحاد و همدلی، بسیاری از کارهای غیرممکن را ممکن کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی "کانون هنرمندان آذربایجان در تهران" یادآور شد: این تشکل غیردولتی با سازماندهی 50 هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری در تهران به یکی از مجموعه های مهم و تاثیرگذار این حوزه در پایتخت تبدیل شده است.

مدیرعامل اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و معاون سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه فصد نداریم محیط این تشکل را به سمت موضع گیری های انتخاباتی سوق دهیم گفت: در عین حال هم در صورت لزوم، خواسته های بحق فرهنگی و هنری را از کاندیداهای انتخاباتی و نیز نماینده های منتخب مطالبه خواهیم کرد.

وی با اظهار تاسف از وضعیت حاکم بر شوراهای اسلامی گفت: عین دوره قاجاریه "برخی" از اعضای شورای شهر به جای تعهدگرای یو تخصص گرایی، پست های مهم را معامله کرده و امروز هم در مقابل چشمان ما دوباره رفته و ثبت نام کرده اند!

ناظمی ضمن تقدیر از اراده برخی از بزرگان حوزه ی فرهنگ و هنر تبریز برای راه اندازی این تشکل گفت: در جلسات خصوصی، همه ی فعالان این عرصه از وضعیت کنونی گله می کنیم اما تاکنون کاری برای بهبود اوضاع نکرده یا اقدامات فردی هم به جایی نرسیده است.

وی ضمن انتقاد از وضعیت حاکم بر اهالی فرهنگ و هنر تبریز گفت: متاسفانه آنقدر که خیلی از اهالی این عرصه در برابر هم قرار گرفته و همدیگر را تخریب می کنند، نوبت برای تخریب دیگران نمی رسد!

این فعال فرهنگی با اشاره به سابقه ی درخشان نهادهای اجتماعی و غیردولتی در تبریز خاطرنشان کرد: امروز تشکل خیریه ی حمایت از مستمندان شجره ی طیبیه ای است که در طول نیم قرن فعالیت خود، منشاء خدمات شگرف اجتماعی در این شهر بوده است.

ناظمی ادامه داد: اطمینان داریم با توجه به ظرفیت موجود در عرصه ی فرهنگ و هنر تبریز، راه اندازی یک تشکل فراگیر می تواند در معادلات این عرصه نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا نماید.

وی با اشاره به اینکه به دنبال رایزنی های صورت گرفته، بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر ساکن در تهران هم آمادگی خود را برای ایفای فعالانه در این حرمت اعلام کرده اند گفت: از این به بعد بجای اینکه دردهایمان را بصورت پراکنده فریاد کنیم، برای اصلاح امور این حوزه عملا وارد گود خواهیم شد.

تجمیع توان اهالی فرهنگ و هنر عامل تاثیرگذاری در رویدادهای اجتماعی

رسول بشیری، از مدیران سابق فرهنگی آذربایجان شرقی هم در این جلسه، ضرورت چنین تشکلی را قابل درک و لمس دانست و گفت: اگر بتوانیم توان اهالی فرهنگ و هنر تبریز را سازماندهی کنیم بدلیل کثرت و نیز پایگاه اجتماعی ویژه، از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار خواهیم شد.

وی با اشاره به راه اندازی تشکل های مختلف صنفی در آذربایجان شرقی افزود: خیلی از تشکلات بدلیل نیمه دولتی بودن، کم تجربگی و کم جنبگی، در حرکت های اجتماعی چندان موفق نبوده اند.

بشیری با تاکید بر لزوم سعه صدر نزد اهالی فرهنگ و هنر برای ایجاد همدلی و هم افزایی گفت: اگر هدف از این مجموعه روشن، جامع و قابل تحقق باشد می توانت با تدوین برنامه های واقع بینانه و جامع، به اهداف مورد نظر نایل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در دوران اصلاحات، تشکل فراگیر فرهنگی و هنری در تبریز را نیاز اساسی در این عرصه خواند و گفت: متاسفانه در این بخش غفلت شده و برای نقش آفرینی در مسائل اجتماعی، نیاز به سازماندهی داریم.

روحیه ی واگرایی، آفت حوزه ی فرهنگ و هنر در تبریز

عبدالمجید نجفی، نویسنده ی مطرح تبریزی هم در این جلسه وجود روحیه ی واگرایی را مانع بزرگ تحقق همدلی در این بخش خواند و گفت: هنرمندان تبریز در خیلی جاها پا پس نگذاشته اند ولی روحیه ی واگرایی در تبریز مانع از همگرایی و همدلی در بین اهالی فرهنگ و هنر شده است.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز یکی از ویژگی های بارز تجار تبریزی، اهمیت قایل شدن به کتاب و فرهنگ و هنر بود تصریح کرد: متاسفانه روند روزگار ما به گونه ای بوده که به قهقرا رفته ایم و امروز به جایی رسیده ایم که در تخریب همصنفی های خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی شویم!

نجفی با بیان اینکه اگر فضای فرهنگی در تبریز بدین گونه باشد باید فاتحه ی بخش های دیگر را خواند گفت: این مریض درحال احتزار است و باید با دخالت به موقع، وضعیت فرهنگی این شهر را بازگردانیم.

لزوم اتحاد برای نجات نمادهای هویتی و تاریخی تبریز

کریم زینتی، طراح و گرافیست مطرح تبریزی نیز در این جلسه با اشاره به روند تخریب نمادهای فرهنگی و هویت تاریخی این شهر اظهار داشت: لزوم اتحاد برای نجات نمادهای تاریخی و هویتی این شهر به شدت احساس می شود.

 وی با بیان اینکه اگر فقط سه مسئول دلسوز و توانمند فرهنگی در تبریز وجود داشته باشد می توان با کمک تمام دلسوزان این عرصه، کارهای بزرگی انجام داد  تصریح کرد: متاسفانه هیچیک از مسئولان به دردهای جامعه نگاه زیربنایی نداشته و تنها با تزریق مسکن سعی در حل و فصل مشکل دارند.

تبریز؛ نهالستانی که جنگل نمی شود!

محمد معین پور، دیگر فعال فرهنگی تبریز نیز در این جلسه با بیان این ضرب المثل که "تبریز نهالستانی است که جنگل نمی شود" اظهار داشت: متاسفانه به خاطر فضای حاکم بر حوزه فرهنگ و هنر تبریز، بسیاری از بزرگان این عرصه برای دستیابی به فضایی بهتر، به تهران یا خارج از کشور مهاجرت می کنند.

وی با بیان اینکه حتی وجود سنگ ریزه های کوچک در کفش نیز مانع از دویدن با پای سالم می شود گفت: تنها راه نجات حوزه ی فرهنگ و هنر تبریز این است که تمام هنرمندان سلایق سیاسی را کنار گذاشته و برای هم افزایی و توفیق بیشتر این خطه تلاش کنند.

معین پور وی با بیان اینکه اهالی فرهنگ چون تنوع دارند نتوانسته اند دور هم جمع شوند گفت: گرچه امروز چشمه ها را کور کرده اند سرچشمه هنوز آب دارد و تنها باید مسیر انتقال آن را باز کنیم.

لزوم تشکیل جبهه ای واحد برای نجات حوزه ی فرهنگ و هنر تبریز

مهدی نعلبندی، فعال فرهنگی حوزه ی دین و دفاع مقدس نیز در این جلسه با بیان اینکه تبریز برای برون رفت از وضعیت موجود، نیازمند تشکیل "جبهه واحد فرهنگی و هنری" است گفت:  باید در برابر برخی اتفاقات و رویدادهای ناسالم در این شهر، جبهه ی واحدی تشکیل شود تا مانع از سوءاستفاده برخی فرصت طلبان باشیم.

مشاور عالی مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی اتفاقات شورای اخیر را باعث سرافکندگی کلانشهر تبریز دانست و گفت: وقتی یک شبه مدرک تحصیلی و سابقه و عنوان می تراشند و مقابل مردم می گذارند، باید هم وضعیت فرهنگی حاکم بر این منطقه همین باشد!

نعلبندی مکاتب هنری و فرهنگی تبریز را دارای سابقه ای طولانی و تاثیرگذار دانست و گفت: باید در معادلات اجتماعی و تصمیمات این عرصه بیش از پیش تاثرگذار باشیم.

***

گفتنی است در پایان این جلسه که با حضور نزدیک به 50 نفر از اساتید و فعالان مطرح فرهنگی و هنری تبریز برگزار شد، هیئت موسس نخستین تشکل فراگیر فرهنگی و هنری تبریز انتخاب شدند.

در این رای گیری، آقایان: سید قاسم ناظمی با 49 رای، رسول بشیری با 46 رای، سیدرضا علوی با 38 رای، محمد معین پور با 36 رای، کریم زینتی 33 رای، مهدی لزیری 33 رای، مهدی نعلبندی با 30 رای، به عنوان اعضای اصلی و خانم معصومه سپهری با 29 رای و آقای ایوب شهبازی با 23 رای به عنوان اعضای علی البدل معرفی شدند.

 

 

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 628938
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.