به گزارش ایرنا، علی نواداد روز چهارشنبه در نشست هماهنگی حضور فعالان صنعت قطعه سازی و ماشین سازی استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه ABM آلمان در شهر آفتاب تهران با بیان اینکه خودروسازی یکی از اولویت های صنعتی استان است و می تواند صنعت استان را به حرکت وادارد، گفت: پس از برجام گام های اساسی برای ارتباط با کشورهایی که می توانند یاریگر صنعت خودروسازی و قطعه سازی باشند، برداشته شده است.
وی با اشاره به سفر سال گذشته هیات اقتصادی و سیاسی استان به آلمان گفت: زمینه گسترش همکاری ها بررسی شده و امیدواریم از ظرفیت ایجاد شده استفاده بهتری برای شکوفایی این صنعت ریشه دار و اصیل در استان برداشته شود.
نواداد با اشاره به ظرفیت های استان آذربایجان شرقی برای تولید محصولات صنعتی با قیمت مناسب، زمینه سرمایه گذاری مشترک شرکت های آلمانی در استان را فراهم دانست و گفت: با تمام توان از این گونه سرمایه گذاری ها در راستای افزایش تولید و اشتغال حمایت می کنیم.
وی همکاری و تجمیع واحدهای کوچک تولیدی استان را هم ضروری دانست و گفت: با ایجاد مجتمع های تولیدی و صنعتی، توان فنی این واحدها ارتقا یافته و هزینه های تولید کاهش می یابد.

** آذربایجان شرقی، ممحل تجمع واحدهای قطعه ساز بزرگ کشور
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز هم با بیان اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعتی کشور است، گفت: بزرگترین واحدهای قطعه سازی کشور در این استان فعالند.
صمد حسن زاده با اشاره به اینکه برای تامین نیازهای خود در سال های تحریم به سمت کشورهای آسیای همچون هند و چین گرایش پیدا کردیم، اظهارکرد: علاقمندی صنعتگران ما همکاری با کشورهای اروپایی به ویژه آلمان است و 70 درصد ماشین آلات مورد استفاده در واحدهای صنعتی استان آلمانی است.
وی با بیان اینکه تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی ایران بی اساس است و در مذاکرات هسته ای نگرش مثبت ما به جهانیان ثابت شد، گفت: انتظار همراهی بیشتر کشور آلمان را برای افزایش تعامل و روابط اقتصادی داریم.
حسن زاده با اشاره به اینکه در زمان حاضر مدیران بنگاه های صنعتی ما برای حضور در نمایشگاه های کشور آلمان از سایر کشورها ویزا می گیرند، همکاری بیشتر انجمن قطعه سازان آلمان را با واحدهای قطعه سازی استان آذربایجان شرقی خواستار شد.
وی با بیان اینکه واحدهای بزرگ تولید استان نیاز به نوسازی ماشین آلات خود با استفاده از فناوری روز دارند گفت: امروز بهترین زمان برای حضور آلمانی ها در ایران است.
حسن زاده با تاکید بر اینکه تضمین لازم برای برگشت سرمایه خارجی در استان فراهم شده و اتاق تبریز پشتیبان فعالیت های مشارکتی با واحدهای داخلی است، گفت: قیمت تمام شده تولید در این استان پایین تر از کشور آلمان است.
وی با اشاره به تاسیس نخستین هنرستان آلمانی ها در تبریز، احیای این هنرستان را خواستار شد و گفت: آماده برقراری همکاری های دانشگاهی با این کشور هستیم.

** مدیر شرکت آلمانی: آلمان میزبان 60 درصد نمایشگاه های برتر جهانی است
نایب رییس هیات مدیره شرکت مسه اشتوتگارت آلمان هم با اشاره به توانمندی های فنی و صنعتی کشور آلمان و تاریخچه برگزاری نمایشگاه ABM ، گفت: 60 درصد نمایشگاه های برتر دنیا در آلمان برگزار می شود.
برنارد مولر با اشاره به اینکه ای بی ام در سال 2015 به عنوان نخستین برند بین المللی در زمینه فلزکاری پس از رفع تحریم های ایران وارد این کشور شد، گفت: در سومین نمایشگاه بین المللی ماشین ابزار و تجهیزات فلزکاری ایران در شهر آفتاب تهران 70 شرکت آلمانی شرکت دارند.
وی با بیان اینکه پایون رسمی آلمان در این نمایشگاه مستقر خواهد بود، گفت: علاقمندان می توانند به منظور برقراری ارتباط مستقیم با مدیران شرکت های آلمانی در جلسات B2B شرکت کنند.
سومین نمایشگاه بین المللی ماشین ابزار و تجهیزات فلزکاری ایران 2 تا 5 خرداد ماه امسال با حضور 15 کشور در شهر آفتاب تهران برگزار می شود.
وجود کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های بزرگ تراکتورسازی و ماشین‌سازی در تبریز و آذربایجان شرقی از سال‌ها پیش باعث شد تا واحدهای کوچک و متوسط قطعه‌سازی در این استان ایجاد و روزبه‌روز بر تعداد آنها نیز افزوده شود تا جایی‌که آذربایجان شرقی به قطب قطعه‌سازی کشور تبدیل شد.
بعد ازاینکه آذربایجان شرقی به قطب قطعه‌سازی کشور تبدیل شد، کارخانه‌های بزرگ قطعه‌سازی در این استان ایجاد شد و تامین قطعات مورد نیاز خودروسازی‌های سایر استان‌ها نیز به واحدهای قطعه‌سازی این استان سپرده ‌شد تا حدی شکوفایی این صنعت در استان پیش رفت که صادرات قطعه‌های تولیدی در آذربایجان شرقی به کشورهای دیگر نیز آغاز شد.
آذربایجان شرقی تا چندی وقت 500 واحد قطعه ساز داشت.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
/3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.