به گزارش ایرنا، برای اجرای این طرح که از پنج سال پیش آغاز شد و به دلیل نبود اعتبارات با کندی پیشرفت مواجه بود، طی 2 سال گذشته از محل اعتبارات رودخانه مرزی بیش از یکهزار و یکصد میلیارد ریال توسط وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی هزینه شده است.
همچنین برای اجرای شبکه های فرعی، خطوط انتقال، جاده های دسترسی و احداث حوضچه های این طرح بیش از 355 میلیارد ریال توسط وزارت جهاد کشاورزی هزینه شده است.
شهرستان جلفا به واسطه بهره مندی از آب رودخانه ارس با اجرای پمپاژهای متعدد از این رودخانه به یکی ازقطب های عمده تولید محصلات کشاورزی و باغی استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است.
فرماندار شهرستان جلفا در این آیین با اشاره به سیاست دولت در استفاده حداکثری از امکانات و آب رودخانه های مرزی برای کار و فعالیت کشاورزی، اظهارکرد: این طرح در سایه توجه ویژه دولت یازدهم و تخصیص اعتبارات لازم عملیاتی و تکمیل شد.
زاهد محمودی افزود: اجرا و تکمیل این طرح امید در کشاورزان منطقه را زنده کرده و نویدبخش تحولی شگرف در بخش کشاورزی است.
وی به ظرفیت ها و امکانات موجود در این شهرستان اشاره کرد و وجود رودخانه پرآب ارس و اراضی مستعد کشاورزی را برای تحقق تولید و اشتغال کافی دانست.
فرماندار جلفا افزود: طی سال های اخیر و در دولت یازدهم توجه ویژه ای به توسعه صنعت آبزی پروری شده و قدم های مثبتی در این شهرستان برداشته شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی هم هدف از اجرای این طرح را استفاده از حقآبه جمهوری اسلامی ایران از پتانسیل آبی رودخانه ارس و تثبیت شغل و جلوگیری از مهاجرت در محدوده مرزی عنوان کرد.
غلامرضا هاشمی تلاش برای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی به میزان 118 هزار تن و رونق اقتصادی منطقه و ایجاد شغل برای یکهزار و 650 نفر را از اهداف دیگر این طرح اعلام کرد.
وی افزود: الگوی کشت در این اراضی به صورت 30 درصد زراعت و 70 درصد باغ است که با بهره بردرای از آن تحول بزرگی در تولید محصولات کشاورزی در شهرستان رخ خواهد داد.
طرح آبرسانی به اراضی بالادست رودخانه ارس در محدوده روستاهای تازه کند، گلفرج، طالب گلی، حیدرآباد، سسیلگرد و شاهمار، شجاع، زاویه، لیورجان و سیه سران اجرا می شود.
شهرستان جلفا در فاصله 140 کیلومتری شمال غرب تبریز مرکز آذربایجان شربی قرار دارد و با جمهوری ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد.
خبرنگار: مقصود هوشمند**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
7222/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.