به گزارش ایرنا، غلامرضا هاشمی شامگاه شنبه در جلسه ستاد بحران استان آذربایجان شرقی افزود: به دنبال اطلاعیه هواشناسی در روز چهارشنبه هفته گذشته در سریعترین زمان گروه مدیریت سیلاب در استان تشکیل و از مسیرهای خطرپذیر بازدید به عمل آمد و تمهیدات لازم انجام شد.
وی ادامه داد: در روستاهای لیقوان و هروی به دلیل ساخت و سازهایی که در حریم رودخانه ها انجام گرفته بود بلافاصله بخشی از منازل تخلیه شدند و به همین دلیل سیلاب در این روستاها تلفات جانی نداشت.
هاشمی با اشاره به تاثیر این بارندگی ها در افزایش حجم آب دریاچه ارومیه، اظهارکرد: 110 مترمکعب آب در ثانیه به خاطر لایه روبی و بازگشایی مسیر آجی چای ( تلخه رود) بدون هیچ مشکلی به دریاچه ارومیه تخلیه شد.
وی افزود: با توجه به بازگشایی های که رخ داده بود سیل در مسیر خود در حرکت بود و قربانی های این حادثه در مسیر آذرشهر به دلیل بی احتیاطی جان خود را از دست دادند.
مدیرکل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: سیلاب در شهرستان آذرشهر از روز پنجشنبه با دبی 35 مترمکعب بر ثانیه شروع شده بود که از بعداظهر روز جمعه به 110 متر مکعب افزایش یافت.
وی ادامه داد: 22 کیلومتر از مسیر رودخانه های آذرشهر بازگشایی شده بود و این رودخانه کشش این سیلاب را داشت و تنها به دلیل بی احتیاطی شاهد جان باختن عده ای از مردم بودیم.
هاشمی گفت: در شهرستان عجب شیر 25 میلی متر بارندگی داشتیم ولی افزایش دما باعث ذوب شدن برف در بالادست ها شد و دبی سیلابی که در روستای چنار اتفاق افتاد بالای 50 مترمکعب بود و موجب جان باختن تعدادی از هم استانی هایمان شد که در مسیر رودخانه مسکن داشتند.
مدیرکل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: در رودخانه مردق چای تا 120 متر مکعب دبی بارندگی داشت و بخشی از این آب به نهرهای سنتی هدایت شد تا سیل شهر را تهدید نکند و خوشبختانه مشکل حادی برای شهرستان ملکان پیش نیامد.
وی با اشاره به اینکه در موازی مسیر چنار سد قلعه چای قرار دارد، گفت: روز جمعه 6میلیون مترمکعب آب در این سد جمع شد که اگر نمی شد مشکل حادی برای منطقه پیش می آمد.
هاشمی افزود: در شهرستان مراغه هم صوفی چای طغیان کرده بود که سدعلویان آن را مستهلک کرد.
مدیر کل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: سیل 2 روز گذشته در حدود 60 میلیارد ریال به تاسیسات این شرکت خاسرت وارد کرده است.
به گزارش ایرنا، بارندگی های شدید 2 روز گذشته در آذربایجان شرقی موجب جاری شدن سیل در برخی نواحی و خسارت دیدن معابر و زیرساخت های شهری و برون شهری، اراضی کشاورزی همچنین جان باختن 42 نفر از مردم شهرستان های آذرشهر و عجب شیر شد.
شهرستان های آذرشهر و عجب شیر که عمده خسارت جانی و مالی سیل در این مناطق بوده در جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده اند.
در شهرستان تبریز هم روستاهای بیرق و هروی بیشترین خسارت را دیدند.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: پرویز انصاری
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.